OpenAI: Αλλάζει τις ισορροπίες στη Silicon Valley –

OpenAI: Αλλάζει τις ισορροπίες στη Silicon Valley - Οικονομικός Ταχυδρόμος

Κάτι σπάνια ετοιμάζεται να γίνει στη Silicon Valley:αυτό είναι η γέννηση ενός hectocorn, μίας startup δηλαδή που ξεπερνά σε αποτίμηση τα 100 δισ. δολάρια, που δεν είναι άλλη από την OpenAI.

Η εταιρεία πίσω από το δημοφιλέστερο chatbot, το ChatGPT, βρίσκεται σε συζητήσεις για την άντληση 6,5 δισ. δολαρίων από επενδυτές για να χρηματοδοτήσει τα όνειρα επέκτασης του συνιδρυτή της, Σαμ Άλτμαν. Αν καταφέρει να ολοκληρώσει τη συμφωνία, η αποτίμηση της OpenAI θα ανέλθει σε περίπου 150 δισ. δολάρια, καθιστώντας την μόλις τη δεύτερη startup στην Αμερική με αξία άνω των 100 δισ. δολαρίων, μετά τη SpaceX του Ίλον Μασκ.

Η OpenAI λανσάρει μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης με δυνατότητα συλλογιστικής

Τι διαφέρει στην OpenAI

Υπάρχουν τρεις μεγάλες προκλήσεις που θέτει η νέα τεχνολογία: πολλά στελέχη στο χώρο των κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών (VC), δεν μπορούν να διαθέσουν τα τεράστια χρηματικά ποσά που χρειάζονται εταιρείες όπως η OpenAI για να εκπαιδεύσουν και να τρέξουν μοντέλα δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης.

Το πρώτο σοκ για τους επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων είναι το ύψος των επιταγών που απαιτούνται για τη χρηματοδότηση των κατασκευαστών μεγάλων γλωσσικών μοντέλων (LLM), όπως αυτά που τροφοδοτούν το ChatGPT.

Σύμφωνα με το PitchBook, μια εταιρεία συλλογής δεδομένων, το μέσο μέγεθος ενός VC που συγκεντρώθηκε στην Αμερική πέρυσι ήταν περίπου 150 εκατ. δολάρια. Η OpenAI επιδιώκει να συγκεντρώσει πάνω από 40 φορές περισσότερα από αυτά από τους επενδυτές. Οι μεγαλύτερες επιταγές για τα LLM δεν γράφονται λοιπόν από τα VC αλλά από τεχνολογικούς γίγαντες. Από το 2019 η Microsoft έχει επενδύσει 13 δισ. δολάρια στο OpenAI, η Amazon έχει επενδύσει 4 δισ. δολάρια στην Anthropic, έναν από τους κύριους ανταγωνιστές του OpenAI.

Οι τεχνολογικοί γίγαντες δεν προσφέρουν απλώς χρήματα. Οι υπηρεσίες cloud τους παρέχουν υπολογιστική ισχύ για την εκπαίδευση των LLM και τη διανομή τους: η OpenAI μέσω του cloud Azure της Microsoft, και η Anthropic μέσω των υπηρεσιών Amazon Web Services. Η Microsoft αναμένεται να επενδύσει περισσότερα στον τελευταίο γύρο χρηματοδότησης της OpenAI. Η Apple (η οποία θα προσφέρει το ChatGPT στους χρήστες του iPhone) και η Nvidia (η οποία πωλεί τεράστιο αριθμό τσιπ στην OpenAI) είναι επίσης πιθανό να συμμετάσχουν. Το ίδιο ισχύει και για τα κρατικά επενδυτικά ταμεία, γεγονός που αποδεικνύει τα τεράστια χρηματικά ποσά που απαιτούνται για μια θέση στο τραπέζι.

Λίγοι επενδυτές δεν πτοούνται από το υψηλό ποσό εισόδου. Υπεύθυνη για τη συγκέντρωσης κεφαλαίων της OpenAI είναι η Thrive Capital, μια επενδυτική εταιρεία με έδρα τη Νέα Υόρκη, η οποία έχει πραγματοποιήσει άλλες μεγάλες επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις υψηλής αξίας, συμπεριλαμβανομένης της Stripe, μιας εταιρείας πληρωμών που αποτιμήθηκε πρόσφατα στα 65 δισ. δολάρια.

Μεγάλοι επενδυτές της Silicon Valley, όπως η Sequoia Capital και η Andreessen Horowitz, συνέβαλαν στην παροχή μέρους των 6 δισ. δολαρίων που συγκέντρωσε τον Μάιο η xAI του Μασκ και συνέβαλαν στο 1 δισ. δολάρια που συγκέντρωσε αυτόν τον μήνα η Safe Superintelligence, μια εταιρεία κατασκευής μοντέλων με επικεφαλής τον Ίλια Σατσκέβερ, πρώην ιδρυτή της OpenAI, η οποία επί του παρόντος έχει αμελητέα έσοδα.

Αλλαγή στρατηγικής

Αλλά το μέγεθος των ποσών που πρέπει να σημαίνει ότι ορισμένα VC υιοθετούν έναν νέο τρόπο λειτουργίας. Συνήθως τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών σκορπίζουν τα κεφάλαιά τους αραιά σε μια σειρά από νεοφυείς επιχειρήσεις, γνωρίζοντας ότι αν μερικές από αυτές γίνουν πλούσιες, οι αποδόσεις θα επισκιάσουν αυτό που θα χαθεί σε όσες δεν τα καταφέρουν. Στην εποχή της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, όπου οι νεοσύστατες επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση στα περισσότερα κεφάλαια, την υπολογιστική ισχύ, τα δεδομένα και τους ερευνητές έχουν μεγάλο πλεονέκτημα, ορισμένοι ποντάρουν περισσότερο σε εκείνες που είναι ήδη καθιερωμένες.

Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση στην πρόσφατη επενδυτική πρακτική των VC προέρχεται από τον τρόπο με τον οποίο κλιμακώνονται οι νέες τεχνολογίες.

Η χρηματοδότηση των LLM μοιάζει περισσότερο με τις πρώτες ημέρες της Silicon Valley, όταν οι επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων επένδυσαν σε εταιρείες που έλυναν δύσκολα επιστημονικά προβλήματα, όπως οι κατασκευαστές τσιπ, παρά με την πιο πρόσφατη τάση να υποστηρίζουν νεοσύστατες επιχειρήσεις του διαδικτύου.

Ένα από τα επιχειρηματικά «μάντρα» της τελευταίας δεκαετίας ήταν το blitzscaling. Καθώς το λογισμικό πίσω από τις περισσότερες startups που σχετίζονταν με το διαδίκτυο είναι φθηνό στην κατασκευή και φθηνότερο στη λειτουργία, οι νεοσύστατες επιχειρήσεις μπορούσαν να εστιάσουν τα χρήματά τους και την προσοχή τους στην όσο το δυνατόν ταχύτερη ανάπτυξη. Σήμερα, η έννοια που ακούγεται σε όλους είναι οι «νόμοι της κλιμάκωσης»: όσο περισσότερη υπολογιστική ισχύ και δεδομένα ρίχνεις στην τεχνητή νοημοσύνη, τόσο πιο έξυπνα γίνονται τα μοντέλα. Συνεπώς, πρέπει να γίνει επένδυση εκ των προτέρων για να δημιουργηθεί ένα καινοτόμο προϊόν.

Καθώς τα LLM γίνονται όλο και καλύτερα σε υπολογισμούς, όσοι τα αναπτύσσουν αναζητούν μανιωδώς τρόπους να μειώσουν το κόστος τους. Εν τω μεταξύ, πολλά VC έχουν αποσυρθεί από την αγορά. Αντί να ρίχνουν χρήματα στα μοντέλα, ορισμένες χρηματοδοτούν τις νεοσύστατες επιχειρήσεις που βασίζονται σε αυτά, όπως αυτές που παρέχουν εργαλεία κωδικοποίησης, εικονική υγειονομική περίθαλψη ή υποστήριξη πελατών.

Αυτό επιφέρει μια τρίτη μεγάλη αλλαγή στο εγχειρίδιο VC, καθώς ο κλάδος αναγκάζεται να επεξεργαστεί τον τρόπο με τον οποίο οι νεοφυείς επιχειρήσεις που βασίζονται σε δαπανηρά LLM μπορούν να γίνουν κερδοφόρες.  Η ψηφιακή διαφήμιση, το αγαπημένο μοντέλο κερδοφορίας στη Silicon Valley εδώ και δεκαετίες, είναι δύσκολο να ενσωματωθεί σε εργαλεία δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης χωρίς να υπονομευθεί η αξιοπιστία τους στους χρήστες.

Πηγή: ot.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ