Αναπτυξιακή δυναμική και μεγάλη μείωση χρέους έως το…

Θετικό σήμα από Κομισιόν για την ελληνική οικονομία

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 17:35

Του Τάσου Δασόπουλου 

Την διατήρηση της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, το οποίο παραμένει σε σταθερή πτωτική πορεία, επιβεβαιώνει στην 5η μετα-μνημονιακή  αξιολόγηση της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάνοντας παρατηρήσεις μόνο για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου και την ταχύτητα εκκαθάρισης των κόκκινων δανείων.

Στην έκθεση της που δημοσιεύτηκε σήμερα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, η Επιτροπή σημειώνει ότι η Ελλάδα συνεχίζει να εμφανίζει σχετικά υψηλή ανάπτυξη η οποία έφτασε στο 2,1% το πρώτο εξάμηνο του 2024. 

Όπως τονίζεται οι επενδυτικές δαπάνες που τροφοδοτούνται από κονδύλια της Ε.Ε. και το μειούμενο κόστος χρηματοδότησης που συνοδεύεται από ισχυρή ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να είναι οι κύριοι οδηγοί ανάπτυξης για την περίοδο 2024-2026. Ωστόσο, οι καθαρές εξαγωγές προβλέπεται να επιβραδύνουν την ανάπτυξη το 2024 και το 2025 καθώς η σταδιακή ανάκαμψη της εξωτερικής ζήτησης συνοδεύεται από αύξηση των εισαγωγών  κεφαλαιουχικών  αγαθών που προκαλούνται από την έντονη επενδυτική δραστηριότητα. Η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει το 2,1% το 2024 και να παραμείνει σταθερή το 2025 και το 2026.  

Η Κομισιόν τονίζει επίσης ότι η μείωση της ανεργίας θα συνεχιστεί, αλλά με βραδύτερους ρυθμούς  λόγω  διαρθρωτικών προβλημάτων της αγοράς εργασίας που έχουν ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να συντονιστούν η προσφορά και η ζήτηση  εργασίας. 

Στο δημοσιονομικό τομέα η Επιτροπή τονίζει ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα μετατρέπεται για πρώτη φορά σε πλεόνασμα το 2026, ενώ τα πρωτογενή πλεονάσματα θα βρεθούν στο 2,5% το 2024 και το 2025 και θα φτάσουν το 3,2% του ΑΕΠ το 2026. 

Τράπεζες – κόκκινα δάνεια 

Στον τομέα των τραπεζών και την προσπάθεια μείωσης των κόκκινων δανείων η Κομισιόν τονίζει τη σημαντική μείωση του ποσοστού των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο 6,7%. Ωστόσο σημειώνει ότι η εκκαθάριση των κόκκινων δανείων έχει ακόμη προβλήματα που εντοπίζονται σε νομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι  servicers  και στην καθυστέρηση της σύστασης του φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης οικιών οι οποίες προέρχονται από τα νοικοκυριά τα οποία έχουν κηρύξει “προσωπική πτώχευση”. 

Ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου 

Σε ό,τι αφορά το απόθεμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών της γενικής κυβέρνησης, η Κομισιόν σημειώνει ότι έχουν μειωθεί από τον Ιανουάριο του 2024. Ωστόσο, ενώ οι καθυστερούμενες κύριες συντάξεις πλησιάζουν στο μηδέν, οι καθυστερούμενες εφάπαξ συντάξεις δείχνουν μια ανοδική τάση. Σημαντική αύξηση παρατηρείται παράλληλα στις ληξιπρόθεσμες οφειλές της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στις ληξιπρόθεσμες οφειλές των δημόσιων νοσοκομείων οι οποίες αυξάνονται, αν και με βραδύτερο ρυθμό, σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια λόγω της λειτουργίας της Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ). 

Βιώσιμο το χρέος 

Σε ό,τι αφορά την πορεία του δημόσιου χρέους τονίζεται ότι, αν και παραμένει υψηλό (163,9% του ΑΕΠ στο τέλος του 2023), αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται και να φτάσει το 146,8% του ΑΕΠ έως το 2025 και να παραμείνει σε πτωτική τροχιά λόγω της σταθερής οικονομικής ανάπτυξης και των πρωτογενών πλεονασμάτων. 

Σημειώνει ότι το 2024, τρεις κύριοι οίκοι αξιολόγησης (DBRS Moody’s, S&P) έβαλαν την Ελλάδα σε θετική προοπτική. Σύμφωνα με την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους της Επιτροπής, η Ελλάδα θεωρείται ότι αντιμετωπίζει χαμηλούς κινδύνους βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, ενώ οι μεσοπρόθεσμοι κίνδυνοι φαίνεται να είναι υψηλοί λόγω του ακόμα υψηλού λόγου χρέους προς ΑΕΠ.

Τέλος η Κομισιόν σημειώνει ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση το γεγονός ότι η Ελλάδα ζήτησε εκ νέου πρόωρη αποπληρωμή τριπλής δόσης του δανείου με τις χώρες τηςΕυρωζώνης (GLF). 

Εντός στόχων ο προϋπολογισμός 

Τις εξετάσεις της Κομισιόν για συμβατότητα με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες περνάει ο ελληνικός προϋπολογισμός μαζί με αυτούς άλλων επτά κρατών μελών της Ε.Ε. σύμφωνα  με την αξιολόγηση των προσχεδίων που έχουν λάβει οι Βρυξέλλες από τις 15 Οκτωβρίου. 

Ειδικότερα, η Ελλάδα, η Κύπρος, η Λετονία, η Σλοβενία, η Σλοβακία, η Ιταλία, η Κροατία και η Γαλλία εκτιμάται ότι ευθυγραμμίζονται με τις συστάσεις, καθώς οι καθαρές δαπάνες τους προβλέπονται εντός των ανώτατων ορίων.

Η Εσθονία, η Γερμανία, η Φινλανδία και η Ιρλανδία εκτιμάται ότι δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως με τις συστάσεις, καθώς οι ετήσιες καθαρές δαπάνες τους (Φινλανδία, Ιρλανδία) και/ή σωρευτικές καθαρές δαπάνες τους (Εσθονία, Γερμανία, Ιρλανδία) προβλέπεται ότι θα υπερβούν τα αντίστοιχα ανώτατα όρια. 

Το Λουξεμβούργο, η Μάλτα και η Πορτογαλία εκτιμάται ότι δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως με τη σύσταση: μολονότι οι καθαρές δαπάνες τους προβλέπονται εντός των ανώτατων ορίων, δεν θα έχουν σταδιακά καταργήσει τα μέτρα στήριξης έκτακτης ανάγκης στον τομέα της ενέργειας έως τον χειμώνα 2024-2025, όπως συνέστησε το Συμβούλιο.

Οι Κάτω Χώρες εκτιμάται ότι δεν ευθυγραμμίζονται με τη σύσταση, δεδομένου ότι οι καθαρές δαπάνες προβλέπονται πάνω από τα ανώτατα όρια.

Η Λιθουανία εκτιμάται ότι ενδέχεται να μην ευθυγραμμίζεται με τη σύσταση, δεδομένου ότι οι καθαρές δαπάνες προβλέπεται ότι θα υπερβούν τα ποσοστά που η Επιτροπή θεωρεί ως κατάλληλο πρώτο βήμα για την εφαρμογή του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ