Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Σε δύσκολη εξίσωση εξελίσσεται το σχέδιο για την αναβάθμιση των αστικών λεωφορείων, που καθημερινά εξυπηρετούν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες της Αθήνας, που τα χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους εντός του ιστού της πόλης. Εκτός από τον επιτακτικής ανάγκης εκσυγχρονισμό των οχημάτων, υπάρχουν μια σειρά από ζητήματα, τα οποία θα πρέπει να επιλυθούν προκειμένου να διευκολυνθεί η καθημερινότητα των επιβατών. Ο ανασχεδιασμός των δρομολογίων για την μείωση του χρόνου αναμονής στις στάσεις, η βελτίωση των υποδομών και η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου.
Πάντως παρά τα σημαντικά προβλήματα που εμφανίζουν οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, ωστόσο η επιβατική κίνηση καταγράφει άνοδο. Αυτό επιβεβαιώνεται από την αύξηση του τζίρου της δημόσιας εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) κατά την περσινή χρονιά.
Ειδικότερα, τα έσοδα του οργανισμού, ο οποίος έχει τη διαχείριση των λεωφορείων και των τρόλεϊ στην Αθήνα κατέγραψαν άνοδο 10%, φθάνοντας τα 112,247 εκατ. ευρώ από 101,944 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση.
Αυξημένα έσοδα από εισιτήρια και κάρτες
Η συγκεκριμένη ανάπτυξη αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των εσόδων από εισιτήρια, τα οποία ενισχύθηκαν κατά 19,16% καθώς και από τα έσοδα από τις κάρτες, τα οποία αυξήθηκαν κατά 12,99%, κλείνοντας στα 24,145 εκατ. ευρώ έναντι 21,369 εκατ. ευρώ το 2022. Σε ό,τι αφορά τις κρατικές επιχορηγήσεις που έλαβε η εταιρεία, το συνολικό ποσό μειώθηκε πέρυσι στα 121,441 εκατ. ευρώ έναντι 150,5 εκατ. ευρώ το 2022 καθώς διακόπηκαν η επιχορήγηση δαπανών Covid 19 που είχε δοθεί στην προηγούμενη χρήση ύψους 9,118 εκατ. ευρώ καθώς και η έκτακτη επιχορήγηση για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς την ΔΕΗ της τάξεως των 2,948 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι η τακτική επιχορήγηση παρέμεινε στα ίδια επίπεδα της τάξεως των 104 εκατ. ευρώ.
Πάντως η άνοδος που σημειώθηκε στον κύκλο εργασιών της ΟΣΥ δεν αποτυπώθηκε και στο καθαρό αποτέλεσμα καθώς σημείωσε υψηλές ζημίες 15,16 εκατ. ευρώ από κέρδη 2,4 εκατ. ευρώ το 2022.
Η ΟΣΥ βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από επίδικες υποθέσεις, οι οποίες είναι σε εκκρεμότητα, οι οποίες αφορούν, μεταξύ άλλων, αγωγές τρίτων-τροχαία (3,813 εκατ. ευρώ), αγωγές κατά τρίτων (14,367 εκατ.), δώρα (28,931 εκατ.) και διαφορά 25% (52,722 εκατ.). Για τις υποθέσεις αυτές και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των νομικών συμβούλων της εταιρείας σχηματίστηκαν σωρευτικά προβλέψεις 1.276.740 ευρώ.
Επιμένουν τα προβλήματα
Τον τελευταίο χρόνο, έχουν γίνει κάποιες κινήσεις για την ανανέωση του στόλου μέσω της πρώτης διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία ξεκίνησε το 2021 και είχε σαν αποτέλεσμα την είσοδο πριν από μερικούς μήνες 140 ηλεκτρικών λεωφορείων της κινεζικής εταιρείας Yutong, τα οποία έχουν ενταχθεί σε δρομολόγια στο κέντρο της Αθήνας. Επιπλέον, αναμένεται να προστεθούν σταδιακά και τα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου των Iveco και IIA. Ωστόσο, πρόκειται για κινήσεις σταγόνα στον ωκεανό, που σχεδόν δεν ακούμπησαν. Κάθε μέρα οι επιβάτες της πρωτεύουσας, οι οποίοι μετακινούνται με τα λεωφορεία, βιώνουν μια ατελείωτη ταλαιπωρία. Από τεράστιες ώρες αναμονής στις στάσεις κάτω από τον καυτό ήλιο μέχρι ξεχαρβαλωμένα και βρώμικα οχήματα με ελλειπή κλιματισμό, στα οποία στοιβάζονται εκατοντάδες άτομα σε ώρες αιχμής. Ο τραυματισμός ενός 14χρονου κοριτσιού στην Νέα Φιλαδέλφεια στις αρχές του μήνα από την πτώση κολόνας τρόλεϊ ήρθε να προστεθεί σε μια σειρά από περιστατικά που σημειώνονται σχεδόν σε καθημερινή βάση, καταδεικνύοντας την ανάγκη εκσυγχρονισμού των υποδομών.
Πηγή: capital.gr