Boeing, ένας γίγαντας με τρεμάμενα πόδια

Boeing, ένας γίγαντας με τρεμάμενα πόδια

Οι δείκτες των χρηματιστηρίων και οι τιμές των μετοχών ανεβοκατεβαίνουν απότομα σε δύο κυρίως περιπτώσεις – αποκαλύπτοντας, σε αμφότερες, πολλά: αφενός, όταν εκδηλώνεται κύμα κερδοσκοπίας και, αφετέρου, όταν υπάρχουν ή αναμένονται σοβαρές ειδήσεις για κάποια από τις εισηγμένες εταιρείες. Στην περίπτωση δε της Boeing, μιας από τις πλέον εμβληματικές επιχειρήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, όλα δείχνουν ότι ισχύει το δεύτερο, με αποτέλεσμα στο τέλος του 2024 να είναι ο μεγαλύτερος χαμένος ανάμεσα στους ομίλους που απαρτίζουν τον Dow Jones, της Νέας Υόρκης, καθώς είδε τη χρηματιστηριακή αξία του να υποχωρεί κατά 32% από τις αρχές του έτους – με τις απώλειες να αγγίζουν το 69% την τελευταία πενταετία, σηματοδοτώντας ένα καθοδικό σπιράλ.

Τίποτε από όλα αυτά δεν συνέβη τυχαία, φυσικά. Ειδικά το 2023, άλλωστε, άρχισε και τελείωσε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο για την Boeing. Στις 5 Ιανουαρίου, για του λόγου το αληθές, ο κόσμος της αεροπλοΐας και των εκατομμυρίων επιβατών της σοκαρίστηκε από την είδηση ότι ένα αεροσκάφος Boeing Max9 της Alaska Airlines έχασε μία από τις θύρες του λίγο μετά την απογείωση, προκαλώντας απότομη αποσυμπίεση στην καμπίνα και άμεσο κίνδυνο για τους 177 επιβαίνοντες σε αυτό. Δύο ημέρες δε προτού το 2024 μάς αποχαιρετίσει, ένα Boeing 737-800 της Jeju Air προσγειώθηκε με την «κοιλιά» σε διεθνές αεροδρόμιο της Νότιας Κορέας, καθώς δεν άνοιξαν οι τροχοί του, με αποτέλεσμα να συντριβεί σε έναν τοίχο που (αδικαιολόγητα) βρισκόταν στο τέλος του διαδρόμου και να σκοτωθούν 175 επιβάτες και 4 μέλη του πληρώματος.

Τα δύο αυτά περιστατικά ήρθαν να θυμίσουν σε όλους τις δύο αλλεπάλληλες τραγωδίες που σημειώθηκαν το 2018 και το 2019, με διαφορά λίγων μηνών και με αρνητικούς πρωταγωνιστές αεροσκάφη του αμερικανικού αεροναυπηγικού ομίλου: Στο πρώτο, στις 29 Οκτωβρίου 2018, ένα σχεδόν καινούργιο Boeing Max8 συνετρίβη λίγο μετά την απογείωση στη θαλάσσια περιοχή έξω από την Ιάβα της Ινδονησίας, παρασέρνοντας στον θάνατο και τους 189 επιβαίνοντες. Και στο δεύτερο, στις 10 Μαρτίου 2019, ένα ίδιου τύπου αεροσκάφος κατέπεσε επίσης λίγο μετά την απογείωσή του στην Αιθιοπία, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οι 157 επιβαίνοντες.

Ολα στον αέρα

Πρακτικά, λοιπόν, κάθε προσπάθεια που είχε ως τότε καταβάλει η Boeing προκειμένου να πείσει πως τα προβλήματα αντιμετωπίστηκαν, και μάλιστα με αποφασιστικό τρόπο, πήγε κυριολεκτικά στον… βρόντο. Και αυτό, με τη σειρά του, οδηγεί ολοένα περισσότερους να αναρωτιούνται κατά πόσο το μέλλον της είναι βιώσιμο – έστω κι αν δεν πτόησε τους εργαζομένους, οι οποίοι έκλεισαν τα αφτιά στην κινδυνολογία της διοίκησης και, με μια μεγάλη απεργιακή κινητοποίηση που διήρκεσε σχεδόν έναν μήνα, σταμάτησαν τις γραμμές παραγωγής και διασφάλισαν σημαντικές αυξήσεις.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(“300x250_middle_2”); });

«Το νέο έτος θα είναι καθοριστικό για την Boeing, που καλείται να δείξει στους πελάτες, τους προμηθευτές, τους ερευνητές, τις ρυθμιστικές αρχές και τους ανταγωνιστές της ότι βρίσκεται όντως σε τροχιά ανάκαμψης» σημείωνε στα τέλη Δεκεμβρίου σχετική ανάλυση στο «Forbes», απηχώντας τις εκτιμήσεις των περισσοτέρων – και προβλέποντας, παράλληλα, ότι πρόκειται για ένα «εξαιρετικά δύσκολο καθήκον». «Η Boeing μπορεί να μη βρίσκεται αντιμέτωπη με την απειλή της κατάρρευσης, όμως όσο αργεί να ξαναβάλει μπροστά τις μηχανές της τόσο πιο πίσω θα μένει στον ανταγωνισμό» σημείωνε από την πλευρά του ο «Economist» τον Σεπτέμβριο.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(“300x250_m2”); });

Αν σκεφτεί δε κανείς ότι τα δύο παραπάνω σχόλια έγιναν πριν από την τελευταία τραγωδία στη Νότια Κορέα, τότε εύκολα μπορεί να καταλήξει στο συμπέρασμα πως οι αναταράξεις είναι πλέον πολύ ισχυρές για την Boeing, τη νέα της διοίκηση, αλλά και την κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ.

Ο νέος πρόεδρος, εξάλλου, ο οποίος αναλαμβάνει καθήκοντα στις 20 Ιανουαρίου, έχει εκλεγεί με το σύνθημα «Να κάνουμε πάλι μεγάλη την Αμερική», η υλοποίηση του οποίου περνά οπωσδήποτε μέσα και από την ευημερία των μεγάλων επιχειρηματικών της ομίλων. Συμπεριλαμβανομένης της Boeing.

Πηγή: tanea.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ