Για την παράστασή της, η οποία απέσπασε διθυραμβικές κριτικές στη Νέα Υόρκη, και παρουσιάζεται στην Ελλάδα για τρεις μόνο παραστάσεις από το διάσημο αμερικανικό θέατρο La MaMa «Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος», μίλησε η Ραφίκα Σαουίς στο ertnews.gr.
Το εντυπωσιακό πολυμεσικό show της Ραφίκα Σαουίς, βασισμένο στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου, ταξιδεύει στη χώρα μας, κάνοντας στάση στο Θέατρο Ακροπόλ για τρεις μόνο βραδιές, στις 13, 20 και 27 Ιανουαρίου, προτού συνεχίσει την παγκόσμια περιοδεία του.
Επί σκηνής ο Μάνος Βακούσης στον ρόλο του Αγαμέμνονα, ο Σαμουήλ Ακινόλα ως Κήρυκας και η Ραφίκα Σαουίς ως Κλυταιμήστρα. Στο βίντεο εμφανίζεται ο Κρις Ραντάνοφ ως Αίγισθος.
«Αρχειακό υλικό χρησιμοποιείται και καταγράφει πραγματικές ιστορίες προσφύγων και μεταναστών, φασιστικών κομμάτων και ιστοριών από την εμπόλεμη ζώνη» αναφέρει μεταξύ αλλων η ίδια για την παράσταση.
Εδώ όλα όσα είπε στο ertnews.gr.
- Τι διαφορετικό «δίνει» στην παράσταση η καινοτομία των πολυμέσων; Αναδεικνύει μήπως με κάποιον τρόπο μέρη του έργου που παρέμεναν «αφώτιστα»;
Νομίζω κανένα μέρος του Αγαμέμνονα του Αισχύλου δεν έχει μείνει αφώτιστο. Εχει παρουσιαστεί από αμέτρητους σκηνοθέτες μέσα στους αιώνες και έχουν ειπωθεί όλα. Μην ξεχνάμε ότι στην παράσταση αυτή που είναι μια διασκευή εμπνευσμένη και βασισμένη στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου η ιστορία του έργου ειπώνεται από τη ματιά της Κλυταιμήστρας. Η προσθήκη των πολυμέσων προσφέρει μια νέα διάσταση στην αφήγηση, αξιοποιώντας αρχειακό υλικό που καταγράφει πραγματικές ιστορίες προσφύγων και μεταναστών, φασιστικών κομμάτων και ιστοριών από την εμπόλεμη ζώνη. Αυτή η προσέγγιση παρουσιάζει μπροστά στα μάτια των θεατών τον πόλεμο και τις έννοιες του έργου του Αισχύλου όπως υπάρχουν απτά στην πραγματικότητα σήμερα.
- Βαθιά επίκαιρη, η διασκευή του έργου που κάνατε παρουσιάζεται σε μια άκρως «πολεμική» περίοδο. Αλλάζουν κάπως τα δεδομένα που βλέπουμε, από παράσταση σε παράσταση, ανάλογα με τις εξελίξεις σε Μέση Ανατολή και Ουκρανία;
Ναι, η επικαιρότητα της διασκευής μπορεί να επηρεάσει την κατανόηση και την αντίληψη του κοινού. Οι λόγοι του Αισχύλου αποκτούν νέα διάσταση, καθώς οι θεατές συνδέουν επι τόπου τις διαχρονικές θεματικές του έργου με τις τρέχουσες συγκρούσεις, ενισχύοντας την αίσθηση της σχετικότητας και της επείγουσας ανάγκης για αλλαγή. Φαίνεται ωστόσο στην ιστορία ένας κύκλος και πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί γυρίζουμε σε κύκλους ανά τους αιώνες ; Τα κύρια στοιχεία που θέλω να τονίσω περιλαμβάνουν την αυξανόμενη πολιτική ανισότητα, τη δομική βία και την αποξένωση των ανθρώπων από τις αποφάσεις που επηρεάζουν τις ζωές τους. Ο Αισχύλος, με την ικανότητά του να εξερευνά τις συνέπειες της βίας και της εξουσίας, γίνεται η βάση για την κατανόηση αυτών των θεμάτων.
- Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με το ιστορικό θέατρο La MaMa της Νέας Υόρκης.
Με το θέατρο La MaMa ήταν να συνεργαστούμε το 2019 καθώς είχαν ζητήσει τη Europeana, ένα μουσικό θεατρικό έργο πάνω στην ιστορία του Μικρού Εγιοκφ του Ίψεν, το οποίο ήταν συμπαραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής Σκηνής και των βραβείων Ίψεν, αλλά ήρθε η εποχή του Covid και ακυρώθηκε η δυνατότητα συνεργασίας. Όταν μου πρότειναν ενα χρόνο πριν να συνεργαστούμε και αρχίσαμε να ετοιμάζουμε αυτό το γιγαντιαίο έργο του Αισχύλου – που είναι από τα πιο δύσκολα – ήταν μια ευκαιρία ζωής, γιατί σου δίνει κάποιος την ευκαιρία να καταπιαστείς – δεν έχει σημασία αν πετύχεις ή αποτύχεις – με κάτι που σε αφορά πολύ και αποτελεί όνειρο ζωής. Ήταν μεγάλη μου επιθυμία να καταπιαστώ με αυτό το τεράστιο κείμενο. Στην παράσταση στη Νέα Υόρκη, οι θεατές φάνηκε να συνδέονται με τις θεματικές του έργου, αναγνωρίζοντας τις αναλογίες με τις δικές τους κοινωνίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ειδικά μετά τις εκλογές.
- Το να παίζει και να σκηνοθετεί κάποιος είναι ούτως ή άλλως μια ιδιαίτερη διαδικασία. Σε μια παράσταση όπως η συγκεκριμένη, πώς λειτουργεί;
Δεν είμαι η πρώτη ούτε η τελευταία που το κάνει. Εκατομμύρια ηθοποιοί παίζουν και σκηνοθετούν. Η διαδικασία αρχίζει από το σώμα ειδικά στη δική μου δουλειά που έχει να κάνει με την περφορμανς. Αλλά είναι πια τόσο κοινό να συμβαίνει αυτό. Ειναι μια προσωπική ανάγνωση και προσωπική κατανόηση. Έτσι και αλλιώς, τις δικές μας αγωνίες ερωτήσεις και αναζητήσεις ψάχνουμε στα έργα. Είμαι πολύ τυχερή που έχω τεράστιους ηθοποιούς και συναδέλφους να στηρίζουν τη δουλειά αυτή, όπως τον Μάνο Βακουση που πρωταγωνιστεί στον ρόλο του Αγαμέμνονα. Ειναι απόλαυση να συμπράττεις με τον Μάνο Βακουση και να τον παρακολουθείς να παίζει. Οπως και ο Σαμουήλ Ακίνολα, ένας υπέροχος νέος καλλιτέχνης, όπως επίσης ο Κρις Ραντάνωφ, ένας πολύ σημαντικός καλλιτέχνης. Έπειτα η δημιουργική ομάδα ειναι σημαντική για εμένα.
Ο Μιχάλης Αργυρού που είναι εικαστικός και ο Art Director της παράστασης και με τον οποίο πάντα συμπράττω, καθώς είναι ένας σημαντικός μου συνεργάτης και συνοδοιπόρος. Ο Αστέρης Κούτουλας, video και documentary artist, ο Μανώλης Μανουσάκης, ο συνθέτης της παράστασης. Η Isabella Sedlak Γερμανίδα δραματουργός, η Ουίτσι που είναι η βοηθός σκηνοθέτη αλλά νέα σκηνοθετης και η ίδια. Πάντα οι παραστάσεις είναι σαν ένα παιχνίδι ποδοσφαίρου, θέλει καλή ομάδα για να αρχίσεις να παίζεις!
- Ποιά είναι τα επόμενα σχέδιά σας, μετά τον «Αγαμέμνονα»;
Με ενδιαφέρει πολύ να γυρίσει η παράσταση εντός της χώρας αλλά και στο εξωτερικό. Ήδη έχουν κλείσει κάποιοι σταθμοί. Και ελπίζω σιγά σιγά να έχουμε τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε σε διαφορετικά μέρη τη δουλειά μας. Δεν είναι καθόλου εύκολο ή αυτονόητο. Γιατί η παραγωγή είναι του θεάτρου La MaMa. Αλλά η περιοδεία είναι δουλειά δική μας, με τις δικές μας δυνάμεις. Και αυτό είναι βαρύ καθώς εξαιτίας της έλλειψης δομών να στηρίξουν τις νέες προσπάθειες και την εξωστρέφεια. Γενικώς στη χώρα μας, υπάρχουν σοβαρές δομικές ελλείψεις στον πολιτισμό και μπόλικη αδιαφορία.
www.ertnews.gr
Πηγή: ertnews.gr