Το παρόν και το μέλλον των πληρωμών, έτσι όπως διαμορφώνεται με… αρωγό την τεχνολογία, βρέθηκε στο επίκεντρο του Athens Innovation Forum που διοργάνωσε για ακόμη μία χρονιά η Mastercard, καταφέρνοντας να συγκεντρώσει στο ίδιο “τραπέζι” όλους τους εκπροσώπους του οικοσυστήματος: από την πολιτεία και τις τράπεζες μέχρι και τους ψηφιακούς “παίκτες”.
Η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, η επανάσταση του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι τεχνολογίες που αναβαθμίζουν την ασφάλεια και την ανθεκτικότητα των πληρωμών, η βιωσιμότητα και η αειφορία ήταν ανάμεσα στα κεντρικά θέματα του ετήσιου συνεδρίου, επιβεβαιώνοντας πως το τοπίο των πληρωμών αλλάζει ραγδαία και όλοι οι εμπλεκόμενοι οφείλουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Στις πέντε πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών αναφέρθηκε ο υπουργός Οικονομικών, κ. Κωστής Χατζηδάκης, εκφράζοντας τη βούληση της κυβέρνησης να συνεχίσει, όχι με δογματισμό, αλλά με αποφασιστικότητα, τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας και την αντιμετώπιση παθογενειών, σε συνεργασία με την αγορά και υιοθετώντας βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Ειδικότερα, ο υπουργός εστίασε:
* Στη διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές. Από την αρχή της χρονιάς έχουν συνδεθεί περισσότερες από 407.000 επιχειρήσεις, ξεπερνώντας το ορόσημο που είχε τεθεί, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, για 402.000. “Το 4% των επιχειρήσεων που δεν έχουν συμμορφωθεί θα βρεθεί αντιμέτωπο με κυρώσεις, ξεκινώντας από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις γιατί δεν είναι νοητό να έχουμε τους συνεπείς που σέβονται το νόμο και τους ‘πονηρούληδες’ που θέλουν να αντιμετωπίζονται ως επιχειρήσεις διαφορετικής κατηγορίας”, σχολίασε.
* Στην επέκταση της χρήσης POS σε επιπλέον 35 κλάδους της λιανικής. “Ενδεικτικά, στα ταξί χωρίς να έχει εφαρμοστεί ακόμη πλήρως το μέτρο, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές το 2024 διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2023. Το ίδιο συμβαίνει και σε πολλούς άλλους κλάδους”, ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης.
Στην απαγόρευση των μετρητών στις αγοραπωλησίες ακινήτων που έχει ήδη ψηφιστεί.
* Στα υποχρεωτικά ηλεκτρονικά τιμολόγια από το 2025 μετά τη σχετική έγκριση της ΕΕ.
* Στην προώθηση των άμεσων πληρωμών μέσω του συστήματος IRIS. “Ήδη σήμερα υπάρχουν 3,3 εκατομμύρια ΙΒΑΝ συνδεδεμένα με το IRIS, σε σύνολο έξι εκατομμυρίων.
Τη σημασία της καινοτομίας για την περαιτέρω εξέλιξη του οικοσυστήματος των πληρωμών και του τραπεζικού τομέα ανέδειξε από την πλευρά του, ο κ. Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager στη Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, εστιάζοντας στους στόχους για το 2025, μεταξύ των οποίων η διείσδυση στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και η περαιτέρω αναβάθμιση της εμπειρίας χρήστη και της ασφάλειας στο περιβάλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αν και η ανάπτυξη των POS καταγράφει μία σχετική “κούραση” (σ.σ. από 21% το 2021 σε 20% το 2022 και 13% πέρυσι εκτιμάται πως θα κλείσει στο +12% ετησίως την επόμενη διετία), εντούτοις υποστηρικτικά αναμένεται να λειτουργήσει αφενός, οι κοινωνικές παροχές και η αύξηση των εμπόρων. “Το όραμά μας είναι να προσεγγίσουμε το 100% της τεχνολογίας του tokenization στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη μέχρι το 2030, αφαιρώντας τη χειροκίνητη διαδικασία μέσω ενός συνδυασμού tokenization σε όλες τις κάρτες και βιομετρικής αυθεντικοποίησης”, σχολίασε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας πως το ποσοστό της απάτης αν και μικρό – δύο ποσοστιαίες μονάδες – μπορεί να εξαλειφθεί. Όσον αφορά στο χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό, όπως σημείωσε ο κ. Πολύδωρος, η Mastercard έχει δημιουργήσει ένα ολιστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, μέσω του οποίου εξοπλίσει τους νέους και τις οικογένειές τους με ουσιαστικές δεξιότητες, βοηθώντας τους να λάβουν σωστές οικονομικές αποφάσεις. “Το διάστημα 2023 – 2025 8.000 σπουδαστές και γονείς θα λάβουν την επίμαχη εκπαίδευση, ενώ περισσότεροι από 210 παιδαγωγοί και σύμβουλοι ψυχικής υγείας έχουν εκπαιδευτεί”, πρόσθεσε.
Οι τράπεζες
Γύρω από τις προκλήσεις και τις εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα στην Ελλάδα, με έμφαση στο κόστος των τραπεζικών υπηρεσιών και το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο γύρο από τις μικρο-συναλλαγές κινήθηκε η συζήτηση μεταξύ των κ. κ. Ιάκωβου Γιαννακλή, Αναπληρωτής Διευθύνοντος Συμβούλου, Retail &Digital της Eurobank, Βασίλη Κουτεντάκη, Επικεφαλής Retail Banking στην Τράπεζα Πειραιώς, Στέφανου Μυτιληναίου, Chief Operating Officer στην Alpha Bank και Ερνέστου Παναγιώτου, Γενικού Διευθυντή και Μέλους της Εκτελεστικής Επιτροπής Μετασχηματισμού, Στρατηγικής & Διεθνούς Δραστηριότητας στην Εθνική Τράπεζα.
Στο θέμα των προμηθειών που, μάλιστα, ετέθη νωρίτερα και από τον υπουργό Οικονομικών, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι “οι τράπεζες δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα, αλλά πρέπει να αντιληφθούν ότι λειτουργούν στο πλαίσιο μιας κοινωνίας με συγκεκριμένες δυνατότητες και ότι οι υπερβολές βλάπτουν και τις ίδιες”, ο κ. Γιαννακλής υπενθύμισε πως η Eurobank ήταν από τις πρώτες τράπεζες που λάνσαρε τα συνδρομητικά πακέτα συναλλαγών, προσφέροντας τη δυνατότητα στους πελάτες της να πραγματοποιούν δωρεάν ή έναντι μικρού κόστους πλήθος συναλλαγών.
Στις ραγδαίες αλλαγές στην αγορά πληρωμών διεθνώς αναφέρθηκε από την πλευρά του, ο κ. Κουτεντάκης, σημειώνοντας ότι οι υπηρεσίες πληρωμών έχουν εξελιχθεί τα τελευταία πέντε χρόνια περισσότερο από ό, τι την προηγούμενη 50ετία και αυτός ο ρυθμός θα διατηρηθεί αμείωτος. Χαρακτηριστικά σημεία των τελευταίων ετών είναι η εκθετική αύξηση του αριθμού των συναλλαγών, καθώς και η εισαγωγή πολλών και ποικίλων εργαλείων και μέσων πληρωμής, από τα wallets έως τα crypto, το ψηφιακό ευρώ, τις account to account πληρωμές (Α2Α), ακόμη και την εξέλιξη της κλασικής κάρτας, όσον αφορά στα υλικά και τις δυνατότητες που έχει. Για τη Snappi, την ψηφιακή τράπεζα που δημιούργησε η Πειραιώς σε συνεργασία με τη Natech, ο ίδιος τόνισε πως το εμπορικό της λανσάρισμα σχεδιάζεται τους επόμενους έξι με εννέα μήνες, προσφέροντας embedded finance σε όλες τις χώρες, λύσεις σε ιδιώτες πελάτες για την καθημερινή τραπεζική, αλλά και σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. “Δίνεται έμφαση στην εξοικείωση των νέων γενιών σε τραπεζικά προϊόντα και υπηρεσίες που χαρακτηρίζονται από ταχύτητα και ασφάλεια”, κατέληξε.
Στην ανάπτυξη της λιανικής τραπεζικής μέσω του embedded banking στοχεύει η Εθνική Τράπεζα, με τον κ. Παναγιώτου να σημειώνει πως η προσέγγιση των συνεργασιών με “παίκτες” της αγοράς καλύπτει τις ανάγκες πελατών – ιδιωτών και μικρών επιχειρήσεων – με άμεσο τρόπο, τη στιγμή που πραγματοποιούν μια αγορά και παράλληλα, αναδεικνύεται ένα αποτελεσματικό κανάλι πωλήσεων για την τράπεζα. “Το 100% των δανείων αυτοκινήτου και το 70% του αριθμού των καταναλωτικών δανείων της ΕΤΕ χορηγούνται σήμερα μέσω embedded banking, ενώ για τα στεγαστικά και τα δάνεια μικρών επιχειρήσεων αυτό το ποσοστό ανέρχεται σήμερα στο 15-20%”, υπογράμμισε. Τέλος, αναφορικά με τον ανταγωνισμό από τις fintech, ο ίδιος εξήγησε πως η τράπεζα έχει ήδη συνεργασίες με νεοφυείς εταιρίες, όπως η Linked Business και η Quadible που ενισχύουν τις διαδικασίες της τράπεζας.
Πηγή: capital.gr