Τα πρώτα μηνύματα για τη σεζόν του 2025 και το νέο στοίχημα του τουρισμού

Τα πρώτα μηνύματα για τη σεζόν του 2025 και το νέο στοίχημα του τουρισμού

της Βίκυς Κουρλιμπίνη

Η περσινή χρονιά έκλεισε με ένα νέο μεγάλο ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Τα τουριστικά έσοδα αναμένεται να φτάσουν –και πιθανόν να ξεπεράσουν– τα 22 δισ. ευρώ, καταρρίπτοντας το ρεκόρ εισπράξεων του 2023, οπότε στο ταμείο είχαν μπει 20,5 δισ. ευρώ. Παρά την υστέρηση που καταγράφηκε στην “καρδιά” του περσινού καλοκαιριού, και ειδικότερα τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, αλλά και τις προκλήσεις του υπερτουρισμού και τις πιέσεις που δέχθηκε κυρίως η εστίαση, οι επιχειρηματίες του χώρου δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους για την ανθεκτικότητα που καταφέρνουν να διατηρούν τα τουριστικά πακέτα προς τους ελληνικούς προορισμούς.

Τα βλέμματα, όπως είναι αναμενόμενο, στρέφονται πλέον στη φετινή περίοδο. Τα τελευταία χρόνια επίσημοι φορείς του τουρισμού έχουν σταματήσει να κάνουν προβλέψεις για την πορεία των αφίξεων και των εισπράξεων, δίνοντας περισσότερο έμφαση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα στη μέση δαπάνη ανά επισκέπτη, στη μέση διάρκεια παραμονής και στο εισοδηματικό “προφίλ” των τουριστών που έρχονται στη χώρα μας.

Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορούν να μην εστιάσουν στα πρώτα, πολύ ενθαρρυντικά μηνύματα που έρχονται από μεγάλους tour operators του εξωτερικού, από τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και στα πρώτα δείγματα της ζήτησης από τους μεμονωμένους επισκέπτες. Με βάση αυτά και την εξέλιξη των προκρατήσεων, φαίνεται πως ο ελληνικός τουρισμός ετοιμάζεται για ακόμα μία δυνατή σεζόν και πιθανότατα για ακόμα υψηλότερη επισκεψιμότητα –και μάλιστα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου– και ακόμα μεγαλύτερο καλάθι.

Πρεμιέρα με διψήφια άνοδο

Όπως σημειώνουν στο Capital παράγοντες από τον χώρο των ξενοδοχείων, υπάρχει αυτή την περίοδο σημαντικά αυξημένη ζήτηση από την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως και από τη Γερμανία. Οι πληροφορίες επίσης κάνουν λόγο για διψήφια άνοδο στις προκρατήσεις για την Κρήτη και τη Ρόδο κατά τη θερινή περίοδο.

Υπενθυμίζεται πως μέχρι και τις αρχές του Μαρτίου “κλειδώνει” ένα σημαντικό μέρος των πωλήσεων των τουριστικών πακέτων. Ο όγκος των προκρατήσεων για την επόμενη τουριστική περίοδο μπορεί, μάλιστα, να φτάσει μέχρι και το 30% των συνολικών κρατήσεων της χρονιάς, καθώς τα τουριστικά πακέτα πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές, που κυμαίνονται στο 20%. 

Παράλληλα, όπως προσθέτουν οι ξενοδόχοι, φαίνεται πως υπάρχει ενδιαφέρον και για διακοπές κατά την περίοδο της άνοιξης, γεγονός που σημαίνει πως η τουριστική περίοδος αρχίζει να επεκτείνεται, με τους επισκέπτες να επιζητούν πιο συμφέρουσες τιμές στα τουριστικά πακέτα, αλλά και λιγότερη πολυκοσμία. Άλλωστε ο περσινός Σεπτέμβριος και Οκτώβριος χαρακτηρίστηκαν από υψηλή επισκεψιμότητα και θετικό πρόσημο στα έσοδα, που αντιστάθμισε τις απώλειες του καλοκαιριού.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό πως τα ξενοδοχεία πέτυχαν για ακόμα μία χρονιά άνοδο στα συμβόλαια με τους tour operators. Οι αυξήσεις στα πακέτα υπολογίζονται μεσοσταθμικά στο 7% και έρχονται ως συνέχεια των αυξήσεων των συμβολαίων κατά 10% για το 2024.

Ήδη TUI, Alltours και DerTour έχουν μεγαλώσει τα προγράμματά τους για τους καλοκαιρινούς μήνες, φέρνοντας την Ελλάδα στο Τop-5 των επιλογών για φέτος και αναμένοντας μια περίοδο με μεγάλη ζήτηση. Με την προσθήκη δύο νέων δρομολογίων προς Λονδίνο, Λούτον και Αλικάντε από το καλοκαίρι του 2025 ενισχύει την παρουσία της στην Αθήνα η EasyJet. Η Air Canada για την Αθήνα θα προσφέρει πλέον έως τρεις καθημερινές πτήσεις. Πτήσεις από και προς τις Βρυξέλλες καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς έχει ξεκινήσει η Air Brussels, ενώ περισσότερες πτήσεις βάζει και η AirBaltic.

pin

Οι νέες αγορές-στόχοι

Ένα από τα νέα στοιχήματα του 2025 είναι όχι μόνο η ενδυνάμωση των παραδοσιακών αγορών, που αποτελούν βασικές δεξαμενές τουριστών και εσόδων για την Ελλάδα, αλλά και το άνοιγμα σε νέες, πολλά υποσχόμενες μακρινές αγορές, με υψηλή αγοραστική δύναμη των επισκεπτών. Μία από αυτές είναι η Ινδία, που εξελίσσεται σε τεράστια πηγή τουριστών και εσόδων. 

Τον επόμενο μήνα η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού αναμένεται να δώσει το “παρών” σε μια μεγάλη τουριστική έκθεση στο Νέο Δελχί, όπου θα εξεταστεί η διευκόλυνση των θεωρήσεων εισόδου (με το άνοιγμα περισσότερων σημείων για προξενικές υπηρεσίες, όπως στη Βομβάη και στο Μπανγκαλόρ) και ενδεχομένως και απευθείας αεροπορική σύνδεση. Η Ινδία αποτελεί μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες τουριστικές δυνάμεις στον κόσμο. Περισσότεροι από 27 εκατομμύρια Ινδοί ταξίδεψαν στο εξωτερικό το 2019, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί, καθώς η μεσαία τάξη της χώρας διευρύνεται. Την ίδια ώρα, εκτιμάται ότι το συνολικό ποσό που δαπανήθηκε από τους Ινδούς για ταξίδια στο εξωτερικό ξεπερνούσε τα 25 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως πριν από την πανδημία. Το ποσό αυτό αναμένεται να αυξηθεί, με τις προβλέψεις να αγγίζουν τα 45 δισεκατομμύρια δολάρια το 2030.

Παράλληλα, βρίσκονται στο επίκεντρο οι παραδοσιακές αγορές, και κυρίως οι ΗΠΑ, που αυτή τη σεζόν κατέγραψαν άνοδο. Τη χρονιά που πέρασε είχαμε τις περισσότερες απευθείας πτήσεις από την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και στόχος είναι να έχουμε μεγαλύτερο τουριστικό άνοιγμα από τη Δυτική.

Αγορές ενδιαφέροντος είναι επίσης η Σαουδική Αραβία και η Νότια Κορέα. Επιπλέον, το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπογραφεί διμερής συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου για την τόνωση της τουριστικής κίνησης μεταξύ των δύο χωρών.

Σημειώνεται πως για το 2025 η δαπάνη του ΕΟΤ για την προβολή της χώρας στις αγορές του εξωτερικού θα ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ.

Απανωτά ρεκόρ

Ο ελληνικός τουρισμός, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, είχε μια εξαιρετική χρονιά το 2019 και μπόρεσε να ανακάμψει πολύ γρήγορα και μετά την πανδημία του κορονοϊού. Σε αυτό οφείλονται, όπως εξηγούν, και τα ρεκόρ των τελευταίων σεζόν.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο, στο δεκάμηνο, τα έσοδα κατέγραψαν άνοδο κατά 5,5% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023, φτάνοντας στα 20,9 δισ. ευρώ. Τα 3,6 δισ. άγγιξαν οι εισπράξεις από τη Γερμανία, αυξημένες κατά 15,7% ήταν οι εισπράξεις από την Ιταλία, ενώ οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 10,1%, στα 1,4 δισ. Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση κατέγραψε άνοδο κατά 9,2% και διαμορφώθηκε σε 33,8 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 30,9 εκατ. ταξιδιωτών την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία παρουσίασε αύξηση κατά 14,9% και διαμορφώθηκε σε 5,2 εκατ. ταξιδιώτες, οι αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο έφτασαν τα 4,4 εκατ. και από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 7,9%, σε 1,36 εκατ. ταξιδιώτες. 

Σύμφωνα, ακόμα, με τα στοιχεία από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών που επεξεργάστηκε το INSETE Intelligence, στο ενδεκάμηνο καταγράφηκαν συνολικά 25,5 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας τα επίπεδα του Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 (23,5 εκατ.) κατά 5,8%.
Ο εισερχόμενος τουρισμός στην Ελλάδα την περίοδο 2019-2023 σημείωσε αύξηση κατά 4%, από 31,3 εκατ. το 2019 σε 32,7 εκατ. ταξιδιώτες το 2023. Σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα, την περίοδο 2019-2023 οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας σημείωσαν αύξηση κατά 26%, από 2,7 εκατ. το 2019 σε 3,3 εκατ. το 2023. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ με τίτλο “Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Τουρισμού, 2023”, συνολικά οι διεθνείς αφίξεις άγγιξαν τα 36 εκατ. το 2023, σημειώνοντας 6% αύξηση σε σχέση με το 2019 (34 εκατ.). Ως προς την εποχικότητα, ο κύριος όγκος αφίξεων παραδοσιακά εντοπίζεται από την έναρξη έως τη λήξη της καλοκαιρινής περιόδου (Απρίλιος-Σεπτέμβριος), συγκεντρώνοντας το 2019 το 80% και το 2023 το 79% των αφίξεων. 

Το 2023 οι εισπράξεις του εισερχόμενου τουρισμού κατέγραψαν νέο ρεκόρ στα 19,8 δισ. ευρώ (πλην κρουαζιέρας), με αύξηση κατά 12%, από τα 17,7 δισ. ευρώ του 2019. Οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα σημείωσαν αύξηση την περίοδο 2019-2023 κατά 70%, από 499 εκατ. ευρώ το 2019 σε 847 εκατ. ευρώ το 2023. Συνολικά, οι εισπράξεις από τον εισερχόμενο τουρισμό και την κρουαζιέρα έφτασαν τα 20,7 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 14% σε σχέση με το 2019 (18,2 δισ. ευρώ). Σε ό,τι αφορά την εποχικότητα των εισπράξεων, από την έναρξη έως τη λήξη της καλοκαιρινής περιόδου (Απρίλιος-Σεπτέμβριος) σημειώνεται το 85% των εισπράξεων (τόσο για το 2019 όσο και για το 2023). 

Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στην Ελλάδα την περίοδο 2019-2023 σημείωσε αύξηση κατά 13%, από 482 ευρώ το 2019 σε 546 ευρώ το 2023. Η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση την ίδια περίοδο σημείωσε αύξηση κατά 14%, από 76 ευρώ το 2019 σε 87 ευρώ το 2023, ενώ η μέση διάρκεια παραμονής σημείωσε οριακή μείωση κατά 1%, στις 6,3 διανυκτερεύσεις. Οι διανυκτερεύσεις στην Ελλάδα την περίοδο 2019-2023 κατέγραψαν μείωση κατά 2% (από 232,5 εκατ. το 2019 σε 227,9 εκατ. το 2023). Επιμέρους, όλες οι Περιφέρειες σημείωσαν μείωση στον αριθμό των διανυκτερεύσεών τους, με εξαίρεση τις Περιφέρειες Κρήτης (6%, από 43,3 εκατ. το 2019 σε 45,8 εκατ. το 2023), Αττικής (30%, από 34 εκατ. σε 44,3 εκατ. το 2023), Ιονίων Νήσων (13%, από 23,7 εκατ. σε 26,9 εκατ. το 2023) και Ηπείρου (8%, από 4 εκατ. το 2019 σε 4,3 εκατ. το 2023).

Διαβάστε ακόμη:

* Λιγότερα ξόδεψαν το 2024 οι ξένοι τουρίστες

* Οι μεγάλες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό – Οι προσδοκίες για τα έσοδα του 2025


 

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ