Του Γιώργου Λαμπίρη
Τo βασικό στοίχημα του Υπουργείου Ανάπτυξης ήταν και παραμένει η μείωση του πληθωρισμού. Στόχος ο οποίος, σύμφωνα τουλάχιστον με τις εκτιμήσεις του κυβερνητικού επιτελείου, για να επιτευχθεί, θα πρέπει να ενταθεί η πίεση προς τις αλυσίδες σούπερ-μάρκετ και τους προμηθευτές. Η πρώτη από τις κινήσεις που έκανε το κυβερνητικό επιτελείο ήταν να διατηρήσει το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, γεγονός που βρίσκει αντίθετο το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας σε ένα περιβάλλον διαδοχικών αυξήσεων σε πρώτες ύλες, μεταφορικά και, κατ’ επέκταση, σε βασικά καταναλωτικά αγαθά.
Για το θέμα το Capital.gr ζήτησε την τοποθέτηση του Αριστοτέλη Παντελιάδη, προέδρου της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας. Όπως αναφέρει ο κ. Παντελιάδης, “το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους είναι ένα αναχρονιστικό μέτρο, που έχει κλείσει τέσσερα χρόνια εφαρμογής στον δικό μας κλάδο. Και ο ίδιος ο υπουργός αναγνωρίζει ότι ένα τέτοιο μέτρο καθίσταται αναποτελεσματικό και δημιουργεί στρεβλώσεις όταν παρατείνεται στο διηνεκές. Καθώς έχουμε έναν ανοιχτό και ειλικρινή διάλογο με το υπουργείο, πιστεύω ότι θα καταφέρουμε κάποια στιγμή να γίνουμε πιο πειστικοί στην τεκμηρίωσή μας”.
Ανοδικά ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο
Την ίδια ώρα, τα στοιχεία της Eurostat καταδεικνύουν ότι η αντιμετώπιση του πληθωρισμού αποτελεί μια διαδικασία που δεν επιτυγχάνεται αποκλειστικά με την επιβολή περιοριστικών μέτρων. Ή τουλάχιστον μόνο με την επιβολή περιοριστικών μέτρων και τη μείωση των τιμών σε επιλεγμένους κωδικούς.
Τα στοιχεία της Eurostat έδειξαν ότι οι πληθωριστικές πιέσεις στην Ελλάδα τον Οκτώβριο εντάθηκαν, με τον δείκτη τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) να αυξάνεται γενικότερα στην Ευρωζώνη ελαφρώς περισσότερο απ’ ό,τι αναμενόταν, κινούμενος ωστόσο στα επίπεδα του στόχου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, ο ΔΤΚ στην Ευρωζώνη έτρεξε με ρυθμό 2% ετησίως, αυξημένος σε σχέση με το 1,7% του Σεπτεμβρίου, ενώ η μέση εκτίμηση των αναλυτών προέβλεπε ελαφρώς μικρότερη αύξηση, στα επίπεδα του 1,9%.
Στην Ελλάδα οι πιέσεις στις τιμές τον Οκτώβριο κλιμακώθηκαν περαιτέρω, με τον ΔΤΚ να εμφανίζει ρυθμό 3,2%, από το 3% του Σεπτεμβρίου. Στη μηνιαία σύγκριση, ωστόσο, Οκτωβρίου-Σεπτεμβρίου ο δείκτης εμφάνισε μικρή αύξηση, 0,2%, μετά το +1,7% της προηγούμενης μέτρησης.
To Yπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε πρόσφατα κλιμακωτά εκατοντάδες κωδικούς προϊόντων που έως αυτήν τη στιγμή πωλούνται σε μειωμένη τιμή από 5% έως και 20%, με τη συμμετοχή αρκετών εταιρειών σε αυτήν τη διαδικασία. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος αριθμός προϊόντων που πωλούνται με χαμηλότερη τιμή αποτελούν ελάχιστο δείγμα σε σχέση με τους 10.000 και πλέον κωδικούς που διατίθενται στα ράφια της εκάστοτε αλυσίδας σούπερ-μάρκετ.
Για το ζήτημα της παράτασης ισχύος του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, αλλά και της παράτασης ισχύος των μέτρων της κυβέρνησης με στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας, το Capital.gr ζήτησε και την τοποθέτηση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), ο οποίος, ωστόσο, δεν θέλησε να εκφράσει στην παρούσα φάση επίσημη θέση.
Κλιμάκια ελέγχου στην αγορά
Ταυτόχρονα, ο φορέας ελέγχου της αγοράς, η ΔΙΜΕΑ, η οποία υπάγεται στο Yπουργείο Ανάπτυξης, ξεκίνησε εκτεταμένους ελέγχους σε εταιρείες παραγωγής και διάθεσης ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, με στόχο να ασκήσει περαιτέρω πίεση στην αγορά για τη μείωση των τιμών.
Πρόκειται για ελέγχους που αφορούν τις μεγαλύτερες ελληνικές αλυσίδες σούπερ-μάρκετ με βάση τον κύκλο εργασιών τους, αλλά και για προμηθευτικές-βιομηχανικές επιχειρήσεις, όπως πολυεθνικές στον τομέα των απορρυπαντικών, καθαριστικών και προϊόντων οικιακής χρήσης αλλά και μεγάλων βιομηχανιών τροφίμων.
Στο στόχαστρο η εμπορική πολιτική για τις προσφορές στα ράφια
Ωστόσο πιέσεις από πλευράς της κυβέρνησης ασκούνται και για την αλλαγή εμπορικής πολιτικής τόσο από τις αλυσίδες όσο και από τους προμηθευτές, με σκοπό να εφαρμοστεί ο Κώδικας Δεοντολογίας για ανακοινώσεις μείωσης της τιμής – ιδίως σε προσφορές, εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες– προκειμένου να αποφευχθεί η παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού. Στις 3 Σεπτεμβρίου δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ που ορίζει τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας σε υπουργική απόφαση που υπογράφει ο Τάκης Θεοδωρικάκος και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον νόμο 2251 του 1994 με αντικείμενο την “Προστασία των Kαταναλωτών”.
Τα σούπερ μάρκετ –αλλά και το σύνολο των επιχειρήσεων λιανικής– καλούνται να αλλάξουν τον τρόπο που πραγματοποιούν και παρουσιάζουν τις προσφορές στα ράφια τους και αυτό είναι που επιδιώκει να πετύχει η κυβέρνηση στην κατεύθυνση μείωσης του πληθωρισμού.
Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα καλείται να ακολουθήσει τον δρόμο στον οποίο ήδη οδεύουν και άλλα ευρωπαϊκά κράτη, όπου, για παράδειγμα, από εκεί που η αγορά κινείται με υψηλούς τιμοκαταλόγους, πραγματοποιώντας στη συνέχεια εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες, θα κληθεί να μειώσει τους τιμοκαταλόγους και να πραγματοποιεί μικρότερες προσφορές. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι, εάν μια συσκευασία με βρεφικές πάνες εμφανίζει σήμερα ως αρχική τιμή τα 25 ευρώ και επ’ αυτής πραγματοποιείται έκπτωση 50%, στο εξής η τιμή καταλόγου θα είναι χαμηλότερη – ενδεικτικά κατά 40% – και το ποσοστό έκπτωσης θα είναι 15%.
Στο στόχαστρο τίθενται κατά κύριο λόγο οι πολυεθνικές εταιρείες, λόγω του γενικότερου θορύβου που έχει προκληθεί αναφορικά με τον τρόπο που τιμολογούν τα προϊόντα τους, αλλά και το σύνολο της αγοράς.
Πηγή: capital.gr