Η εκπαίδευση των παιδιών με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην προσχολική εκπαίδευση. Πολλοί εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να παρέχουν την απαραίτητη υποστήριξη, καθώς λείπουν εξειδικευμένα προγράμματα και εκπαιδευτικά εργαλεία που να είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες αυτών των παιδιών. Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο είναι επίσης μια δύσκολη διαδικασία για τα παιδιά με ΔΑΦ και τις οικογένειές τους, καθώς απαιτεί νέες δεξιότητες και προσαρμογές.
Σε αυτό το σημείο έρχεται το έργο Ready4School για να προσφέρει τη λύση. Το έργο αυτό, με τη συμμετοχή της Innovation Hive και πέντε ακόμη οργανισμών από την Τσεχία, τη Βόρεια Μακεδονία, την Κύπρο, την Κροατία και την Ουκρανία, στοχεύει στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας και των παιδιών με ΔΑΦ. Μέσα από τη δημιουργία εκπαιδευτικών εργαλείων, εκπαιδευτικών υλικών και ψηφιακών εφαρμογών, το Ready4School φιλοδοξεί να βελτιώσει ποιοτικά τα προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης και να διευκολύνει τη μετάβαση των παιδιών αυτών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Στις 17 & 18 Οκτωβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η δεύτερη διακρατική συνάντηση του έργου στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας. Οι εταίροι συζήτησαν τα πρώτα αποτελέσματα του έργου και σχεδίασαν τα επόμενα βήματα της υλοποίησης.
Τους πρώτους μήνες του έργου, οι εταίροι του Ready4School διεξήγαγαν μια σειρά από συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς προσχολικής αγωγής σε έξι χώρες, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες τους. Τα αποτελέσματα αυτών των συνεντεύξεων. Τα αποτελέσματα αυτών των συνεντεύξεων έφεραν στο φως σημαντικές ελλείψεις στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών, καθώς και την ανάγκη για νέα εκπαιδευτικά εργαλεία που βασίζονται στην Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ABA), μια επιστημονικά τεκμηριωμένη μέθοδο που βοηθά τα παιδιά με αυτισμό να αναπτύξουν δεξιότητες και να βελτιώσουν τη συμπεριφορά τους.
Βασισμένη σε αυτά τα δεδομένα, η ομάδα του Ready4School εργάστηκε πάνω στη δημιουργία μιας εκπαιδευτικής εργαλειοθήκης που θα είναι σύντομα διαθέσιμη στους εκπαιδευτικούς. Αυτή η εργαλειοθήκη περιλαμβάνει πλήρη εκπαιδευτικά προγράμματα και σχέδια μαθήματος που θα βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να εφαρμόζουν στρατηγικές της ABA στην καθημερινή τους διδασκαλία. Παράλληλα, βοηθάει τα παιδιά με ΔΑΦ να αποκτήσουν πολύτιμες δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν όχι μόνο στην εκπαιδευτική τους πορεία αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Ένα άλλο σημαντικό εργαλείο που έχει αναπτύξει η ομάδα του Ready4School είναι ένα καινοτόμο εργαλείο αξιολόγησης της σχολικής ετοιμότητας των παιδιών με ΔΑΦ. Αυτό το εργαλείο θα χρησιμοποιείται από εκπαιδευτικούς, γονείς/φροντιστές και ειδικούς για να αξιολογούν τις βασικές δεξιότητες των παιδιών και να προσαρμόζουν ανάλογα τις εκπαιδευτικές τους παρεμβάσεις. Το εργαλείο αυτό θα είναι διαθέσιμο στην έντυπη του μορφή σύντομα μέσω της ιστοσελίδας του έργου.
Επιπλέον, η ομάδα του Ready4School εργάζεται πάνω στην ψηφιοποίηση αυτού του εργαλείου αξιολόγησης, δημιουργώντας μια εύχρηστη εφαρμογή για smartphones. Η εφαρμογή αυτή θα επιτρέπει στους χρήστες να αξιολογούν εύκολα και γρήγορα τις δεξιότητες των παιδιών με ΔΑΦ, προσφέροντας έτσι μια πιο προσιτή και άμεση λύση για εκπαιδευτικούς, ειδικούς και γονείς.
Το 2025, οι εταίροι του έργου θα πραγματοποιήσουν πιλοτικές δοκιμές των εργαλείων και του εκπαιδευτικού υλικού που αναπτύχθηκαν, με τη συμμετοχή επιλεγμένων εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας. Κατά τη διάρκεια αυτών των δραστηριοτήτων, οι εκπαιδευτικοί θα εκπαιδευτούν σε βασικές στρατηγικές της ABA και θα μάθουν πώς να εφαρμόζουν τα υλικά στην τάξη τους, προσφέροντας έτσι στα παιδιά με ΔΑΦ την καλύτερη δυνατή υποστήριξη.
Μείνετε συντονισμένοι για όλες τις εξελίξεις του Ready4School, ακολουθώντας τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επισκεπτόμενοι την ιστοσελίδα του έργου και της Innovation Hive.