Μεγάλο πρόβλημα αντιμωτωπίζουν οι πολίτες στο Δελχί, στην Ινδία, καθώς η ατμοσφαιρική ρύπανση φαίνεται πλέον να είναι «ασυγκράτητη», με τον αέρα να είναι πλέον πυκνός και καφέ, με ορατούς τους ρύπους.
Η εισπνοή του είναι σαν να γεύεσαι τοξικές αναθυμιάσεις και η ορατότητα είναι συχνά τόσο κακή που διάσημα μνημεία μετατρέπονται σε θολές κηλίδες στον ορίζοντα.
«Ο αέρας μας σκοτώνει»
Εδώ και μια δεκαετία, το Δελχί κερδίζει την πρωτιά της πιο μολυσμένης πόλης στον κόσμο, με άλλες ινδικές πόλεις να ακολουθούν. Μια πρόσφατη μελέτη υπολόγισε ότι τα 30 εκατομμύρια άνθρωποι που ζουν στην πρωτεύουσα και γύρω από αυτήν θα μπορούσαν να χάσουν σχεδόν 12 χρόνια από τη ζωή τους λόγω των καταστροφικών επιπτώσεων στην υγεία τους, σύμφωνα με τον Guardian.
«Ο αέρας μας σκοτώνει όλους», είπε ο Hartosh Singh, και προσέθεσε ότι «η κυβέρνηση μας αφήνει να πεθάνουμε για να μεγαλώσει η Ινδία. Κάθε χρόνο περισσότερα αυτοκίνητα, περισσότερα κτίρια, περισσότερα σκουπίδια, περισσότερα εργοστάσια, που γεμίζουν τον αέρα με βρωμιά – αξίζει αυτό περισσότερο από τις ζωές μας;».
Αυτή την εβδομάδα, ο δείκτης ποιότητας του αέρα στο Δελχί (AQI) – ο οποίος υποδηλώνει το επίπεδο των ρύπων στον αέρα – έφτασε μέχρι και το 1.700 σε ορισμένα τμήματα της πόλης. Στο χειρότερο σημείο της κρίσης ρύπανσης στο Πεκίνο, ο υψηλότερος δείκτης AQI ήταν 1.300. Ο μέγιστος δείκτης που θεωρείται υγιής από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας είναι το 50.
Τι χειροτερεύει την ρύπανση
Μεγάλο μέρος της ευθύνης για τη ρύπανση αποδίδεται στους αγρότες, οι οποίοι, λόγω αλλαγής της νομοθεσίας το 2009, έχουν μόνο ένα μικρό χρονικό διάστημα μεταξύ της συγκομιδής των καλλιεργειών ρυζιού και της φύτευσης σιταριού. Ο ταχύτερος και φθηνότερος τρόπος για να προετοιμάσουν τα χωράφια είναι να τα κάψουν. Ο άνεμος μεταφέρει τον ρυπογόνο καπνό αυτών των πυρκαγιών από τα χωράφια του Παντζάμπ και της Χαριάνα στο Δελχί, όπου, λόγω των μετεωρολογικών συνθηκών, συγκεντρώνεται συχνά πάνω από την πόλη σε πυκνά σύννεφα.
Η πρακτική αυτή έγινε παράνομη το 2015, αλλά εξακολουθεί να συνεχίζεται, αν και κάπως πιο περιορισμένα. Τα προηγούμενα χρόνια, η καύση άχυρων συνέβαλε έως και στο 50% της ρύπανσης του Δελχί αυτή την πρώιμη χειμερινή περίοδο. Τώρα έχει μειωθεί στο 30% περίπου.
Οι ειδικοί και οι περιβαλλοντολόγοι λένε ότι οι αγρότες αποτελούν μόνο ένα μικρό μέρος του προβλήματος και ότι η αντιμετώπιση της ρύπανσης ως εποχικής, εμποδίζει τις προσπάθειες αντιμετώπισής της.
Ζήτημα υγείας
Ο Avinash Chanchal, αναπληρωτής διευθυντής προγράμματος της Greenpeace Νότιας Ασίας, τόνισε ότι όσο περισσότερο περιμένει η Ινδία για να αντιμετωπίσει τα βαθύτερα αίτια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, τόσο μεγαλύτερο είναι το οικονομικό και υγειονομικό κόστος. «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι βρισκόμαστε πλέον σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για τη δημόσια υγεία», δήλωσε. «Αλλά η σοβαρότητα της κυβέρνησης να δράσει δεν υπάρχει».
Καθώς η κρίση της ρύπανσης φτάνει στην ετήσια κορύφωσή της, οι αρχές επιστρατεύουν μεθόδους έκτακτης ανάγκης, από το κλείσιμο των σχολείων μέχρι τη διακοπή των κατασκευών και την απαγόρευση των ιδιαίτερα ρυπογόνων οχημάτων από τους δρόμους. Έχουν κατασκευαστεί δαπανηροί πύργοι αιθαλομίχλης, οι οποίοι έχουν ελάχιστη επιστημονική βάση, για να απορροφούν υποτίθεται τη ρύπανση από τον αέρα – με ελάχιστα αποτελέσματα – και φέτος οι αρχές του Δελχί χρησιμοποίησαν μη επανδρωμένα αεροσκάφη για να ψεκάζουν νερό στον αέρα.
Παρά τις δραστικές επιπτώσεις στην υγεία, η ρύπανση εξακολουθεί να μην αποτελεί μείζον πολιτικό θέμα στην Ινδία και σπάνια εμφανίζεται στις προεκλογικές εκστρατείες.
Πηγή: in.gr