Αλλάζει πίστα το Υπερταμείο (Growthfund) την τριετία 2025-2027 καθώς στο στρατηγικό σχέδιο της επόμενης περιόδου δεσπόζει η σύσταση του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου. Με αρχικό κεφάλαιο 303 εκατ. ευρώ το Ταμείο θα είναι έτοιμο την άνοιξη του 2025 και το δεύτερο εξάμηνο του ίδιου έτους θα είναι σε θέση να κάνει τις πρώτες επενδύσεις με ποσοστό μειοψηφίας σε δυναμικούς κλάδους και αναπτυξιακά projects.
Υπερταμείο: Την άνοιξη του 2025 το Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο, στο ΧΑ ο ΟΚΑΑ, «πακέτο» σε ιδιώτες τα 22 αεροδρόμια
Πρόγευση του στρατηγικού σχεδίου έδωσε ο CEO του Υπερταμείου Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης κατά τη διάρκεια παρουσίασής του, ο οποίος ταυτόχρονα ανήγγειλε:
1.Τη συγχώνευση των Κεντρικών Αγορών Αθήνας (ΟΚΑΑ) και Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ) σε έναν νέο φορέα. Στη συνέχεια θα επιδιωχθεί η εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
2.Την παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων. Ο διαγωνισμός πρόκειται να βγει στον αέρα εντός του 2025 και τα αεροδρόμια θα διατεθούν «πακέτο» σε έναν operator που θα πλειοδοτήσει στην ανταγωνιστική διαδικασία.
Την ερχόμενη τριετία παραμένει ως βασική αποστολή του Υπερταμείου η μεγιστοποίηση της αξίας και του κοινωνικού αποτυπώματος του χαρτοφυλακίου του. Στην πράξη περιλαμβάνει:
• Οι Συγκοινωνίες Αθηνών να αποτελούν το προτιμητέο μέσο μεταφοράς των Αθηναίων παρέχοντας μοντέρνες υπηρεσίες με έναν ανανεωμένο στόλο.
• Τα ΕΛΤΑ να έχουν εξελιχθεί σε σύγχρονο οργανισμό ταχυμεταφορών και βασικό πόλο στήριξης της μικρομεσαίας οικονομίας.
• Η ΕΤΑΔ να έχει ολοκληρώσει το έργο της καταγραφής των 36.000 εγγραφών, την αποτίμηση 6.000 ακινήτων και την ωρίμαση 1.000 ακινήτων.
• Η ΔΕΘ να έχει ξεκινήσει την υλοποίηση του σχεδίου ανάπλασης.
• Η ΓΑΙΑΟΣΕ να έχει δρομολογήσει τα Εμπορευματικά Κέντρα στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και στο Θριάσιο.
• Επίσης, να έχει ολοκληρωθεί η προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή για τις Ελληνικές Αλυκές καθώς και να έχει ξεκινήσει το αναπτυξιακό σχέδιο για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
Το 2022-2024
Το Υπερταμείο την τριετία 2022-2024 πέτυχε, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, να δημιουργήσει σημαντική οργανική αξία για την ελληνική οικονομία ύψους 700 εκατ. ευρώ με αύξηση των εσόδων κατά 14%, ενώ για το ίδιο διάστημα εισέπραξε 317 εκατ. ευρώ σε μερίσματα και απέδωσε 186 εκατ. ευρώ στο κράτος.
Το έτος 2023, παρά τις ανακατατάξεις που έγιναν λόγω της μεταφοράς των εταιρειών ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ) στο Ελληνικό Δημόσιο, τα καθαρά κέρδη του Growthfund ανήλθαν σε 154,1 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα κατά το τελευταίο ενάμισι έτος (1.1.2023-30.6.2024) το Growthfund πραγματοποίησε κέρδη 213,7 εκατ., τα οποία υπερβαίνουν το σύνολο των κερδών από την ίδρυσή του έως και το 2022. Μάλιστα, πέτυχε τη δεύτερη καλύτερη απόδοση επί των περιουσιακών του στοιχείων ανάμεσα σε οκτώ σημαντικά Sovereign Wealth Funds.
Οι θυγατρικές
Ενδεικτικά, η πορεία κάποιων θυγατρικών στις οποίες η διοίκηση του Υπερταμείου προχώρησε σε αλλαγή διοικήσεων:
Η ΕΤΑΔ κατέγραψε αύξηση 23% των ενεργών μισθώσεων, ωρίμασε 770 νέα ακίνητα, ολοκλήρωσε 99 διαγωνισμούς και εφαρμόζει νέα φιλοσοφία στα στρατηγικά ακίνητα (Ακτή Βουλιαγμένης, Παλατάκι, Taekwondo κ.ά.). Η εταιρεία όταν αναλήφθηκε ο έλεγχός της από το Υπερταμείο είχε ζημιογόνες χρήσεις αλλά πλέον έχει εισέλθει σε τροχιά κερδοφορίας. Τα ετήσια έσοδα αναμένεται να προσεγγίσουν το 2024 τα 60 εκατ. ευρώ (+59% σε σχέση με το 2015), ενώ τα ίδια κεφάλαια αναμένεται να ξεπεράσουν το 1,1 δισ. ευρώ σε σχέση με 280,7 εκατ. ευρώ από όταν εντάχθηκε στο Υπερταμείο.
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία με νέα διοίκηση ξεκίνησαν την ανάκαμψή τους, εστιάζοντας σε τρεις πυλώνες: μείωση λειτουργικών δαπανών, ενδυνάμωση εμπορικών δραστηριοτήτων και αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας. Το 2024 πετύχαν μείωση των ΟPEX κατά €8 εκατ. και 5πλάσιο EBITDA συγκριτικά με το 2022. Εντός του έτους θα διακινηθούν συνολικά 21,2 εκατ. δέματα (αύξηση +11% vs 2022).
Οι Συγκοινωνίες Αθηνών (Ομιλος ΟΑΣΑ) συνεχίζουν να επιτελούν τον κοινωνικό τους ρόλο, καθώς, παρά τη σημαντική αύξηση του κόστους ενέργειας, η τιμή εισιτηρίου από €1,40 το έτος 2014 – δέκα χρόνια μετά – είναι χαμηλότερη στα 1,2 ευρώ. Η αναδιοργάνωση του Ομίλου έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς. Οι Συγκοινωνίες Αθηνών ανέκτησαν την εμπιστοσύνη του κοινού καταγράφοντας αύξηση κατά 70% στις επιβιβάσεις (2021-2024). Η πλήρης ανανέωση του στόλου έχει εκκινήσει από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, με τη συνεργασία του Ομίλου ΟΑΣΑ. Νέες υπηρεσίες προστέθηκαν, όπως το σύστημα Tap ‘n Pay για Ανέπαφες Συναλλαγές, ενώ γίνονται σημαντικές παρεμβάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
Το ΤΑΙΠΕΔ πραγματοποίησε έσοδα 5,2 δισ. ευρώ αξιοποιώντας περιουσιακά στοιχεία για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Πολύ σημαντική ήταν η δημιουργία της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF), η οποία σχεδιάστηκε και στελεχώθηκε από το Growthfund. Η μονάδα διαχειρίζεται έργα ύψους 8 δισ. ευρώ και έχει συμβάλει στην επιτυχή διενέργεια σειράς διαγωνισμών προς όφελος του Δημοσίου.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα από ιδρύσεώς της έχοντας ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ ανά έτος τα 3 τελευταία έτη. Η καθαρή θέση της εταιρείας από την ημερομηνία ένταξής της στον Ομιλο του Υπερταμείου έχει τριπλασιαστεί κι έφτασε στα 234 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι €75 εκατ. Οι προοπτικές της διαγράφονται θετικές ενώ η νέα Διοίκηση μέσα από ένα δομημένο πλάνο εστιάζει στη σιδηροδρομική ακίνητη περιουσία και στη δημιουργία κέντρων logistics που θα αλλάξουν τις εμπορευματικές δυνατότητες της χώρας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ- ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Πηγή: ot.gr