531 παραγγελίες πλοίων από 72 ελληνικές εταιρείες

Ράλι τιμών στις αξίες πλοίων

Της Αναστασίας Βαμβακά

Τα ισχυρά ταμεία των ναυτιλιακών εταιρειών και η ανάγκη για ανανέωση του στόλου με ταχύτητα και άρα κατοχή κυρίαρχης θέσης είναι οι κύριες αιτίες που έχουν δημιουργήσει την έκρηξη στις παραγγελίες πλοίων παρά την μεγάλη αύξηση στις τιμές ναυπήγησης και τις δυσκολίες εύρεσης θέσης σε ναυπηγείο.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2024, 72 ελληνικές εταιρείες έχουν θέσει την δική τους παραγγελία νεότευκτων πλοίων σε ναυπηγείο. Οι 20 από τις 72 ελληνικές εταιρείες (28%) έχουν τοποθετήσει 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες. 

Ακόμη και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, η πρόσφατη άνοδος των ναύλων οδήγησε πολλές εταιρείες και πλοιοκτήτες να επανεκινήσουν τα προγράμματα ανανέωσης του στόλου τους και να δώσουν νέες παραγγελίες στα ναυπηγεία. Μία από αυτές, η Navios που πριν λίγες μέρες ανακοίνωσε δύο ακόμα παραγγελίες, με το συνολικό ναυπηγικό της κόστος να ξεπερνά πια το 1 δις δολλαρίων. 

“Είναι αξιοσημείωτο ότι ορισμένες από τις νέες παραγγελίες  περίπου 3%  έχουν προγραμματιστεί για παράδοση μέχρι το 2028 ή ακόμη και τους πρώτους μήνες του 2030 (gas orderbook). Αυτό αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, όταν μόνο 17 πλοία (ή 0,7%) στο βιβλίο παραγγελιών είχαν ημερομηνίες παράδοσης πέραν των τεσσάρων ετών από τότε” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers. Σύμφωνα με το ενημερωτικό τους δελτίο, στις αρχές Ιουνίου 2024, η αναλογία βιβλίων παραγγελιών προς στόλο (σε όρους χωρητικότητας  DWT/TEU/CBM) για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια, τα εμπορευματοκιβώτια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ήταν 9,3%, 10%, 20,3% και 47,7%, αντίστοιχα. Αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ανατρέχοντας ένα έτος πίσω, οι αντίστοιχοι δείκτες βιβλίου παραγγελιών προς στόλο ήταν 7,1%, 4,6%, 27,9% και 41,8%, ενώ την ίδια περίοδο το 2022, οι δείκτες ήταν 6,5%, 5,8%, 27% και 32,2%.

Ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 43%, 72% και 48% αντίστοιχα τα τελευταία δύο χρόνια. Από την άλλη πλευρά, το βιβλίο παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων, επηρεασμένο από τις χαμηλές τιμές ναύλων που κυριάρχησαν στην αγορά τα τελευταία δύο χρόνια, είδε τον λόγο βιβλίο παραγγελιών προς στόλο να μειώνεται κατά 25%.

Τα κινεζικά ναυπηγεία ήταν οι κύριοι ωφελημένοι αυτής της ανάπτυξης, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση 37% στα ενεργά ναυπηγεία μέσα σε δύο χρόνια. Το 2022, υπήρχαν 83 ενεργά κινεζικά ναυπηγεία- ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 92 το 2023 και έφτασε τα 113 τον Ιούνιο του 2024. Αντίθετα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα παρέμεινε σχετικά σταθερός τα τελευταία δύο χρόνια”.

Σε σχέση με τις εταιρείες, η  Xclusiv Shipbrokers τόνισε ότι η Ελλάδα και η Κίνα ηγήθηκαν της αύξησης των εταιρειών που εισήλθαν στην αγορά νεότευκτων πλοίων, με ποσοστό  20% και 18% αντίστοιχα κατά τους τελευταίους 24 μήνες. “Τον Μάιο του 2022, 60 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν πλοία σε παραγγελία. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί σημαντικά, με 72 ελληνικές εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων. Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επίσης σημειώσει σημαντική επέκταση. Τον Μάιο του 2022, 130 κινεζικές εταιρείες είχαν επενδύσει στην αγορά νεότευκτων πλοίων για τους τέσσερις κύριους τομείς. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί κατά 18%, με 153 εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα.”

1 δις οι νέες ναυπηγήσεις

Η NAVIOS Maritime Partners πρόσθεσε στο υπάρχον βιβλίο παραγγελιών containerships ακόμα δύο πλοία χωρητικότητας 7.900 teu με προαίρεση (option) για άλλα δύο. Θα κατασκευαστούν στις γιάρδες της HJ Shipbuilding & Construction. Οι παραγγελίες συνοδεύονται από τετραετείς ναυλώσεις. Μετά την παράδοση, η οποία έχει προγραμματιστεί για το 2026, το καθένα πλοίο θα κερδίζει ένα καθαρό 43.000 δολάρια ημερησίως βάσει της αρχικής συμφωνίας και υπάρχει δικαίωμα προαίρεσης για άλλα δύο χρόνια με 47.500 δολάρια ημερησίως.

Το κόστος τους ανέρχεται σε 106 εκατ. δολάρια το καθένα, μαζί με το κόστος εγκατάστασης συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων, ή scrubbers. Το ναυπηγικό πρόγραμμα της Navios περιλαμβάνει άλλα 10 πλοία 5.300 teu στο Zhoushan Changhong Shipbuilding, εκ των οποίων τρία έχουν ήδη παραδοθεί. Δραστηριοποιείται στα containerships, στα πλοία ξηρού χύδην φορτίου και στα δεξαμενόπλοια. Η εταιρεία διαθέτει επίσης ένα πρόγραμμα νεότευκτων πλοίων αξίας 950 εκατ. δολαρίων για 17 δεξαμενόπλοια.

Μέχρι τον περασμένο μήνα, η Navios Partners διέθετε 3,3 δισ. από τα οποία 1,7 δισ. δολάρια προέρχονταν από τον στόλο των containerships και 1,2 δισ. δολάρια που συνδέονται με τα δεξαμενόπλοια.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ