Του Γιώργου Λαμπίρη
Κατά 28% αυξήθηκε ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών από το 2007 έως το 2023, ενώ το ίδιο διάστημα ο όγκος πωλήσεων που αντικατοπτρίζει την πραγματική κατανάλωση είναι μειωμένος κατά 2%, γεγονός που οφείλεται στις διαδοχικές κρίσεις με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπη η χώρα μας. Την ίδια στιγμή, οι αυξημένες τιμές στα τρόφιμα για τους καταναλωτές παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα αποτελούν την κύρια ανησυχία την περίοδο που διανύουμε.
Τα παραπάνω προκύπτουν από στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς, NielsenIQ, τα οποία παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Σύμφωνα με τον managing director της NielsenIQ, Βάιο Δημοράγκα, οι καταναλωτές είναι πλέον ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους διότι ένα μεγάλο μέρος τους, εκτιμά ότι εξακολουθεί να πληρώνει περισσότερα χρήματα για λιγότερα προϊόντα.
Πώς κινείται ο τζίρος σε σούπερ μάρκετ, Cash & Carry, περίπτερα και μικρά σημεία λιανικής
Επιμερίζοντας τα κύρια κανάλια αγορών για βασικά καταναλωτικά αγαθά, τα καταστήματα χονδρικής Cash & Carry παρουσίασαν μείωση σε τζίρο κατά 2,4% έως και τις 6 Οκτωβρίου του 2024, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, ενώ και ο όγκος πωλήσεών τους μειώθηκε στο ίδιο διάστημα κατά 3,6%. Σε ό,τι αφορά το παραδοσιακό λιανεμπόριο που περιλαμβάνει τα καταστήματα με επιφάνεια μικρότερη των 100 τετραγωνικών μέτρων και τα περίπτερα, παρατηρείται στο ίδιο διάστημα αύξηση του τζίρου κατά 4,3% και σε όγκο κατά 0,3%, με τη διαφορά ανάμεσα σε τζίρο και σε όγκο να δείχνει ότι τα συγκεκριμένα σημεία πώλησης δεν παρουσιάζουν για την ώρα σημάδια αποπληθωρισμού.
“Στα Cash & Carry υπήρχε μικρότερο επίπεδο αύξησης τιμών (μικρότερος κλαδικός πληθωρισμός), από την άλλη η πορεία τους είναι αρνητική γιατί φαίνεται να υπάρχει μετατόπιση της κατανάλωσης εκτός σπιτιού στην οικιακή κατανάλωση (τα Cash & Carry έχουν ως πελάτες επιχειρήσεις όπως ξενοδοχεία, εστίαση κ.λπ.). Σε ό,τι αφορά το παραδοσιακό λιανεμπόριο συνεχίζει να επηρεάζεται από τον πληθωρισμό (καταστήματα κάτω από 100 τ.μ. και περίπτερα), κάτι που προκύπτει από το γεγονός ότι ο τζίρος αυξήθηκε κατά 4,3% ενώ ο όγκος πωλήσεων κατά μόλις 0,3% κάτι που προφανώς κρύβει αυξήσεις τιμών”, επισήμανε ο Β. Δημοράγκας.
Σε ό,τι αφορά τα σούπερ μάρκετ, στην περίοδο έως και τις 6 Οκτωβρίου είχε αύξηση τζίρου κατά 2,9% και όγκου πωλήσεων κατά 3,2% με αποπληθωριστικές πλέον τάσεις.
Ανθεκτικότητα στην κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ παρά τις αυξήσεις τιμών
Κατά τον κύριο Δημοράγκα, τα ελληνικά σούπερ μάρκετ επέδειξαν σημαντικές αντοχές, κρατώντας σταθερή την κατανάλωση στη διάρκεια των τελευταίων ετών δεδομένης της αύξησης των τιμών, η οποία αναμενόταν ότι θα μπορούσε να επηρεάσει δραστικά τον όγκο πωλήσεων των προϊόντων και άρα την πραγματική κατανάλωση. Το 2023, σύμφωνα με στοιχεία που αφορούν την περίοδο από 1 Ιανουαρίου έως και 3 Νοεμβρίου, η αγορά αναπτύχθηκε με καθαρά πληθωριστικά χαρακτηριστικά για τα σούπερ μάρκετ. Το ίδιο διάστημα οι όγκοι πωλήσεων προϊόντων παρέμειναν σταθεροί, κάτι που σημαίνει ότι η πραγματική κατανάλωση δεν μειώθηκε. Στη διάρκεια του 2023, σύμφωνα πάντα με τον κύριο Δημοράγκα και μάλιστα από τα μέσα του έτους και ύστερα, λόγω της σταδιακής αποκλιμάκωσης τιμών είχε ήδη ξεκινήσει να αυξάνεται ο όγκος πωλήσεων στα βασικά καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, κάτι που συνεχίστηκε και το 2024 όταν και έγιναν εμφανή τα πρώτα σημάδια οριακού αποπληθωρισμού στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Σχολιάζοντας την κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αποτελούν μία σημαντική εναλλακτική επιλογή με χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τα επώνυμα, ο επικεφαλής της NieslenIQ ανέφερε ότι οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια. Ο ίδιος σημείωσε ότι η υλοποίηση προωθητικών ενεργειών στα ράφια των σούπερ μάρκετ με εκπτώσεις και προσφορές, συνεχίζεται και ότι η συγκεκριμένη εμπορική πρακτική αποτελεί ένα από τα βασικά κριτήρια των καταναλωτών πριν αγοράσουν ένα προϊόν.
Πηγή: capital.gr