Της Αναστασίας Βαμβακά
Έξι βασικές στρατηγικές πρωτοβουλίες που σκοπεύουν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας, αλλά και να προωθήσουν τη στροφή της προς πιο πράσινες και ασφαλείς πρακτικές, παρουσίασε χθες ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης. Οι προτάσεις αυτές εντάσσονται στη γενικότερη προσπάθεια για βελτίωση των υποδομών, της εξυπηρέτησης του κοινού και την ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες μεταφορές.
Συνολικά το Υπουργείο ετοιμάζεται για επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ που θα πραγματοποιηθούν από δημόσια και ιδιωτικά κονδύλια μέχρι το 2028 για την ανανέωση και εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου και των λιμανιών.
Από τις πρώτες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες είναι αυτή του Συστήματος Χρονοθυρίδων (Slots) και περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση των διαδικασιών απόπλου και κατάπλου. Με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, η νέα αυτή πλατφόρμα θα επιτρέπει σε πλοία και λιμάνια να διαχειρίζονται τις αναχωρήσεις και αφίξεις σε πραγματικό χρόνο, μειώνοντας τον συγχρωτισμό, τις καθυστερήσεις και ενισχύοντας την ασφάλεια. Ο υπουργός επισήμανε πως η ψηφιοποίηση αυτή θα εξασφαλίσει καλύτερη κατανομή λιμενικών πόρων και θα διευκολύνει σημαντικά την εξυπηρέτηση των επιβατών.
Για την κρίσιμη ανανέωση και περιβαλλοντική αναβάθμιση του στόλου που εξυπηρετεί άγονες γραμμές, το Υπουργείο Ναυτιλίας προκρίνει τις κοινές λύσεις μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η χρηματοδότηση του έργου ξεκινά από τα 80 εκατ. ευρώ, προέρχεται από το ΕΣΠΑ “Μεταφορές 2021-2027” και θα έχει δυνατότητα επέκτασης της χρηματοδότησης στα 360 εκατ. ευρώ. Τα νέα πλοία θα χρησιμοποιούν καθαρή ενέργεια, ενισχύοντας την πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, ενώ οι ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες που θα τα εκμεταλλεύονται για 12 χρόνια θα δεσμεύονται για τη συντήρηση και τη δρομολόγησή τους.
Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου
Το Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μια φιλόδοξη στρατηγική που στοχεύει στην πλήρη ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με έμφαση στη μείωση των εκπομπών CO2 και την προσαρμογή στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις της ΕΕ. Ο συνολικός προϋπολογισμός της μελέτης, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025, αγγίζει τα 1,2 εκατ. ευρώ και αναμένεται να θέσει τις βάσεις για τον εκσυγχρονισμό του στόλου μέσω ανακατασκευών και κατασκευής νέων πλοίων.
Συνεργατικό σχήμα για ανταγωνιστικότητα και καινοτομία
Μέσω του συνεργατικού σχήματος (cluster) επιχειρήσεων και φορέων του ναυτιλιακού τομέα, το Υπουργείο επιδιώκει να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα, να υποστηρίξει τη ναυπηγοεπισκευή και να προωθήσει βιώσιμες τεχνολογίες. Η πρωτοβουλία αυτή θα επιτρέψει τη συνεργασία εταιρειών για την ανάπτυξη πράσινων και καινοτόμων λύσεων που θα προωθήσουν τη ναυτιλία στην εποχή της πράσινης τεχνολογίας. Το έργο διαθέτει προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει τη μόχλευση επιπλέον πόρων.
Εκσυγχρονισμός Υπουργείου και Λιμενικού Σώματος
Ο κ. Στυλιανίδης τόνισε πως πρωταρχικός στόχος του Υπουργείου είναι η εξάλειψη των γραφειοκρατικών διαδικασιών που δυσχεραίνουν την εξυπηρέτηση των πολιτών και των ναυτικών. Ο εκσυγχρονισμός και η αναδιάρθρωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής αποσκοπούν στη βελτίωση της ποιότητας και της ταχύτητας των υπηρεσιών που προσφέρονται τόσο στους επιβάτες όσο και στους επαγγελματίες της ναυτιλίας.
Πρακτικά αποτελέσματα για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της επιχειρησιακής ετοιμότητας του Υπουργείου, ο κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στη σημαντική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Χίο για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, όπου αναλύθηκαν συγκεκριμένα πρακτικά μέτρα για την πάταξη της δράσης των διακινητών. “Η καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης αποτελεί προτεραιότητα, και είμαι ευχαριστημένος που καταλήξαμε σε συγκεκριμένα αποτελέσματα για τον περιορισμό των ροών”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Στόχος η συλλογική προσπάθεια για την αναβάθμιση της ακτοπλοΐας
Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση των στρατηγικών, ο κ. Στυλιανίδης έδωσε έμφαση στη συλλογικότητα που απαιτείται για την υλοποίηση των πρωτοβουλιών αυτών. Όπως σημείωσε, η αλλαγή και ο εκσυγχρονισμός της ακτοπλοΐας δεν είναι έργο που μπορεί να επιτευχθεί από έναν φορέα μόνο, αλλά απαιτεί την ενεργό συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Με τις παραπάνω στρατηγικές και την αποφασιστικότητα του Υπουργείου, η ελληνική ακτοπλοΐα φαίνεται να βαδίζει προς ένα βιώσιμο, ασφαλέστερο και τεχνολογικά αναβαθμισμένο μέλλον, που θα προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και θα στηρίζει τη νησιωτική Ελλάδα και τις τοπικές οικονομίες.
Πηγή: capital.gr