Τι κινεί την ναυτιλία – Πτώση στην ναυλαγορά

Θετικά νέα στις Βρυξέλλες για την ελληνική ναυτιλία

Της Αναστασίας Βαμβακά

Η ναυτιλιακή βιομηχανία διανύει μια περίοδο έντονης κινητικότητας και προσαρμογών, με τις εξελίξεις στη ναυλαγορά, τις παραγγελίες νέων πλοίων και την αγορά της ανακύκλωσης να δημιουργούν ένα δυναμικό περιβάλλον. Η τελευταία εβδομαδιαία έκθεση της Intermodal αναλύει τις τάσεις που διαμορφώνουν την αγορά και τη στρατηγική των πλοιοκτητών, συμπεριλαμβανομένων των ελληνικών εταιρειών.

Από την πτώση στη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων και ξηρού φορτίου, μέχρι την αύξηση των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων και τις αλλαγές στην αγορά ανακύκλωσης, ο κλάδος συνεχίζει να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες. Η ελληνική παρουσία παραμένει ισχυρή, με πλοιοκτήτες που επενδύουν στρατηγικά τόσο στην απόκτηση πλοίων όσο και στη διαχείριση του υπάρχοντος στόλου.

Εξελίξεις στη ναυλαγορά

Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει μικτή εικόνα. Οι ναύλοι των VLCCs (Very Large Crude Carriers) κινήθηκαν πτωτικά, σημειώνοντας μείωση 6,89% σε εβδομαδιαία βάση και μέση ημερήσια απόδοση $24.594. Παράλληλα, η αγορά των Suezmaxes παρουσίασε απώλειες 10,98%, με τους ναύλους να πέφτουν στα $29.340 ανά ημέρα, ενώ τα Aframaxes σημείωσαν μικρή άνοδο 0,98%, φτάνοντας τα $36.017 ημερησίως, κυρίως λόγω αυξημένης ζήτησης στη Μεσόγειο και στη διαδρομή Cross-UK Continent.

Στη ναυλαγορά των φορτηγών πλοίων, το Baltic Dry Index έπεσε κάτω από τις 1.000 μονάδες για πρώτη φορά το 2024. Οι ναύλοι των Capesizes μειώθηκαν κατά 12,23%, με μέση ημερήσια απόδοση $10.082, ενώ και τα Panamaxes κατέγραψαν πτώση 7,48%, αγγίζοντας τα $8.700 ημερησίως. Παράλληλα, τα Supramaxes και Handysizes παρουσίασαν επίσης πτώση, με μέσους ναύλους στα $9.935 και $10.681, αντίστοιχα.

Νεότευκτα και νέες παραγγελίες

Η αγορά των νεότευκτων πλοίων σημείωσε έντονη δραστηριότητα, με επίκεντρο τα φορτηγά και τα containerships. Σημαντική παραγγελία κατέγραψε η ελβετική MSC για δέκα LNG διπλού καυσίμου containerships χωρητικότητας 24.000 TEU το καθένα, με παράδοση το διάστημα 2028-2030. Παράλληλα, η COSCO υπέγραψε συμφωνία για τρία bulk carriers 210.000 dwt, με δυνατότητα καύσης μεθανόλης και συμβατότητα Tier III, που αναμένεται να παραδοθούν το 2027-2028.

Σε μικρότερες κατηγορίες, η Longship Group από την Ολλανδία παρήγγειλε δύο γενικού φορτίου πλοία χωρητικότητας 3.700 dwt σε ολλανδικό ναυπηγείο, ενώ οι Κινέζοι συνέχισαν να κυριαρχούν στην αγορά με παραγγελίες VLGC και μικρότερων πλοίων ξηρού φορτίου.

Αγορές και πωλήσεις πλοίων

Σύμφωνα με την έκθεση, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν ενεργοί στη δευτερογενή αγορά πλοίων. Χαρακτηριστική είναι η αγορά του Kamsarmax “RU MENG LING”, χωρητικότητας 81.487 dwt και κατασκευής 2010, από ελληνική εταιρεία. Η τιμή πώλησης διαμορφώθηκε περίπου στα $15 εκατ. Επιπλέον, αρκετά μικρότερα πλοία άλλαξαν χέρια μέσω κινεζικών πλατφορμών προσφορών.

Ανακύκλωση πλοίων

Η δραστηριότητα στην αγορά της ανακύκλωσης παραμένει περιορισμένη. Παρά την αύξηση της προσφοράς για πλοία προς ανακύκλωση, η αδύναμη ζήτηση για χάλυβα, ειδικά στην Ινδία και το Μπαγκλαντές, περιορίζει τις πράξεις. Η τιμή για διάλυση στην Ινδία διαμορφώνεται στα $460-465 ανά ldt, ενώ στο Μπαγκλαντές στα $450. Σημειώνεται ότι οι αγορές της Τουρκίας και του Πακιστάν επίσης παραμένουν στάσιμες, λόγω οικονομικών δυσκολιών και χαμηλής τοπικής ζήτησης.

Παράλληλα, η εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ για την ανακύκλωση πλοίων από το 2025 αναμένεται να αλλάξει το τοπίο. Ναυπηγεία όπως αυτά του Alang στην Ινδία κερδίζουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς συμμορφώνονται ήδη με τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ