Της Αναστασίας Βαμβακά
Διαθέσιμο για το κοινό είναι από χθες το “Παρατηρητήριο Τιμών”, ένα εργαλείο το οποίο εφαρμόζεται πιλοτικά πάνω από έξι μήνες και καταγράφει τις τιμές των ήδη εκδοθέντων εισιτηρίων, παρουσιάζοντας μια ρεαλιστική εικόνα των αυξομειώσεων στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Το Παρατηρητήριο είναι μαζί με ακόμα τρία νέα ψηφιακά εργαλεία του Υπουργείου Ναυτιλίας, που αφορά τα “Δικαιώματα Επιβατών”
Η λειτουργία της εν λόγω ψηφιακής πύλης εντάσσεται στη συνολική πολιτική του Υπουργείου για αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη – ταξιδιώτη, τη σωστή και πληρέστερη ενημέρωσή του και την ενίσχυση της ασφάλειας στα λιμάνια και στα πλοία.
Το νέο εργαλείο περιλαμβάνει τέσσερις κατηγορίες:
– την ενημέρωση για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες συγκοινωνίες και
– τις ενέργειες που μπορούν να κάνουν για την προστασία τους,
– την παρατήρηση των τιμών στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών μεταφορών και
– την προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα στις λιμενικές εγκαταστάσεις και στα πλοία. Στόχος είναι η ενημέρωση του πολίτη και του κάθε ενδιαφερόμενου, με άμεσο και εύκολο τρόπο.
Η ψηφιακή εφαρμογή “Παρατηρητήριο Τιμών” δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης των πραγματικών τιμών και συγκεκριμένα, της μέσης τιμής του μεικτού ναύλου (τιμή τελικού εισιτηρίου) σε περίπου 1.000 συνδέσεις λιμένων. Δηλαδή, παρουσιάζονται οι τιμές των πραγματικών εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί από τα πρακτορεία ή ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους καταναλωτές.
Δεδομένου ότι οι πλοιοκτήτριες εταιρείες υποχρεούνται να υποβάλλουν στοιχεία αναφορικά με τα εκδοθέντα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων, η συλλογή δεδομένων των παραπάνω στοιχείων ναύλων πραγματοποιείται μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεως και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.ΘΕ.Ε.Α.). Για τις ανάγκες του “Παρατηρητηρίου Τιμών” από τα υποβληθέντα στοιχεία, χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, δεδομένα που αφορούν στους λιμένες 3 αναχώρησης/προορισμού, στην πλοιοκτήτρια εταιρεία, στον τύπο του πλοίου, στην ημερομηνία διενέργειας του δρομολογίου, στη θέση επί του πλοίου και στην κατηγορία του οχήματος.
Αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα και με αντικειμενική επεξεργασία, μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα αναφορικά με την τιμολόγηση των υπηρεσιών των ακτοπλοϊκών εταιρειών, τις μεταβολές των τιμών των ναύλων και τη διαχρονική τους εξέλιξη. Στην ενότητα “Παρατηρητήριο Τιμών” θα δημοσιεύονται σε εβδομαδιαία, μηνιαία και σε ετήσια βάση, Δελτία Τύπου, στα οποία θα παρέχονται στοιχεία για σαράντα (40), ενδεικτικά, συνδέσεις, οι οποίες δύναται να τροποποιούνται ανάλογα με το ενδιαφέρον αξιολόγησής τους. Από τις 40 αυτές γραμμές, οι 20 αφορούν σε συνδέσεις με μεγάλη ακτοπλοϊκή κίνηση, κυρίως από τον Πειραιά, οι 10 σε ενδονησιωτικές (συνδέσεις μεταξύ νησιών) και οι υπόλοιπες 10 αφορούν σε άγονες γραμμές. Επαναλαμβάνεται ότι οι τιμές αφορούν σε εκδοθέντα εισιτήρια.
Σημειώνεται ότι τα ευρήματα, κατά τη διάρκεια της πιλοτικής λειτουργίας, προωθήθηκαν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για αξιολόγηση και αξιοποίηση για τους δικούς της ελέγχους.
Τα πρώτα στοιχεία
Ήδη αν παρατηρήσει κανείς τα πρώτα δελτία καταγραφής των τιμών παρατηρεί αυξήσεις -την δεύτερη εβδομάδα του Οκτωβρίου ως και 13.10.2024- που φτάνουν μέχρι και 29,5% και οι μειώσεις μέχρι και 47,04% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2023 (41η εβδομάδα του έτους).
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον Σεπτέμβριο και στα συμβατικά πλοία οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων καταγράφηκαν στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος (20,26%) στη γραμμή Καβάλα-Λήμνος 24,64% στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος 9,87%. Καταγράφηκαν και μειώσεις όπως στη γραμμή Κάλυμνος-Κως (-31,69%) Κάλυμνος-Πυθαγόρειο (-32,294%) αλλά και σε μεγαλύτερες γραμμές όπως Πειραιάς-Ηράκλειο, Πειραιάς-Χανιά, Πειραιάς-Πάρος καταγράφηκαν μειώσεις τιμών (-4,14%, -4,48%, -4,10% αντιστοίχως.)
Σε ό,τι αφορά στα ΑμΕΑ, η δράση εντάσσεται στην ολοκληρωμένη κυβερνητική στρατηγική για ενίσχυση της προσβασιμότητάς τους – όπως περιγράφεται στο “Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμΕΑ)” – και στην συνεχή προσπάθεια του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις ελλείψεις που έχουν παρατηρηθεί.
Σε δήλωσή του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, επισήμανε: “Η νέα ψηφιακή πύλη “Δικαιώματα Επιβατών”, αποτελεί ακόμα ένα ουσιαστικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη – επιβάτη και την ορθή ενημέρωσή του. Προτεραιότητα του Υπουργείου μας είναι η αναβάθμιση των υπηρεσιών και η προσβασιμότητα σε όλες τις αναγκαίες πληροφορίες που χρειάζεται να έχει ο καθένας μας, στο πλαίσιο της ασφάλειας των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και μεταφορών. Το “Παρατηρητήριο Τιμών” είναι ένα εργαλείο που έπρεπε να υπάρχει στη χώρα μας εδώ και πολλά χρόνια. Εμείς το κάναμε πράξη και πλέον, η Ελλάδα, έχει ένα σύγχρονο εργαλείο καταγραφής των πραγματικών τιμών. Την ίδια ώρα, κάνουμε ένα ακόμα βήμα για να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των συνανθρώπων μας που αντιμετωπίζουν προβλήματα προσβασιμότητας, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα, ότι πρέπει να γίνουν ακόμα περισσότερα. Είμαι βέβαιος ότι οι πολίτες θα αγκαλιάσουν αυτή την πρωτοβουλία και θα βοηθήσουν, με την ανταπόκρισή τους, σε περαιτέρω βελτίωση της εν λόγω υπηρεσίας”.
Πηγή: capital.gr