«Τρία χρόνια πριν, όταν ήμουν δεκαπέντε χρονών, δέχτηκα απειλές και κακοποίηση από έναν συμμαθητή μου, όπως ακριβώς και η κοπέλα στη ιστορία. Ευτυχώς, έχω πολύ υποστηρικτικούς γονείς και, μετά από πολλά χρόνια ψυχοθεραπείας, έχω καταφέρει να είμαι αυτή που είμαι σήμερα. Νιώθω περηφάνια μέσα μου, γιατί έχω καταφέρει να είμαι μια πολύ δυνατή δεκαοκτάχρονη κοπέλα, η οποία έχει παλέψει πολύ μέσα της για να ξεπεράσει αυτό που της συνέβη και γράφει αυτό το γράμμα για να βοηθήσει κι άλλο κόσμο, λέγοντας τη δικιά της ιστορία. Θέλω και άλλα παιδιά να μάθουν μέσα από τα δικά μου λάθη, ώστε κάποια στιγμή να μην ξαναχρειαστεί να περάσει καμία κοπέλα αυτό που πέρασα εγώ και εκατοντάδες ακόμα κορίτσια. Μιλήστε!».
Το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από το πρόγραμμα της παράστασης «Μετά το Πάρτι», σε σκηνοθεσία Γιολάντας Μαρκοπούλου, από το Μικρό Εθνικό – Εφηβική Σκηνή. Είναι μια από τις αληθινές μαρτυρίες εφήβων που ενέπνευσαν τη συγγραφέα του κειμένου, Μαρία Ζαβάκου, να συνθέσει μια μυθοπλαστική αλλά ρεαλιστική αφήγηση, με κύρια πρόσωπα ένα ζευγάρι εφήβων, την Ίριδα και τον Τάσο. Ο Τάσος αποφασίζει να εκδικηθεί την Ίριδα για φήμες που άκουσε, ότι εκείνη θέλει να διακόψουν τη σχέση τους, χρησιμοποιώντας τα διαδικτυακά εργαλεία έτσι ώστε να την εκθέσει σε πολύ προσωπικό επίπεδο. Οι κεντρικοί χαρακτήρες πλαισιώνονται από τους φίλους τους: κάποιοι αισθάνονται ότι ζουν στη σκιά τους και επιτίθενται, από ζήλια, στις λαμπερές διαδικτυακές εικόνες τους.
«Λέμε συχνά ότι, όταν ήμασταν νέοι, ζούσαμε τα καλύτερά μας χρόνια» σχολιάζει η θεατρική συγγραφέας, προσθέτοντας ότι οι αληθινές ιστορίες των εφήβων μαρτυρούν το αντίθετο. «Συκοφαντία, λεκτική και σωματική κακοποίηση, αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές καταγράφονται και γίνονται τραύματα που επηρεάζουν αργότερα εμάς τους ίδιους και τους άλλους γύρω μας, καθώς και την ενήλικη ζωή μας».
«Λέμε συχνά ότι, όταν ήμασταν νέοι, ζούσαμε τα καλύτερά μας χρόνια» σχολιάζει η θεατρική συγγραφέας, προσθέτοντας ότι οι αληθινές ιστορίες εφήβων μαρτυρούν το αντίθετο. «Συκοφαντία, λεκτική και σωματική κακοποίηση, αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές καταγράφονται και γίνονται τραύματα που επηρεάζουν αργότερα εμάς τους ίδιους και τους άλλους γύρω μας, καθώς και την ενήλικη ζωή μας».
Τα ψηφιακά μέσα συνδέονται με μια πρωτόγνωρη ελευθερία έκφρασης αλλά και μια πρωτόγνωρη δημόσια έκθεση του καθενός και οι έφηβοι μπορεί να μην είναι έτοιμοι να διαχειριστούν την ευθύνη που τα συνοδεύει – εδώ που τα λέμε, ούτε πολλοί ενήλικες. Ωστόσο η παράσταση «Μετά το Πάρτι» μπορεί να λειτουργήσει ως ένα πολύτιμο και ταυτόχρονα ενδιαφέρον μάθημα και για παιδιά και για γονείς.
Με δυνατές ερμηνείες, με μια αφήγηση σε καταιγιστικούς ρυθμούς, η οποία λουπάρει σκοπίμως σε σημεία υπογραμμίζοντάς main points και γνώριμα διαδικτυακά μοτίβα, με πρωτότυπη ηλεκτρονική μουσική, χορογραφίες και μια εικονογραφία που, μέσα από τα σκηνικά, τα video projections, τα animations και τα κοστούμια, παραπέμπει στον διαδικτυακό κόσμο προειδοποιεί, χωρίς να κουνάει το δάχτυλο, για τους κινδύνους του, όπως το cyberbullying, το revenge porn αλλά και το phising (η εξαπάτηση ενός χρήστη από έναν άλλο με ψεύτικο προφίλ).
Μετά το τέλος της παράστασης που παρακολουθήσαμε με τον προέφηβο γιο μου, ο οποίος δεν σταμάτησε να μου κάνει ερωτήσεις σε όλη τη διάρκειά της (άρα, παρόλο που η παράσταση απευθύνεται σε μεγαλύτερα παιδιά, την παρακολούθησε με αμείωτη προσοχή), ακολούθησε μια συζήτηση με τη Μαρία Ζαβάκου (συγγραφέας), Κέλλυ Ιωάννου (δρ. Ψηφιακής Εγκληματολογίας), Θεώνη Κουφονικολάκου (Συνήγορος του Παιδιού), Γεώργιο Νάκο (δρ. Ψυχολογίας, συνεργάτης της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος) και εφήβους από την Oμάδα Eφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού, σε συντονισμό του δημοσιογράφου Γιώργου Μητρόπουλου. Ανάμεσα στις πιο δυνατές στιγμές της ήταν οι αυθόρμητες παρεμβάσεις ενός μικρού κοριτσιού από το κοινό, που μοιράστηκε προσωπικές εμπειρίες, απόψεις, αλλά και την αγαπημένη του ατάκα από το έργο: «Το να είσαι και να μην είσαι είναι σαπίλα».
Πώς θα καταλάβουμε ότι το παιδί μας έπεσε θύμα εκφοβισμού;
Τα παρακάτω σημάδια, από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, προέρχονται από το πρόγραμμα της παράστασης «Μετά το πάρτι» – που αποτελεί επίσης έναν μικρό αλλά ιδιαίτερα πρακτικό και περιεκτικό οδηγό κατά του cyberbullying:
-Το παιδί επιστρέφει από το σχολείο επανειλημμένα με σκισμένα ρούχα, με απώλειες ή με καταστροφές στα προσωπικά του αντικείμενα.
-Σωματικά σημάδια, όπως μελανιές, τα οποία προσπαθεί ενδεχομένως να καλύψει.
-Φανερά σημάδια άγχους ή ανησυχίας, αλλά και άρνηση να πει τι του συμβαίνει: ας θυμόμαστε ότι ο εκφοβισμός συνήθως συνοδεύεται από μυστικότητα και ότι το παιδί που εκφοβίζεται μπορεί να φοβάται τις συνέπειες που θα υποστεί εάν πει σε κάποιον ενήλικα τι συμβαίνει.
-Αρνείται ή βρίσκει προφάσεις και δικαιολογίες για να μην πάει σχολείο.
–Απουσίες στο σχολείο.
–Αργεί να πάει σχολείο και αργεί να επιστρέψει στο σπίτι: αυτό μπορεί να συμβαίνει προκειμένου να αποφύγει ενδεχόμενη συνάντηση με τον θύτη.
–Αρνείται να λάβει μέρος σε σχολικές δραστηριότητες που παλιότερα ίσως να του προκαλούσαν ευχαρίστηση.
–Πέφτει ξαφνικά η μαθησιακή απόδοσή του και συνεπώς οι βαθμοί του.
-Έχει συχνά πονοκεφάλους, στομαχόπονους και άλλα ψυχοσωματικά προβλήματα.
-Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
-Παρουσιάζει ανεξήγητες αλλαγές στη διάθεση: μπορεί να περιλαμβάνουν απόσυρση, φόβο, εύκολο κλάμα, προσκόλληση, αναζήτηση της προσοχής από άλλους και αυξημένη επιθετικότητα.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρούμε στους ιστοχώρους του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου και της Γραμμής Βοήθειας Help-Line.
Δείτε το τρέιλερ της παράστασης:
Info
Θέατρο Rex – Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη». Μέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο στις 20.00, Κυριακή στις 19.30. Τιμές εισιτηρίων: 10€ γενική είσοδος, ομαδικές κρατήσεις (άνω των 20 ατόμων) 8€, Μειωμένο 5€ (ΑμεΑ, Συνοδοί ΑμεΑ, Άνεργοι). Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr & 210 7234567 (με χρήση πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας). Κρατήσεις για σχολεία: 210 7001468 (Δευτέρα έως Παρασκευή: 09.00-15.00).
Πληροφορίες για τα τακτικά εργαστήρια του Εθνικού Θεάτρου για εφήβους εδώ.
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο: Μαρία Ζαβάκου. Σκηνοθεσία: Γιολάντα Μαρκοπούλου. Σκηνικά-Κοστούμια: Αριστοτέλης Καρανάνος, Αλεξάνδρα Σιάφκου. Κίνηση: Πατρίσια Απέργη. Μουσική-Ηχητικός σχεδιασμός: David Blouin. Σχεδιασμός βίντεο: Ερατώ Τζαβάρα. Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου. Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη. Βοηθός σκηνοθέτριας: Στέλλα Παπακωνσταντίνου. Βοηθός σκηνογράφων-ενδυματολόγων: Αφροδίτη Ψυχούλη. Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Ασημίνα Αναστασοπούλου, Θεμιστοκλής Μαλεσάγκος, Μιχαήλ Μελίσσης, Ελένη Μιχαηλίδου, Βιβή Φωτοπούλου. Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή. Βίντεο: Νίκος Πάστρας
Στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Νεοελληνικό Έργο.
The post «Μετά το Πάρτι»: Η παράσταση της Εφηβικής Σκηνής του Εθνικού γίνεται το πιο πολύτιμο μάθημα για τον διαδικτυακό εκφοβισμό appeared first on | Ό,τι έχει σημασία για τις γυναίκες.
Πηγή: marieclaire.gr