Οι infuencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πρέπει επειγόντως να μάθουν ελέγχουν τα γεγονότα πριν τα μεταδώσουν, προκειμένου να μειωθεί η εξάπλωση της παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο, προειδοποίησε ο Εκπαιδευτικός, Επιστημονικός και Πολιτιστικός Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών (UNESCO).
Σύμφωνα με έκθεση της UNESCO, τα δύο τρίτα των δημιουργών περιεχομένου παραλείπουν να ελέγξουν την ακρίβεια του υλικού τους, καθιστώντας τους ίδιους και τους φαν τους ευάλωτους στην παραπληροφόρηση.
Τα ευρήματα έρχονται σε μια κρίσιμη στιγμή που οι influencers έχουν γίνει πρωταρχικές πηγές ειδήσεων και πληροφοριών για το παγκόσμιο νεανικό κοινό.
At Knight, we’ve been closely watching the shift in how Americans get information. The latest @pewresearch & Knight report reveals that almost 1 in 5 adults regularly get news from social media influencers. Learn more key findings from the report here: https://t.co/7ok9lTQ62f. pic.twitter.com/nkC794YdCp
— Knight Foundation (@knightfdn) November 18, 2024
Ωστόσο το 62% δεν διαθέτει βασικές πρακτικές ελέγχου των γεγονότων.
«Οι δημιουργοί ψηφιακού περιεχομένου έχουν αποκτήσει σημαντική θέση στο οικοσύστημα της πληροφόρησης. Εκείνοι, προσφέρουν σε εκατομμύρια ανθρώπους πολιτιστικές, κοινωνικές ή πολιτικές ειδήσεις. Αλλά πολλοί αγωνίζονται μπροστά στην παραπληροφόρηση και τη διαδικτυακή ρητορική μίσους και ζητούν περισσότερη εκπαίδευση», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια της UNESCO, σε δήλωσή της την Τετάρτη.
Η έρευνα της UNESCO «Πίσω από τις οθόνες», που διεξήχθη με την εμπειρογνωμοσύνη του Bowling Green State University στις ΗΠΑ, εξέτασε 500 influencers σε 45 χώρες, αποκαλύπτοντας κρίσιμα κενά στην επαλήθευση.
Calling all digital content creators! @UNESCO wants your insights for our ‘Behind the Screens’ survey.
Your insights are crucial in shaping our efforts to empower the digital content creators’ community.
Let’s build a better digital world together!https://t.co/LZ5qyEQEeE pic.twitter.com/sSvLQMNJEP
— UNESCO #Education #Sciences #Culture (@UNESCO) September 6, 2024
Η μελέτη διαπίστωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος των influencers δεν διαθέτουν αυστηρά πρωτόκολλα ελέγχου των γεγονότων, παρά τον σημαντικό αντίκτυπό τους στον δημόσιο διάλογο.
Από που επαληθεύουν τις πηγές τους;
Η έρευνα αποκάλυψε τους τρόπους με τους οποίου οι δημιουργοί αξιολογούν την αξιοπιστία των πληροφοριών.
Το 42% που χρησιμοποιεί μετρήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως «likes and shares», ενώ το 21% των ερωτηθέντων μοιράζεται περιεχόμενο με βάση αποκλειστικά την «εμπιστοσύνη» στα άτομα που το κοινοποίησαν.
Τα παραδοσιακά ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης, παρά την τεχνογνωσία τους, κατατάσσονται χαμηλά ως πηγή, με μόνο το 36,9% των δημιουργών να χρησιμοποιούν την δημοσιογραφία για επαλήθευση.
Διαδικτυακή παρενόχληση
Το τοπίο των ψηφιακών δικαιωμάτων παρουσίασε μια άλλη πρόκληση.
Σχεδόν το 60% των δημιουργών δουλεύει στον κλάδο χωρίς να κατανοεί βασικά ρυθμιστικά πλαίσια και διεθνή πρότυπα.
Το γεγονός αυτό τους καθιστά ευάλωτους σε νομικούς κινδύνους και διαδικτυακή παρενόχληση.
Ενώ το 1/3 αναφέρει ότι βιώνει ρητορική μίσους, μόνο το 20,4% γνωρίζει πώς να κάνει επίσημες αναφορές και καταγγελίες για αυτά τα περιστατικά στις πλατφόρμες.
Επιμόρφωση για τους influencers
Ανταποκρινόμενη σε αυτές τις προκλήσεις, η UNESCO και το Κέντρο Δημοσιογραφίας Knight στην Αμερική συνεργάστηκαν για την ανάπτυξη του πρώτου παγκόσμιου εκπαιδευτικού προγράμματος για τους δημιουργούς ψηφιακού περιεχομένου.
Digital content creators are not just sharing information—they are shaping global perspectives.
The new @UNESCO “Behind the Screens” study highlights an urgent need for #MediaLiteracy & responsible content sharing.
Let’s #PostWithCare & build trust.
https://t.co/MkEM46dDiD pic.twitter.com/OTgHrRU82h
— UNESCO #Education #Sciences #Culture (@UNESCO) November 28, 2024
Το καινοτόμο πρόγραμμα διάρκειας τεσσάρων εβδομάδων έχει ήδη προσελκύσει περισσότερους από 9.000 συμμετέχοντες από 160 χώρες, προσφέροντας ολοκληρωμένη εκπαίδευση στην επαλήθευση πηγών, τη μεθοδολογία ελέγχου των γεγονότων και τη συνεργασία με παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης.
Με το 73% των δημιουργών να αναζητούν μια τέτοια εκπαίδευση, η πρωτοβουλία βασίζεται στην ευρύτερη στρατηγική της UNESCO για την καταπολέμηση της ψηφιακής παραπληροφόρησης.
Διατηρώντας τη δέσμευση με τους συμμετέχοντες στα μαθήματα μετά την ολοκλήρωσή τους, η UNESCO έχει ως στόχο την προώθηση μιας κοινότητας υπεύθυνων ψηφιακών επικοινωνιολόγων που δίνουν προτεραιότητα στην ακεραιότητα των πληροφοριών.
Πηγή: tanea.gr