Μεγάλες και καθημερινές είναι πλέον οι καθυστερήσεις στους κεντρικούς δρόμους στην Αθήνα, με τους οδηγούς να πρέπει να παραμείνουν στην κίνηση για πολλή ώρα.
Την τραγική κατάσταση αντικατοπτρίζουν και οι χάρτες που τις ώρες αιχμής είναι κόκκινοι στα κεντρικά σημεία της πόλης.
Τι προκαλεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αθήνα
Για το ζήτημα είχε μιλήσει στο in ο Δημήτρης Δημητρίου, καθηγητής μάνατζμεντ υποδομών και μεταφορών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και διευθυντή του ερευνητικού εργαστηρίου MaGBISE.
«Όπου η αστυφιλία που συνοδεύθηκε με την μεγάλη πυκνότητα κατοικίας και υψηλούς συντελεστές δόμησης με άναρχες χωροθετήσεις στις χρήσεις γης, με ανωδομές χωρίς θέσεις στάθμευσης έχει ως αποτέλεσμα άνθρωποι και οχήματα να μην χωρούν στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο», ανέφερε ο καθηγητής.
Παράλληλα συμπλήρωσε πως «το οδικό δίκτυο σχεδιάσθηκε για πολύ χαμηλότερη ζήτηση για μετακίνηση, με σχεδιαστική προτεραιότητα η κυκλοφορία οχημάτων και όχι πεζών και εναλλακτικών μέσων μετακίνησης (βλέπε ποδήλατα), με συνέπεια η κυκλοφοριακή συμφόρηση να εκτείνεται χρονικά και να καταλαμβάνει όλο και περισσότερο χρόνο στο «ενεργό» ωράριο λειτουργίας της πόλης. Νέοι οδικοί άξονές είναι δύσκολο να αναπτυχθούν είτε γιατί δεν υπάρχει χώρος είτε γιατί είναι υψηλό το κόστος απαλλοτριώσεων και κατασκευής».
«Απέχουμε πολύ από την κυκλοφοριακή κουλτούρα των οργανωμένων χωρών στην Δύση, όπου χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι η κυκλοφοριακή συμπεριφορά αποτελεί θεμέλιο λίθο σε σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα, ενώ στη χώρα μας έχει κυρίως εθελοντικό χαρακτήρα και δεν έχει ενταχθεί στις προτεραιότητες δεξιοτήτων στους σήμερα νέους και αύριο οδηγούς», είπε για την γενικότερη οδηγική συμπεριφορά των πολιτών.
«Σε συνδυασμό με την κουλτούρα χρήσης του ΙΧΕ όπου ακόμα και για μετακινήσεις 500 μέτρων υψηλό ποσοστό συμπολιτών μας χρησιμοποιεί αυτοκίνητο, οδηγώντας απείθαρχα, σταθμεύοντας αδιάκριτα, εμποδίζοντας πεζούς και διερχόμενους, δημιουργεί ένα εκρηκτικό μίγμα υπερβολικής χρήσης ΙΧΕ και παρεμπόδισης της κυκλοφορίας», κατέληξε.
Η ανάγκη για οργανωμένα μέσα μεταφοράς
Εύλογα τα βλέμματα είναι στραμμένα στα μέσα μεταφοράς, τα οποία οφείλουν να ανασυνταχθούν και να αποτελέσουν ένα έμπιστο τρόπο που οι πολίτες θα αξιοποιούν για τις μετακινήσεις τους.
Το οργανωμένο και σύγχρονο δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς φαίνεται πως στην Ελλάδα αποτελεί κάτι που ακόμα δεν έχει επιτευχθεί. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι καθυστερήσεις στα μέσα αφορούν ακόμα και προορισμούς μέσα στο κέντρο.
«Η Αττική ίσως είναι η μοναδική μητροπολιτική περιοχή στον κόσμο που δεν έχει ένα Γενικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (αναφέρομαι σε ένα Σχέδιο Μεταφορών που να περιλαμβάνει τόσο τα ΜΜΜ όσο και το οδικό δίκτυο, τα λιμάνια, το αεροδρόμιο, χώρους στάθμευσης, εμπορευματικές μεταφορές, μητροπολιτικούς ποδηλατοδρόμους και οτιδήποτε άλλο επηρεάζει το σύστημα μεταφορών)», σύμφωνα με τον Θανάση Τσιάνο, πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και τα όσα είπε στην εκδήλωση για τη δημιουργία ενός νέου συγκοινωνιακού χάρτη της Αττικής.
Στόχος, μεταξύ άλλων, είναι να δοθεί προτεραιότητα στην ασφάλεια και την αξιοπιστία των μέσων μεταφοράς.
Μεγάλο το πρόβλημα
Ο Δημήτρης Τερζής, ο οποίος πραγματοποίησε έρευνα στο in σχετικά με την κίνηση στους δρόμους της Αθήνας, μίλησε στις «Εξελίξεις Τώρα» στο MEGA.
«Πλέον είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Παλιά ξέραμε πως υπήρχε πρόβλημα κάποιες ώρες το πρωί ή το βράδυ που ο κόσμος γύριζε ή πήγαινε στις δουλειές του. Τώρα αυτό δεν υπάρχει. Δεν ξέρεις πού θα βρεις και πού δεν θα βρεις κίνηση. Το ποτάμι είναι το μεγάλο πρόβλημα. Αυτό είδαμε και στην έρευνα του in. Τα στοιχεία είναι πολύ συγκεκριμένα. Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν στην Αθήνα περί τα 5,5 εκατ. οχήματα, εκ, των οποίων το 30% περνά καθημερινά από τον Δακτύλιο. Ο Δακτύλιος είναι ένα αναχρονιστικό μέτρο. Δεν καταλαβαίνω γιατί υπάρχει. Ήταν μία άλλης εποχής ανάχωμα, κυρίως για το νέφος», ανέφερε.
Προσέθεσε πως «το πρόβλημα, είναι πως στην Αθήνα δεν μπορούν να ανοίξουν πολλοί νέοι δρόμοι. Η λύση είναι η αποκέντρωση. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι ένας ουσιαστικός σχεδιασμός των ΜΜΜ και ενίσχυσης αυτών των μέσων».
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά για την κατάσταση που επικρατεί στην Αθήνα, καθώς η μέση ωριαία ταχύτητα ενός οχήματος εν μέσω κυκλοφοριακού υπολογίζεται στα 18 χιλιόμετρα, κάτι που αυξάνει δραματικά τον χρόνο ακόμα και σε πολύ σύντομες διαδρομές.
Σοκαριστικός είναι, όμως, και ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν καθημερινά στην Αττική, φτάνοντας περίπου τα 5.500.000.
Η Αθήνα αποτελεί, μάλιστα, τη 16η ανάμεσα στις πόλεις της Ευρώπης που αντιμετωπίζουν κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Πηγή: in.gr