Τα τεχνολογικά επιτεύγματα των αρχαίων Ελλήνων στο Μουσείο Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας

arxaia texnologia

Το εντυπωσιακό αρ νουβό κτήριο της οδού Πινδάρου 6 και Ακαδημίας στο Κολωνάκι που υπήρξε η κατοικία της Ασπασίας Μάνου, συζύγου του βασιλιά Αλέξανδρου Α’, ενώ αργότερα φιλοξένησε επί σειρά ετών το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, στεγάζει τα εκθέματα ενός μοναδικού Μουσείου που παρουσιάζει στο κοινό το τεχνολογικό θαύμα της αρχαιότητας, μέσα από τις εφευρέσεις και τα μοναδικά τεχνολογικά επιτεύγματα των αρχαίων Ελλήνων.

Το Μουσείο Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας μελετά, αναδεικνύει και παρουσιάζει μια ύψιστης σημασίας, αλλά σχετικά άγνωστη, πτυχή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού: την τεχνολογία, ο πρωταρχικός ρόλος της οποίας είναι αδιαμφισβήτητος στην ανάπτυξη και άνθιση οποιουδήποτε πολιτισμού, πόσο μάλλον του αρχαιοελληνικού, ο οποίος έδωσε στην ανθρωπότητα απαράμιλλα δημιουργήματα που όλοι γνωρίζουμε και θαυμάζουμε – από τον Υπολογιστικό Μηχανισμό των Αντικυθήρων έως τον Παρθενώνα.

Σκοπός του μουσείου είναι να αποδείξει ότι η αρχαιοελληνική τεχνολογία λίγο πριν το τέλος του αρχαιοελληνικού κόσμου ήταν συγκλονιστικά όμοια με τις απαρχές της νεωτερικής τεχνολογίας μας. Για παράδειγμα οι κοχλίες και τα περικόχλια, οι οδοντωτοί τροχοί και οι κανόνες, οι τροχαλίες και οι ιμάντες, οι αλυσοτροχοί και οι αλυσίδες, τα έμβολα και οι κύλινδροι, οι υδραυλικοί ελεγκτές και οι βαλβίδες, οι προγραμματιστές και οι αυτόματοι πλοηγοί (εξαρτήματα όλα της μηχανής ενός σύγχρονου αυτοκινήτου) είναι μερικά μόνο από τα εφευρήματα των αρχαίων Ελλήνων που αποτέλεσαν τους θεμέλιους λίθους της πολύπλοκης τεχνολογίας τους. Αυτά τα κληροδοτήματα, ίδια και αναντικατάστατα, εξακολουθούν και σήμερα να αποτελούν τα δομικά στοιχεία της σύγχρονης τεχνολογίας μας, η εξέλιξη της οποίας θα ήταν αμφίβολη χωρίς την ανέξοδη και απροβλημάτιστη υιοθέτησή τους. Απλά χρειάστηκε πάνω από μια χιλιετία ωρίμανσης για να επανακτήσει η ανθρωπότητα αυτήν την αξιοθαύμαστη λησμονημένη τεχνολογία. Η εξερεύνηση αυτής της εποχής, που η τεχνολογία αιχμής δεν κατοχυρωνόταν, αποδεικνύει περίτρανα πόσα περισσότερα (από όσα νομίζουμε) χρωστά ο σύγχρονος Τεχνολογικός Πολιτισμός στους Έλληνες.

Περισσότερα από 150 διαδραστικά εκθέματα και 24 θεματικές ενότητες έχουν σκοπό να γνωρίσουν σε παιδιά και ενήλικες τις άγνωστες πτυχές της αρχαιοελληνικής τεχνολογίας μέσα από δύο μόνιμες εκθέσεις:

  • Η έκθεση «Αρχαία Ελλάδα – οι Απαρχές των Τεχνολογιών» παρουσιάζει 100 και πλέον διαδραστικά εκθέματα, όπως ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων, το ρομπότ-υπηρέτρια και ο «κινηματογράφος» του Φίλωνος, το αυτοκίνητο-κουκλοθέατρο του Ήρωνος, το πλανητάριο του Αρχιμήδη, ο τετράντας του Ιππάρχου, ο αστρολάβος του Πτολεμαίου και 100 ακόμα εφευρέσεις που ενέπνευσαν τον Ντα Βίντσι, τον Γαλιλαίο και τον Νεύτωνα. Η ρομποτική και η υπολογιστική, η ατμοκίνηση και η αεριοπροώθηση, η αυτοκίνηση και η αυτόματη πλοήγηση, οι αυτοματισμοί και ο προγραμματισμός, οι τηλεπικοινωνίες και η κρυπτογράφηση, η γεωδαισία και η χαρτογράφηση, η αξιοποίηση της υδραυλικής και της αιολικής ενέργειας, η εφαρμογή της ιμαντοκίνησης, της οδοντοκίνησης και της αλυσοκίνησης και πολλές άλλες επιστήμες και τεχνικές επινοήθηκαν στην αρχαία Ελλάδα. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι η πορεία του σύγχρονου τεχνολογικού πολιτισμού δεν είναι μια αύξουσα καμπύλη εξέλιξης, όπως συνήθως πιστεύεται, αλλά μια ταχύτατη ανάπτυξη και κορύφωση κατά τον 3ο αιώνα π.Χ., μια υποχώρηση και απώλεια αυτής της τεχνολογίας στους επόμενους αιώνες και μια σταδιακή επανάκτησή της, με τον 13ο αιώνα μ.Χ. να ισοβαθμίζει την τεχνολογία αιχμής των αρχών του 2ου π.Χ. αιώνα.
  • Στο ίδιο κτήριο στεγάζεται και η έκθεση «Αρχαία Ελληνικά Μουσικά Όργανα και Παιχνίδια» με 42 πλήρως λειτουργικά μουσικά όργανα, όπως – ενδεικτικά – η περίφημη «ύδραυλις» του Κτησιβίου (το πρώτο πληκτροφόρο όργανο παγκοσμίως, όπου ο επισκέπτης μπορεί να ακούσει από αυτήν το τραγούδι του Σείκιλου, την αρχαιότερη πλήρως σωζόμενη μουσική σύνθεση της αρχαιότητας), ο ελικώνας και το σύντονο του Πυθαγόρα, η λύρα του Ερμή, η κιθάρα του Απόλλωνα, η ομηρική φόρμιγγα, η πηκτίς της Σαπφούς, καθώς και πλήθος ανακατασκευασμένων παιχνιδιών του αρχαιοελληνικού κόσμου.
  • Παράλληλα, οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν την Περιοδική Έκθεση «Πανοπλίες – η τέχνη του οπλισμού στην Αρχαία Ελλάδα». Η πρωτοποριακή έκθεση προσφέρει το ιστορικό πανόραμα των κύριων τυπολογιών κατασκευής πανοπλίας, καλύπτοντας το διάστημα από την ύστερη ελλαδική ως την ύστερη βυζαντινή εποχή, φέρνοντας στο προσκήνιο μία παράδοση και ιστορία περίπου 3.000 χρόνων. Εμβληματικοί σταθμοί καθ’ όλο το φάσμα από τον 15ο αι. π.Χ. έως και τον 14ο αι. μ.Χ. αναδεικνύουν το συνεχές της τεχνικής παραγωγής πανοπλιών στην αρχαιότητα με τις πανοπλίες του «Αχιλλέα», του «Αγαμέμνονα» και του «Οδυσσέα», την σπαρτιατική και αθηναϊκή πανοπλία, τον λινοθώρακα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και την Πανοπλία Κατάφρακτου της μέσης βυζαντινής περιόδου να σηματοδοτούν κάποια από τα σπουδαιότερα τεκμήρια της εν λόγω ιστορικής συνέχειας.

Το Μουσείο προσφέρει βιωματικές ξεναγήσεις από εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, φιλοξενεί στους χώρους του περιοδικές εκθέσεις, διοργανώνει και συντονίζει εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια, όπως εργαστήρια ρομποτικής, καλλιτεχνικών, μηχανικής, φυσικών επιστημών, μαθηματικών, ενώ είναι το μοναδικό pet-friendly μουσείο της Αθήνας, παρέχοντας τη δυνατότητα στους φιλόζωους να το επισκέπτονται συνοδευόμενοι από το κατοικίδιό τους.

www.ertnews.gr

Πηγή: ertnews.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ