Το σχέδιο για την επόμενη μέρα του Υπερταμείου

Τι θα προβλέπει για ανάπτυξη,...

Του Τάσου Δασόπουλου 

Σε μια τεράστια εταιρία διαχείρισης των 72.000 ακινήτων φιλέτων του δημοσίου που έχει σήμερα στο χαρτοφυλάκιο της η ΕΤΑΔ, και κατά δεύτερο λόγο των ΔΕΚΟ που δεν μπορούν λόγω της ειδικής φύσης τους να συνδεθούν με το ιδιωτικό τομέα (οι υπόλοιπες θα αναζητήσουν στρατηγικές συμμαχίες), μετεξελίσσεται σταδιακά το λεγόμενο υπερταμείο.

Το νομοσχέδιο που θα προωθήσει άμεσα στη Βουλή το υπουργείο οικονομίας και οικονομικών διατηρεί τον ιδρυτικό νόμο του Ταμείου, ο οποίος εκτός από τον αναπτυξιακό χαρακτήρα, δηλαδή της δημιουργίας υπεραξίας για την δημόσια περιουσία, αποδυναμώνει το “κακό” κομμάτι – αυτό που αφορά την άμεση σύνδεση της διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας με το δημόσιο χρέος. Δεν αλλάζει μεν την συνθήκη για διαμοιρασμό των εσόδων του Ταμείου κατά 50% στην μείωση του χρέους και κατά 50% σε επενδύσεις, αποδυναμώνει όμως την ισχύ του 5μελούς εποπτικού συμβουλίου στο οποίο πλειοψηφία έχουν τα τρία μέλη που διορίζονται είτε άμεσα είτε με την έγκριση των δανειστών για να επιτηρούν τις διαδικασίες της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας. Σε αυτή την κατεύθυνση, το εποπτικό συμβούλιο θα διατηρήσει την σημερινή δομή του (τρία διορισμένα μέλη από τους θεσμούς και 2 από το κράτος), αλλά μεγάλο μέρος των αρμοδιοτήτων του θα περάσει στο διοικητικό συμβούλιο το οποίο ελέγχεται αποκλειστικά από το ελληνικό δημόσιο. 

Στη διοικητική του δομή το υπερταμείο με το νέο νομοσχέδιο  “συμπυκνώνεται” με τη συγχώνευση στην κεντρική διοίκηση του Ταμείου του ΤΑΙΠΕΔ και ΤΧΣ το οποίο θα έχει στην ουσία εκπληρώσει το ρόλο του μέχρι το τέλος του χρόνου με την αξιοποίηση και του 18% της Εθνικής που έχει στο χαρτοφυλάκιο του. 

Τα σχέδια για τις ΔΕΚΟ 

Στα επείγοντα που θέλει να δρομολογήσει το νομοσχέδιο, είναι το σχέδιο διάσωσης κυρίως των ΕΛΤΑ που έχουν μπει στο “κόκκινο” από το 2022 και θα πρέπει να τύχουν ειδικής διαχείρισης και των αστικών συγκοινωνιών του Λεκανοπεδίου της Αττικής. Τόσο τα ΕΛΤΑ όσο και ο ΟΑΣΑ (με τις θυγατρικές του ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ), χτυπήθηκαν πολύ άσχημα από την πολυετή οικονομική κρίση, αλλά και την κακοδιοίκηση του δημοσίου. Γι’ αυτό το νομοσχέδιο απελευθερώνει τη μορφή της διοίκησης, θέλοντας να αναζητήσει στελέχη από την αγορά. Επίσης, κάνει πιο ελαστικές προσλήψεις, απολύσεις και αμοιβές για να μπορέσει να φέρει ταχύτερα τις δύο μεγάλες ΔΕΚΟ, στο “μοντέλο ΔΕΗ” που είναι και το ζητούμενο. Οι άλλες έξι ΔΕΚΟ (οι οργανισμοί κεντρικών αγορών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, η Hellexpo ΔΕΘ, οι Ελληνικές Αλυκές, η ΑΕΔΙΚ και η ΓΑΙΑΟΣΕ) μπαίνουν στην ίδια τροχιά, αφού έχουν ανάλογα αλλά όχι ίδιου μεγέθους προβλήματα.

Η ακίνητη περιουσία 

Ένας ακόμη στόχος του νομοσχεδίου, είναι η ουσιαστική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της ΕΤΑΔ, η οποία θα γίνει σε στάδια Από τα 36.000 ακίνητα που θα ξεκαθαριστούν θα καταλήξουμε σε 9000 ακίνητα, τα οποία αναμένεται να αξιοποιηθούν με ένα πρωτότυπο για τα δεδομένα του δημοσίου τρόπο. Θα γίνουν 9 επιμέρους εταιρίες, στις οποίες θα μεταβιβαστούν περίπου 1000 ακίνητα στην καθεμία. Τα ακίνητα σε κάθε εταιρία θα προορίζονται για συγκεκριμένη αξιοποίηση (οικιστική, βιομηχανική, τουριστική) ώστε να προσελκύουν πιο εύκολα επενδυτές. Οι εταιρίες αυτές, θα είναι έτοιμες μέχρι το τέλος του χρόνου και θα αρχίσουν να υλοποιούνται από τις αρχές του 2025. 

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ