Του Γιώργου Λαμπίρη
Αυξημένες κατά 5,7% εκτιμάται ότι θα είναι το 2024 οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών στην Ελλάδα σε σύγκριση με το 2023, ενώ η αντίστοιχη αύξηση των πωλήσεων του 2023 ήταν 12,6% σε σχέση με το 2022, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ). Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση των πωλήσεων κυρίως το 2023 είχε και πληθωριστικά χαρακτηριστικά, δεδομένου ότι κατά μέσο όρο οι τιμές πώλησης των καλλυντικών αυξήθηκαν κατά 7%, ενώ το 2024 αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά 4,5%.
Σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις για το 2025, αναμένεται αύξηση των πωλήσεων καλλυντικών στην Ελλάδα μεταξύ 4% έως 7%, ενώ αντίστοιχο αναμένεται να είναι το ποσοστό αύξησης και για το 2026.
Οι πωλήσεις στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων
Η κατηγορία προϊόντων που εμφάνισε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στις πωλήσεις της ήταν τα προϊόντα μακιγιάζ με 19,3% το 2023 και με 11,1% φέτος. Ακολούθησαν τα προϊόντα περιποίησης σώματος αλλά και τα αντιηλιακά με 16% το 2023 και 6,1% το 2024 ως προς την ανάπτυξη των πωλήσεων και για τις δύο αυτές κατηγορίες. Ακολουθούν τα αρώματα με 13,9% και με 5,7% και τα προϊόντα περιποίησης προσώπου με 13,4% και με 6,7% αντίστοιχα πέρυσι και φέτος. Τα προϊόντα υγιεινής όπως αποσμητικά, αφρόλουτρα, προϊόντα ξυρίσματος (εξαιρούνται τα ξυραφάκια) είχαν αύξηση στις πωλήσεις κατά 11,5% το 2023 και κατά 3,7% και τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών κατά 8,9% πέρυσι και κατά 1,8% φέτος.
Πώς κατανέμεται ο τζίρος στα βασικά κανάλια διανομής
Τη μεγαλύτερη συμμετοχή στις συνολικές πωλήσεις καλλυντικών έχουν τα προϊόντα ευρείας διανομής με 32%, ακολουθούν τα φαρμακεία με 20%, τα προϊόντα επιλεκτικής διανομής με 16%, το ηλεκτρονικό εμπόριο με 15%, τα κομμωτήρια με 7%, τα αυτόνομα καταστήματα (standalone boutiques) με 7%, οι απευθείας πωλήσεις από πόρτα σε πόρτα με 2% και τα ινστιτούτα αισθητικής με 1%.
Σημαντικό ζήτημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος καλλυντικών σύμφωνα με τον ΠΣΒΑΚ, όπως συμβαίνει και με άλλα προϊόντα λιανικής στην Ελλάδα, είναι η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης για μείωση των προσφορών προς τα σούπερ-μάρκετ κατά 30%, γεγονός που, όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος, “δημιουργεί ένα ασφυκτικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σε κατηγορίες με έντονο ανταγωνισμό, όπως είναι η περιποίηση μαλλιών”.
Επισημαίνει επίσης ότι το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο της παραποίησης-απομίμησης επώνυμων προϊόντων, γεγονός που έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις. “Η έλλειψη ελέγχων ποιότητας σε αυτά τα προϊόντα εγκυμονεί κινδύνους για τους καταναλωτές, ενώ παράλληλα πλήττει την εικόνα των επώνυμων μαρκών, οι οποίες καλούνται να αντιμετωπίσουν αθέμιτο ανταγωνισμό και πιθανή δυσφήμηση”.
Στέκεται επίσης στο γεγονός ότι η αυξανόμενη περιβαλλοντική συνείδηση των καταναλωτών απαιτεί στροφή των επιχειρήσεων του κλάδου καλλυντικών προς βιώσιμες πρακτικές, γεγονός που αυξάνει το κόστος παραγωγής και δημιουργεί νέες προκλήσεις για τις εταιρείες. “Η υπερβολική συσκευασία, η πλαστική ρύπανση και η μη βιώσιμη κατανάλωση πόρων αποτελούν σοβαρά προβλήματα που απαιτούν άμεση αντιμετώπιση, τόσο από την πλευρά των εταιρειών όσο και από την πλευρά των καταναλωτών. Ενώ γίνονται προσπάθειες για την υιοθέτηση πιο βιώσιμων τεχνολογιών και υλικών, όπως η χρήση ανακυκλωμένων υλικών ή η μείωση του όγκου των συσκευασιών, η πλήρης μετάβαση σε ένα πιο οικολογικό μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης απαιτεί συνεχή προσπάθεια, καινοτομία και σημαντικές επενδύσεις από τους εμπλεκόμενους φορείς”.
Οι προοπτικές
Ως προς τις προοπτικές που παρουσιάζει ο τομέας των καλλυντικών, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Mintel, οι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα που αντικατοπτρίζουν τη μοναδικότητά τους, προωθώντας την καινοτομία με εξατομικευμένες λύσεις και βιώσιμες πρακτικές. H τάση του “slow beauty” που συνεπάγεται λιγότερα απορρίμματα, καλύτερα υλικά και ποιότητα με βιώσιμες πρακτικές, δίνει έμφαση στην αυθεντικότητα και την ευεξία και ωθεί τις μάρκες που δραστηριοποιούνται στον χώρο να κάνουν διαφανείς και ηθικές επιλογές σύμφωνα με τον ΠΣΒΑΚ. Αυτό που παρατηρείται είναι ότι στην αγορά εισέρχονται τα τελευταία χρόνια με αξιώσεις και μικρότεροι παίκτες, οι οποίοι κερδίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών με προτάσεις που εστιάζουν στην καινοτομία, την εξειδίκευση και την προσωπική εμπειρία.
Οι πωλήσεις των βασικών κατηγοριών καλλυντικών
Κατηγορίες προϊόντων 2023 2024
Περιποίηση μαλλιών 8,9% 1,8%
Περιποίηση προσώπου 13,4% 6,7%
Περιποίηση σώματος 16% 6,1%
Προϊόντα μακιγιάζ 19,3% 11,1%
Αρώματα 13,9% 5,7%
Αντιηλιακά 16% 6,1%
Προϊόντα υγιεινής (αποσμητικά, αφρόλουτρα, προϊόντα ξυρίσματος εκτός από ξυραφάκια) 11,5% 3,7%
Σύνολο πωλήσεων 12,6% 5,7%
Πηγή: capital.gr