Πού αναζητούν νέες συνεργασίες και πηγές εσόδων οι τράπεζες

Τα σενάρια για αποεπένδυση του ΤΧΣ από Πειραιώς - Εθνική

Της Αγγελικής Βελεσιώτη 

Τα… ραντάρ τους ανοιχτά, προκειμένου να εντοπίσουν τυχόν επιχειρηματικές ευκαιρίες που, μεταξύ άλλων, θα τις βοηθήσουν, μέσα από εξαγορές/συγχωνεύσεις ή και συνέργειες, να διατηρήσουν στα τρέχοντα υψηλά επίπεδα ή και να ενισχύσουν τα έσοδά τους έχουν οι τράπεζες.

Μπορεί η αποκλιμάκωση των επιτοκίων να μην έχει προς ώρας πλήξει σημαντικά τα επιτοκιακά έσοδα των τραπεζών, όπως, άλλωστε, φάνηκε και από τα αποτελέσματα 9μήνου της Τράπεζας Πειραιώς (σ.σ. αυτά κατέγραψαν αύξηση 7% σε ετήσια βάση, αγγίζοντας το 1,575 δισ. ευρώ), εντούτοις είναι βέβαιο πως το 2025 θα είναι ένα έτος – πρόκληση σε όρους κερδοφορίας, γεγονός που επιτάσσει την αναζήτηση εναλλακτικών και ει δυνατόν πιο προσοδοφόρων πηγών.

Ενδεικτική της νέας στρατηγικής που έχουν αναπτύξει οι τράπεζες, καθώς διαθέτουν και πλεόνασμα κεφαλαίου, είναι η πρόσφατη τοποθέτηση του διευθύνοντος συμβούλου της Τράπεζας Πειραιώς, κ. Χρήστου Μεγάλου.

Ειδικότερα, μιλώντας στους διεθνείς αναλυτές ο ίδιος εμφανίστηκε ανοιχτός σε εξαγορές και συγχωνεύσεις, σε τομείς προσοδοφόρους για την τράπεζα που θα προσδώσουν συνέργειες, όπως το Asset Management, το Transactional Banking, το Factoring, το Forfaiting, το Leasing και γενικά, πλατφόρμες, με έδρα στην Ευρωζώνη που θα μπορούσαν να “κουμπώσουν” με τις αντίστοιχες της Πειραιώς. Υπενθυμίζεται πως η τράπεζα έχει ήδη εξαγοράσει την Iolcus, με τα υπό διαχείριση κεφάλαια πελατών της να έχουν αυξηθεί κατά 29% σε ετήσια βάση, στα 11 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2024, συνέπεια της πρώτης θέσης στις καθαρές πωλήσεις αμοιβαίων κεφαλαίων της περιόδου, καθώς και της διαχείρισης κεφαλαίων θεσμικών επενδυτών και του private banking. Δυνατά, τόσο στο Asset Management, όσο και στο Bancassurance, “παίζει” και η Alpha Bank, η οποία, άλλωστε, εξασφάλισε συμφωνία με τη UniCredit, όχι μόνο για τη διάθεση στην εγχώρια αγορά της σειράς Onemarkets Fund του ιταλικού Ομίλου, αλλά και για την αξιοποίηση της επενδυτικής του στρατηγικής (Investment Strategy), ενώ η Eurobank, όπως αποκάλυψε ο CEO της τράπεζας, κ. Φωκίων Καραβίας, εξετάζει την εξαγορά μίας επιχείρησης Wealth Management στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η τελευταία, μάλιστα, “χτίζει” σταδιακά τη συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο της Plum, μιας βρετανικής fintech με ελληνικό DNA, που βοηθά τους χρήστες να αποταμιεύουν και να επενδύουν τα χρήματά τους. Η Eurobank έχει σε λιγότερο από ένα χρόνο επενδύσει περί τα 10 εκατ. ευρώ στην εταιρεία, με αποτέλεσμα το ποσοστό της σήμερα να ανέρχεται σε 6,5%. Σκοπός είναι η Plum να λειτουργεί εν είδει ηλεκτρονικού πορτοφολιού για αποταμίευση και επένδυση για τους χρήστες του mobile banking της τράπεζας. Συνεργασίες με νεοφυείς εταιρίες από το χώρο των χρηματοοικονομικών ψηφιακών τεχνολογιών έχει αναπτύξει από την πλευρά της και η Εθνική Τράπεζα, όπως η Linked Business και η Quadible που ενισχύουν τις διαδικασίες της τράπεζας. 

Η ΕΤΕ, άλλωστε, ήταν από τις τράπεζες που εστίασε στο embedded banking, μέσα από τη συνεργασία της με την Epsilon Net, γεγονός που της απέφερε σημαντικά οφέλη. Όπως, άλλωστε, τόνισε σε πρόσφατη τοποθέτησή του ο γενικός διευθυντής και μέλος της εκτελεστικής επιτροπής μετασχηματισμού, στρατηγικής & διεθνούς δραστηριότητας στην ΕΤΕ, κ. Ερνέστος Παναγιώτου, η προσέγγιση των συνεργασιών με “παίκτες” της επίμαχης αγοράς καλύπτει τις ανάγκες πελατών – ιδιωτών και μικρών επιχειρήσεων – με άμεσο τρόπο, τη στιγμή που πραγματοποιούν μια αγορά και παράλληλα, αναδεικνύεται ένα αποτελεσματικό κανάλι πωλήσεων για την τράπεζα. “Το 100% των δανείων αυτοκινήτου και το 70% του αριθμού των καταναλωτικών δανείων της ΕΤΕ χορηγούνται σήμερα μέσω embedded banking, ενώ για τα στεγαστικά και τα δάνεια μικρών επιχειρήσεων αυτό το ποσοστό ανέρχεται σήμερα στο 15-20%”, υπογράμμισε. 

Τέλος, embedded finance θα προσφέρει με τη σειρά της και η Snappi, η ψηφιακή τράπεζα που δημιούργησε η Πειραιώς σε συνεργασία με τη Natech. Η λειτουργία της, όπως αποκάλυψε ο κ. Μεγάλου, τοποθετείται χρονικά το β’ τρίμηνο του 2025, με τις πρώτες δοκιμές, ωστόσο, να έχουν ήδη ξεκινήσει. Στόχος είναι να αποκτήσει 2,5 εκατ. πελάτες, καταγράφοντας έσοδα άνω των 200 εκατ. ευρώ, μέσα από την επέκταση σε 3-4 χώρες εκτός Ελλάδος. 

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ