Οι αποστάσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη από σενάρια τροποποιήσεων στον εκλογικό νόμο, συμπεριλαμβανομένης της παρέμβασης στο όριο εισόδου στη Βουλή, όπως και οι δημόσιες διαψεύσεις κυβερνητικών στελεχών ότι υπάρχει τέτοια συζήτηση, είναι δεδομένες. Κι όμως στο πολιτικό παρασκήνιο η κουβέντα είναι ανοιχτή σε επίπεδο εισηγήσεων ή έστω εκτιμήσεων. Παρά τις διαψεύσεις, άλλωστε, στα κυβερνητικά συρτάρια παραμένει σχεδιασμός επί χάρτου – με… παραλλαγές. Επιπλέον οι πρόσφατες τοποθετήσεις του Αδωνη Γεωργιάδη υπέρ ενός πλειοψηφικού συστήματος που θα διασφαλίζει αυτοδύναμες κυβερνήσεις με 33%+ (κατά το παράδειγμα των Εργατικών στο Ηνωμένο Βασίλειο) εκφράζουν αρκετούς εντός της ΝΔ, οι οποίοι ωστόσο μοιράζονται τις σκέψεις τους για την ανάγκη αναπροσαρμογών στο μοντέλο της ενισχυμένης αναλογικής μόνο στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες τους προς αποφυγή πυροδότησης νέου γύρου φημολογίας. Κατά πληροφορίες, αν και έχει εξεταστεί η αύξηση του πλαφόν εισόδου στη Βουλή σε 4% ή 5%, το ενδεχόμενο αυτό έχει χάσει έδαφος ως μεμονωμένη παρέμβαση – αν δεν έχει απορριφθεί. Σημειωτέον, οι ανατροπές που θα έφερνε μια τέτοια επιλογή φαίνονται από το εξής: με όρους εθνικής κάλπης 2023, η Βουλή θα ήταν εξακομματική με όριο στο 4% αφού θα έμεναν εκτός η Νίκη και η Πλεύση Ελευθερίας και τετρακομματική με το 5% αφού θα έμεναν εκτός επιπλέον η Ελληνική Λύση και οι «Σπαρτιάτες».
Ο κίνδυνος του μπούμερανγκ
Στο κυβερνητικό οικοσύστημα έχει διατυπωθεί η άποψη ότι ένα «πείραγμα» του 3% ενέχει τον κίνδυνο να γυρίσει μπούμερανγκ, φέρνοντας τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα: ένα εκρηκτικό κλίμα πόλωσης, αντικυβερνητικό, πιθανόν να έβαζε τους «μικρούς» σε δρόμο συσπείρωσης έως ηρωοποίησης. Εξού και μία από τις εισηγήσεις που συγκεντρώνει όλο και περισσότερους υποστηρικτές είναι η πλήρης αποσύνδεση του πήχη της αυτοδυναμίας από το ποσοστό των κομμάτων που δεν πιάνουν το 3%. Ανάμεσα στις προτάσεις είναι η «επιδότηση» της διαφοράς πρώτου – δεύτερου κόμματος έως και το «σπάσιμο» των περιφερειών (επί Μητσοτάκη η ΝΔ εισηγήθηκε διαχωρισμό της Β’ Αθήνας σε τρεις εκλογικές περιφέρειες), κάτι που διευκόλυνε την κατανομή εδρών υπέρ του πρώτου.
Σενάριο για ευρύτερο πακέτο αλλαγών
Κυβερνητικά στελέχη, που διακρίνουν ρίσκα πίσω από στοχευμένες εκλογικές αλλαγές, εμφανίζονται θιασώτες του σεναρίου ενός ευρύτερου, θεσμικού «πακέτου» στο όνομα της σταθερότητας και – κατά τον Πρωθυπουργό – των «προβλέψιμων εκλογικών κύκλων». Η πιθανότητα αυτή ενισχύεται, όπως λένε γαλάζια στελέχη, από μία σημαντική λεπτομέρεια: το κυβερνητικό χρονοδιάγραμμα για τη θεσμοθέτηση της επιστολικής ψήφου στις εθνικές εκλογές (απαιτεί 200 ψήφους) έχει ανατραπεί και ο αρχικός ορίζοντας του τέλους του 2024 έχει γίνει το πρώτο εξάμηνο του 2025. Βεβαίως ένα επιχείρημα για αυτό είναι οι εσωτερικές διαδικασίες στον ΣΥΡΙΖΑ, που ακόμα εξελίσσονται, και στο ΠΑΣΟΚ, που πήρε επισήμως τον τίτλο της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Στην ίδια κατεύθυνση, συζητήσεις για τους κανόνες του εκλογικού παιχνιδιού θα μπορούσαν να τρέξουν και με την ευκαιρία της διαδικασίας της συνταγματικής αναθεώρησης.
Πηγή: tanea.gr