Κλιματική αλλαγή: Συχνή η παραπληροφόρηση – Σίγουρη η επιδείνωση των «fake news»

Κλιματική αλλαγή: Συχνή η παραπληροφόρηση – Σίγουρη η επιδείνωση των «fake news»

Προβληματισμό προκαλεί η παραπληροφόρηση που επικρατεί αναφορικά με τα φυσικά φαινόμενα και την κλιματική αλλαγή στα social media, καθώς το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο, με τα «fake news» να παρουσιάζουν ραγδαία άνοδο.

Η απόφαση της Meta να τερματίσει τον έλεγχο των γεγονότων

Η απόφαση της Meta, της μητρικής εταιρείας του Facebook και του Instagram, να τερματίσει το πρόγραμμα ελέγχου των γεγονότων, εγείρει το ερώτημα πώς θα είναι το περιεχόμενο στις εν λόγω πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης από εδώ και στο εξής.

Μια ανησυχητική πιθανότητα είναι ότι η αλλαγή αυτή θα μπορούσε να ανοίξει τις πύλες σε περισσότερη παραπληροφόρηση για το κλίμα στις εφαρμογές της Meta, συμπεριλαμβανομένων παραπλανητικών ή εκτός πλαισίου ισχυρισμών κατά τη διάρκεια καταστροφών, υποστηρίζει δημοσίευμα του theconversation.com.

Το 2020, η Meta δημιούργησε το Κέντρο Πληροφόρησης για την Επιστήμη του Κλίματος στο Facebook για να απαντήσει στην παραπληροφόρηση για το κλίμα. Επί του παρόντος, οι ελεγκτές γεγονότων που συνεργάζονται με τη Meta επισημαίνουν τις ψευδείς και παραπλανητικές αναρτήσεις. Στη συνέχεια, η Meta αποφασίζει αν θα τους επισυνάψει μια προειδοποιητική ετικέτα και θα μειώσει τον βαθμό προώθησής τους από τους αλγορίθμους της εταιρείας.

Οι πολιτικές της Meta έχουν τους ελεγκτές γεγονότων να δίνουν προτεραιότητα στις «viral ψευδείς πληροφορίες», στις φάρσες και στους «αποδεδειγμένα ψευδείς ισχυρισμούς που είναι επίκαιροι, δημοφιλείς και συνακόλουθοι». Η Meta δηλώνει ρητά ότι αυτό αποκλείει το περιεχόμενο γνώμης που δεν περιλαμβάνει ψευδείς ισχυρισμούς.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(“300x250_middle_2”); });

Η εταιρεία θα τερματίσει τις συμφωνίες της με εξωτερικά συνεργαζόμενους οργανισμούς ελέγχου γεγονότων με έδρα τις ΗΠΑ τον Μάρτιο του 2025. Οι προγραμματισμένες αλλαγές που έχουν προγραμματιστεί να εφαρμοστούν στους χρήστες των ΗΠΑ δεν θα επηρεάσουν τον έλεγχο των γεγονότων σε περιεχόμενο που προβάλλεται από χρήστες εκτός των ΗΠΑ. Η βιομηχανία τεχνολογίας αντιμετωπίζει ισχυρότερους κανονισμούς για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης σε άλλες περιοχές, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(“300x250_m2”); });

Οι ψευδείς ειδήσεις

Οι καύσωνες, οι πλημμύρες και οι πυρκαγιές γίνονται όλο και πιο συχνές και καταστροφικές καθώς ο κόσμος θερμαίνεται. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα οδηγούν συχνά σε έξαρση της προσοχής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην κλιματική αλλαγή. Οι αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κορυφώνονται κατά τη διάρκεια μιας κρίσης, αλλά στη συνέχεια μειώνονται γρήγορα.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(“300x250_middle_3”); });

Οι χαμηλής ποιότητας ψεύτικες εικόνες που δημιουργούνται με τη χρήση λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης, η λεγόμενη AI slop, αυξάνει τη σύγχυση στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια κρίσεων. Για παράδειγμα, μετά τους διαδοχικούς τυφώνες Helene και Milton το περασμένο φθινόπωρο, ψεύτικες εικόνες που δημιουργήθηκαν με τεχνητή νοημοσύνη και απεικόνιζαν ένα νεαρό κορίτσι, που έτρεμε και κρατούσε ένα κουτάβι σε μια βάρκα, έγιναν viral στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X. Η διάδοση φημών και παραπληροφόρησης εμπόδισε την αντιμετώπιση της καταστροφής από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών.

Αυτό που διακρίνει τα είδη της παραπληροφόρησης είναι η πρόθεση του ατόμου ή της ομάδας που κάνει τον διαμοιρασμό. Το ένα είδος παραπληροφόρησης έχει να κάνει με ψευδές ή παραπλανητικό περιεχόμενο που διαμοιράζεται χωρίς ενεργή πρόθεση παραπλάνησης. Από την άλλη πλευρά, άλλος είδος παραπληροφόρησης αφορά παραπλανητικές ή ψευδείς πληροφορίες που μοιράζονται με πρόθεση εξαπάτησης.

Σίγουρα, η διάδοση παραπλανητικών πληροφοριών και φημών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν αποτελεί νέο πρόβλημα. Ωστόσο, δεν έχουν όλες οι προσεγγίσεις μετριασμού του περιεχομένου το ίδιο αποτέλεσμα και οι πλατφόρμες αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν την παραπληροφόρηση. Για παράδειγμα, το X αντικατέστησε τους ελέγχους φημών που βοηθούσαν στην αποκάλυψη ψευδών ισχυρισμών κατά τη διάρκεια ταχέως εξελισσόμενων καταστροφών με ετικέτες που δημιουργούνταν από χρήστες, Community Notes.

Ταχύτατη η διάδοση των λάθος πληροφοριών

Ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, Mark Zuckerberg, ανέφερε συγκεκριμένα τις Community Notes του X ως πηγή έμπνευσης για τις σχεδιαζόμενες αλλαγές της εταιρείας του στον έλεγχο του περιεχομένου. Το πρόβλημα είναι ότι οι ψευδείς ισχυρισμοί γίνονται γρήγορα viral. Πρόσφατη έρευνα διαπίστωσε ότι ο χρόνος απόκρισης των Community Notes που προέρχονται από το πλήθος είναι πολύ αργός για να σταματήσει τη διάδοση της viral παραπληροφόρησης νωρίς στον διαδικτυακό κύκλο ζωής της.

Είναι ιδιαίτερα δύσκολο να απομακρυνθούν οι ψευδείς πληροφορίες από το μυαλό των ανθρώπων όταν τα συναντούν επανειλημμένα. Επιπλέον, η παραπληροφόρηση για το κλίμα υπονομεύει την αποδοχή της καθιερωμένης επιστήμης από το κοινό. Η απλή κοινοποίηση περισσότερων γεγονότων δεν είναι ικανή να καταπολεμήσει τη διάδοση των ψευδών ισχυρισμών για την κλιματική αλλαγή.

Ο ρόλος των χρηστών των social media ενάντια στην παραπληροφόρηση

Με τις επερχόμενες αλλαγές, οι πολίτες θα έχουν τον ρόλο του ελεγκτή γεγονότων στο Facebook και σε άλλες εφαρμογές Meta. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να προληφθεί η παραπληροφόρηση για το κλίμα είναι να ξεκινήσουν οι χρήστες με ακριβείς πληροφορίες, στη συνέχεια να προειδοποιήσουν εν συντομία για τις λάθος πληροφορίες – αλλά να τον αναφέρουν μόνο μία φορά. Στη συνέχεια, οφείλει να δοθεί μία εξήγηση του γιατί είναι ανακριβής η εκάστοτε πληροφορία και να επαναλαφθεί η αλήθεια που ισχύει.

Κατά τη διάρκεια των καταστροφών που τροφοδοτούνται από την κλιματική αλλαγή, οι άνθρωποι αναζητούν απεγνωσμένα ακριβείς και αξιόπιστες πληροφορίες για να λάβουν αποφάσεις που σώζουν ζωές. Αυτό είναι ήδη αρκετά δύσκολο, όπως όταν το γραφείο διαχείρισης έκτακτης ανάγκης της κομητείας του Λος Άντζελες έστειλε λανθασμένα μια προειδοποίηση εκκένωσης σε 10 εκατομμύρια ανθρώπους στις 9 Ιανουαρίου 2025.

Η διάψευση από το πλήθος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις οργανωμένες εκστρατείες παραπληροφόρησης εν μέσω κενών πληροφοριών κατά τη διάρκεια μιας κρίσης. Οι συνθήκες για την ταχεία και ανεξέλεγκτη διάδοση παραπλανητικού και εντελώς ψευδούς περιεχομένου θα μπορούσαν να επιδεινωθούν με την πολιτική συγκράτησης περιεχομένου της Meta και τις αλγοριθμικές αλλαγές.

Πηγή: tanea.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ