Η ομάδα Νοσταλγία (Τώνια Ράλλη & Γιώργος Σίμωνας) μιλούν στο ΕΡΤNews.gr με αφορμή το εν εξελίξει 𝝫𝝚𝝨𝝩𝝞𝝗𝝖𝝠 𝝢𝝪𝝬𝝩𝝚𝝨 𝝚𝝢𝝩𝝘𝝟𝝖𝝦 𝝖𝝠𝝠𝝖𝝢 𝝥𝝤𝝚 | 𝝩𝝤 𝝟𝝤𝝦𝝖𝝟𝝞 𝟭𝟴𝟰𝟱 – 𝟮𝟬𝟮𝟱 που λαμβάνει χώρα στο RABBITHOLE / SPACE BABY την περίοδο από τις 28 Νοεμβρίου έως και τις 26 Ιανουαρίου του 2025.
«Οι καλλιτέχνες δεν είναι καθρέφτης της ζωής. Είναι μια αλληγορία της ζωής, μια μεγεθυμένη εικόνα που μέσω αυτής θα εξηγήσουμε την ζωή, θα την καταλάβουμε καλύτερα. Εξού και είναι χρήσιμη εν τέλει. Ο Πόε δεν “χωρά” στην εποχή μας, είναι αναγκαίος για την εποχή μας» λένε μεταξύ άλλων.
«Ο Πόε είναι μοναδικός, γι’ αυτό και θα συνεχίσει να υπάρχει ως σημείο αναφοράς. Ο Πόε, είναι απλά ο Πόε» επισημαίνουν.
- Ποιά είναι η μέχρι στιγμής ανταπόκριση του κοινού στο Φεστιβάλ; «Χωρά» στην σκληρή καθημερινότητα του κοινού μια «σκοτεινή» εκδοχή τέχνης;
Μέχρι στιγμής η ανταπόκριση του κοινού είναι από πάρα πολύ καλή, έως εξαιρετική, αναλόγως την παραγωγή φυσικά. Και οι ενδείξεις για την συνέχεια δείχνουν πολύ ενθαρρυντικές, παρόλο που έχουμε μπροστά μας άλλες εννέα παραγωγές που ετοιμάζονται να μπουν στο «παιχνίδι».
Τώρα, αναφορικά με την καθημερινότητά μας, οφείλω να ομολογήσω πως ο πολίτης κάθε χώρας βιώνει μια μεταβατική περίοδο, αρκετά γκρίζα και ίσως, ανά στιγμές, απαισιόδοξη. Ο Πόε ως συγγραφέας δεν είναι απαισιόδοξος όμως. Είναι ναι μεν σκοτεινός, αλλά αυτό το σκοτάδι προκύπτει επί της ουσίας από την αναπόληση μιας καλύτερης ή ευτυχέστερης ζωής. Αυτό όλο συνδυάζεται με ένα παραμυθικό στοιχείο, ένα στοιχείο μεγάλης φαντασίας που είναι, κατά την άποψή μου, βασικό συστατικό κάθε μεγάλης τέχνης. Γιατί οι καλλιτέχνες δεν είναι καθρέφτης της ζωής. Είναι μια αλληγορία της ζωής, μια μεγεθυμένη εικόνα που μέσω αυτής θα εξηγήσουμε την ζωή, θα την καταλάβουμε καλύτερα. Εξού και είναι χρήσιμη εν τέλει. Ο Πόε δεν «χωρά» στην εποχή μας, είναι αναγκαίος για την εποχή μας.
- Μιλήστε μας για το υλικό έρευνας που επικουρικά, εξ όσων αντιλαμβανόμαστε, φιλοξενείται στον ιστότοπο του φεστιβάλ. Αποτέλεσε το υλικό αφορμή για το Φεστιβάλ, ή το «στήσιμο» του Φεστιβάλ συνέδραμε στην «διύλιση» του υλικού;
Το υλικό που χρησιμοποιούμε μέχρι στιγμής, λαβαίνει χώρα στις πολλές και διαφορετικές εκδηλώσεις που εμφανίζονται στις σελίδες μας, αλλά και στο συνεντευξιακό υλικό τόσων συντελεστών. Αυτό συνέβη διότι, από την μία οι ομάδες είναι πολλές και όλοι έχουν να μοιράσουν σκέψεις και πληροφορίες για το δικό τους έργο και έτσι να καλύψουν ένα μεγάλο μέρος από την εργογραφία και την δραματουργική επεξεργασία σε έργα του συγγραφέα. Μην ξεχνάμε πως κάθε δραματουργική επεξεργασία είναι ουσιαστικά υλικό προς ανάγνωση. Από την άλλη, στους δύο χώρους, λειτουργεί μια αγορά που περιέχει από την βιογραφία του Πόε μέχρι καινούργιες εκδόσεις έργων του και από το πρόγραμμα του φεστιβάλ μέχρι μικρές λεπτομέρειες που αντικαθιστούν μέσω της σκηνογραφικής επιμέλειας ένα κομμάτι της ζωής του. Το φεστιβάλ αυτό είναι μία πραγματική αναβίωση του ύφους, του στυλ και της ατμόσφαιρας της εποχής του και της γραφής του.
- Πέρασαν 180 χρόνια από την έκδοση του πιο γνωστού και αντιπροσωπευτικού έργου του διηγηματογράφου Έντγκαρ Άλλαν Πόε, «Το Κοράκι». Γιατί, τελικά, καθίσταται τόσο διαχρονικός;
Ο Πόε δημιούργησε ένα κίνημα μέσα σε ένα κίνημα. Μέσα στον Ρομαντισμό σφυρηλάτησε το δικό του ύφος και πνεύμα που έμελλε όχι μόνο να μείνουν ανεξίτηλα αλλά και να βρουν πιστούς και μιμητές αδιάκοπα, διακόσια χρόνια τώρα. Τον καθιστούν διαχρονικό οι άνθρωποι, καλλιτέχνες και μη που επιστρέφουν σε αυτόν ανά περιόδους καθιστώντας τον έτσι σημείο αναφοράς περισσότερο πρέπει να ομολογήσω από οποιονδήποτε άλλο συγγραφέα – μπορεί να συγκριθεί, αν μπορώ να σκεφτώ, μόνο με τους αδελφούς Γκριμ, για παρόμοιους λόγους. Φυσικά και το περιεχόμενο των έργων του δεν μπορεί να εξαιρεθεί από αυτή την τεράστια φήμη. Ο Πόε είναι μοναδικός, γι’ αυτό και θα συνεχίσει να υπάρχει ως σημείο αναφοράς. Ο Πόε, είναι απλά ο Πόε.
- Εξηγήστε μας συνοπτικά γιατί επιλέξατε να καταπιαστείτε και ως εκ τούτου να διοργανώσετε ένα Φεστιβάλ αφιερωμένο στον ίδιο;
Ενώ είναι πασίγνωστος ελάχιστοι γνωρίζουν το σύνολο ή ένα αρκετά ικανοποιητικό αριθμό των έργων του. Και είναι πολλά τα έργα του. Επίσης, πάντα, κάπου, κάποιος έχει «πιάσει» και έχει διαβάσει κάτι από αυτόν. Πάντα, κάπου, κάποιος υπάρχει που όλο και κάτι που βρίσκει ή διαβάζει να του θυμίζει την τάδε ή την δείνα ιστορία του. Είναι ένας συγγραφέας που όλοι έχουν συσχετιστεί, πολύ ή λίγο, όλο και κάποια αναφορά θα υπάρξει. Η εικόνα του είναι τόσο δημοφιλής που την αναγνωρίζουν ακόμη και μικρά παιδιά. Όλοι αυτοί είναι λόγοι και είναι αρκετοί για να δημιουργηθεί ένα φεστιβάλ και μάλιστα στην μέση του χειμώνα που τόσο του ταιριάζει.
- Υπάρχουν επόμενα ανακοινώσιμα σχέδια της ομάδας για αφιερώματα και δράσεις που μπορούμε να αναμένουμε;
Παράλληλα με το φεστιβάλ που πραγματοποιείται, η ομάδα βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας για την επόμενη μεγάλη της παραγωγή, την «Γραμμή σκιάς» του Τζόζεφ Κόνραντ που θα κάνει πρεμιέρα στις 9 Μαρτίου 2025. Επιπλέον, βρίσκεται σε μια δημιουργική φάση, σχεδιάζοντας δράσεις και συνεργασίες για το πρώτο εξάμηνο του καινούργιου έτους αλλά και για την συνέχεια. Γενικά, είμαστε σε μια ιδιαίτερα γόνιμη περίοδο με πολλές προτάσεις τόσο για το Rabbithole όσο και για το Space Baby. Αναμένουμε.
www.ertnews.gr
Πηγή: ertnews.gr