ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 18.34
Αιτήματα για τη διεξαγωγή προ ημερησίας διάταξης συζήτησης στη Βουλή “για το ζήτημα του εγκλήματος των Τεμπών” κατέθεσαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και η Νέα Αριστερά, με τον ΣΥΡΙΖΑ να αναφέρει πως “η κυβέρνηση επιχειρεί τη συγκάλυψη του εγκλήματος των Τεμπών” και να καλεί τον πρωθυπουργό να δώσει εξηγήσεις στη Βουλή.
Αναλυτικά το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει:
“Αθήνα, 27 Ιανουαρίου 2025
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Θέμα: Αίτημα για διεξαγωγή προ ημερησίας διάταξης συζήτησης στη Βουλή (άρθρο 143 παρ.2 ΚτΒ) για το έγκλημα των Τεμπών.
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Έχουν περάσει 2 χρόνια από τις 28 Φεβρουαρίου του 2023, όπου στα Τέμπη, συγκρούστηκαν μετωπικά δύο τρένα, η εμπορική με την επιβατική αμαξοστοιχία, στην οποία επέβαιναν νέοι άνθρωποι, σε 57 από τους οποίους επήλθε ο τραγικός θάνατος, ακαριαίος ή όχι, και σε δεκάδες άλλους επήλθαν βαρύτατοι τραυματισμοί (σωματικοί και ψυχικοί).
Το έγκλημα των Τεμπών, συντάραξε και 2 χρόνια μετά εξακολουθεί να συνταράζει την κοινωνία μας, όχι μόνο εξαιτίας του αδόκητου θανάτου των συνανθρώπων μας, αλλά συγχρόνως εξαιτίας της εμπεδωμένης πλέον κοινωνικής συνείδησης, ότι δεν αποδόθηκαν οι ευθύνες στους υπαιτίους, ενώ επιπλέον φαίνεται ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να συσκοτίσει τις ευθύνες .
Η αίσθηση αυτή είναι πλέον μια αίσθηση κοινωνικής αφύπνισης και διεκδίκησης από τον κόσμο που πλημμύρισε την Ελλάδα και την Ευρώπη, απέναντι στους κυβερνητικούς χειρισμούς και με στόχο την απόδοση των ευθυνών τόσο για τα αίτια που οδήγησαν στην σύγκρουση, όσο και για τις πραγματικές αιτίες που οδήγησαν στο θάνατο τους 57 ανθρώπους.
Α. Η κυβέρνηση, διά του ίδιου του Πρωθυπουργού, έσπευσε να προκαταλάβει την Δικαιοσύνη λέγοντας στη δήλωση του στις 1.3.2024 ότι :
“όπως όλα δείχνουν το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος”, κάτι που μετά την κοινωνική κατακραυγή έσπευσε να ανασκευάσει.
Στην ίδια δήλωση του ο κ. Μητσοτάκης υποσχέθηκε ότι “η ανεξάρτητη υπερκομματική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, θα εξετάσεις πλήρως τα αίτια και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. Ενώ ταυτόχρονα η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δική της δουλεία. Οι ευθύνες θα αποδοθούν. Ενώ η πολιτεία θα σταθεί δίπλα στις οικογένειες των θυμάτων…” .
Δύο χρόνια μετά τίποτε από όσα υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός δεν έχει γίνει, αντίθετα η κυβέρνηση αρνήθηκε να διερευνηθούν από την Βουλή οι ευθύνες των πρώην υπουργών για τη δικογραφία για τη σύμβαση 717 που έστειλε η Ευρωπαία Εισαγγελέας αποκρούοντας τα αιτήματα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και του ΠΑΣΟΚ για τη σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής.
Η εξεταστική επιτροπή που συγκροτήθηκε ολοκλήρωσε βιαστικά τις εργασίες της, με ευθύνη της κυβερνητικής πλειοψηφίας, χωρίς να εξετάσει βασικούς μάρτυρες και κατέληξε σε ένα πόρισμα που δεν εντόπισε καμία ευθύνη για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.
Β. Μετά την σύγκρουση και ενώ ο Πρωθυπουργός έσπευσε να εξαντλήσει την ευθύνη στο μοιραίο ανθρώπινο λάθος, άρχισαν οι καταγγελίες για την βιαστική αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος, με εντολές αναρμόδιων Πολιτικών Προσώπων. Το μπάζωμα του χώρου και η αποκάλυψη για μονταζιέρα στις ηχογραφημένες συνομιλίες που δημοσιοποιήθηκαν ενίσχυσαν τις σκιές και αύξησαν την ανησυχία των πολιτών.
Κι ενώ στην Βουλή διά στόματος του κ. Φλωρίδη, προσπαθούσε η Κυβέρνηση να απαξιώσει την διερεύνηση της επέμβασης και αλλοίωσης του τόπου, λέγοντας “όσοι από τους πολιτικούς μιλούν για μπαζώματα, είναι για τα μπάζα” ,η συζήτηση “για τα μπάζα”, κατέληξε σε άσκηση ποινικών διώξεων για την πράξη της παράβασης καθήκοντος, εξαιτίας της αλλοίωσης του τόπου του δυστυχήματος μέσω της απομάκρυνσης αποδεικτικών στοιχείων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ζήτησε με αίτημα προς την Εισαγγελία Εφετών την συμπληρωματική υποβολή της ήδη διαβιβασθείσας δικογραφίας στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για τις ευθύνες των πολιτικών προσώπων, που αποδεδειγμένα συμμετείχαν και παρείχαν εντολές για την αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος και την απώλεια κρίσιμων αποδεικτικών στοιχείων, που θα βοηθούσαν προκειμένου να εντοπιστούν οι αιτίες του δυστυχήματος και οι αιτίες του θανάτου των επιβατών.
Γ. Ο Πρωθυπουργός βιάστηκε να απορρίψει οποιαδήποτε πιθανότητα το εμπορικό τρένο να μετέφερε παράνομα χημικές ύλες οι οποίες προκάλεσαν την μεγάλη έκρηξη. Τα στοιχεία που έρχονται τώρα στο φως της δημοσιότητας δεν δικαιώνουν αυτή την βεβαιότητα του και αφήνουν αναπάντητα ερωτήματα.
Δ. Η πρόσφατη επιλογή της κυβέρνησης να τροποποιήσει με φωτογραφική διάταξη, την νομοθεσία, ώστε ο ιατροδικαστής που είχε συμμετάσχει ως επόπτης, στην ιατροδικαστική εξέταση των θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών να παραμείνει στη θέση του προϊσταμένου της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αθηνών του, ακόμη και 2 χρόνια μετά την αφυπηρέτηση -τη συνταξιοδότησή του αυξάνει τα ερωτήματα. Όπως αντίστοιχα και η διάταξη για την επιτροπή των ιατροδικαστών που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Τα ζητήματα που έχουν προκύψει μετά το πέρας των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής είναι ιδιαίτερα σημαντικά και χρήζουν περαιτέρω έρευνας. Η κυβέρνηση με πράξεις και παραλείψεις της οδηγεί στη συγκάλυψη του εγκλήματος ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί να ματαιώσει την ποινική δίωξη των πολιτικών προσώπων . Η κοινωνία απαιτεί δικαιοσύνη και διαφάνεια και πλήρη διαλεύκανση των συνθηκών τέλεσης του δυστυχήματος. Η κοινωνία απαιτεί οξυγόνο το φώναξε με όλη την δύναμη της χθες και παρόλα αυτά η ΕΡΤ επέλεξε να αφιερώσει ελάχιστο χρόνο στο θέμα αυτό στο κεντρικό της δελτίο.
Με την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί θίγεται η αξιοπιστία των θεσμών της πολιτείας, της λειτουργίας της δικαιοσύνης.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα και δεδομένης της σοβαρότητας και του επείγοντος χαρακτήρα της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί ζητούμε να διενεργηθεί άμεσα προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή (άρθρο 143 παρ.2 ΚτΒ) με αντικείμενο το έγκλημα των Τεμπών .
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ
Φάμελλος Σωκράτης”
Αναλυτικά το αίτημα του ΚΚΕ αναφέρει:
“Προς τον Πρόεδρο της Βουλής
κ. Κακλαμάνη Νικήτα
Αθήνα, 27/01/2025
Θέμα: Αίτημα για διεξαγωγή προ ημερησίας διάταξης συζήτησης στη Βουλή (άρθρο 143 παρ.2 ΚτΒ) για το ζήτημα του εγκλήματος των Τεμπών και τις ευθύνες συγκάλυψής του.
Κύριε Πρόεδρε,
Οι εκατοντάδες χιλιάδες λαού που διαδήλωσαν την Κυριακή 26 Γενάρη στην Αθήνα και σε όλη την Ελλάδα, όπως κάνουν χωρίς σταματημό δυο χρόνια τώρα, απαιτούν να πληρώσουν όλοι όσοι ευθύνονται για το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη. Απαιτούν να μη συγκαλυφθούν οι πραγματικές αιτίες που οδήγησαν σε αυτό, που παραμένουν και προετοιμάζουν νέα Τέμπη.
Οι εξελίξεις όλο το τελευταίο διάστημα, επιβεβαίωσαν στο ακέραιο όσα ανέδειξε το ΚΚΕ με το πόρισμά του στην εξεταστική επιτροπή και καθιστούν επιτακτική την προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή.
Πιο συγκεκριμένα τους τελευταίους μήνες αποκαλύφθηκαν:
– η κλιμακούμενη προσπάθεια της κυβέρνησης να συγκαλυφθεί το έγκλημα
– τα ηχητικά ντοκουμέντα που καταγράφουν τις τελευταίες στιγμές των επιβατών της αμαξοστοιχίας και επιβεβαιώνουν ότι η έκρηξη και η πυρκαγιά που ακολούθησε ήταν η αιτία θανάτου για τα περισσότερα θύματα
– το πραγματικό μέγεθος της εκτεταμένης αλλοίωσης του τόπου του εγκλήματος πριν τη συλλογή του απαραίτητου αποδεικτικού υλικού
– η πλημμελής εξέταση του πρώτου κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας – άρα ευρισκόμενου σε σημείο κρίσιμο για την ανάλυση των αιτιών της έκρηξης
– η καταστροφή κρίσιμου βιντεοληπτικού υλικού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που αναζητήθηκε με μεγάλη καθυστέρηση,
– η προβληματική ανάκτηση τόσο βιντεοληπτικού υλικού από την εμπορική αμαξοστοιχία όσο και των ηχητικών καταγραφών από τις επίμαχες συνομιλίες των εμπλεκόμενων σταθμαρχών, μηχανοδηγών κλπ,
– η αδικαιολόγητη μη συμπερίληψη, από πλευράς ανακριτικών αρχών, εμπειρογνωμόνων, ειδικών στο αντικείμενο της έκρηξης και της πυρκαγιάς, για τη σύνταξη της αρχικής έκθεσης
Με βάση όλα τα παραπάνω επιβεβαιώθηκε στο ακέραιο ότι πρόκειται για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα, με συνολικές πολιτικές και ποινικές ευθύνες:
1. Ευθύνες του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη ως επικεφαλής της κυβέρνησης της ΝΔ. Γιατί η κυβέρνηση, συνεχίζοντας την αντιλαϊκή πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, προώθησε την περαιτέρω “απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών”, με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Γιατί η κυβέρνηση έσπευσε ελάχιστες ώρες μετά τη σύγκρουση και την πυρκαγιά να αλλοιώσει τον τόπο του εγκλήματος, σε μια εξόφθαλμη προσπάθεια συγκάλυψης των αιτιών που οδήγησαν όχι μόνο στη σύγκρουση αλλά και στην πυρκαγιά, που στοίχισε τη ζωή σε περισσότερα από 30 ανθρώπους, με αποκορύφωμα τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τη σύσταση τριμελούς ιατροδικαστικής επιτροπής, η οποία θα διορίζεται με μονοετή θητεία από τον αρμόδιο υπουργό και θα μπορεί να επαναξιολογεί ιατροδικαστικές εκθέσεις. Γιατί μεταθέτει την ολοκλήρωση των στοιχειωδών έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο σε βάθος εικοσαετίας και μάλιστα, αυτά θα υλοποιούνται με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και μόνο εφόσον αυτά εξυπηρετούν βασικούς στόχους του κεφαλαίου με αποκλειστικό κριτήριο την κερδοφορία, μακριά από τις ανάγκες του λαού για σύγχρονες, ασφαλείς σιδηροδρομικές μεταφορές.
2. Ευθύνες όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ -ΠΑΣΟΚ, ΠΑΣΟΚ κοκ) συνολικά του αστικού κράτους και των αρμόδιων φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΡΑΣ) καθώς και της εταιρείας (Hellenic Train), αφού προώθησαν την επιχειρηματική λειτουργία με γνώμονα το κέρδος με αποτέλεσμα την τεράστια μείωση του ανθρώπινου δυναμικού και τη ραγδαία υποβάθμιση των υποδομών με δραματικές συνέπειες για την ασφαλή διεξαγωγή των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως εκδηλώθηκε στα δεκάδες ατυχήματα πριν αλλά και μετά το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη. Μεταξύ άλλων:
– διατηρώντας και ενισχύοντας την υποχρηματοδότηση και την ελλειπή συντήρηση του δικτύου
– “κάνοντας περικοπές” τόσο στην πρόσληψη όσο και στην κατάλληλη εκπαίδευση προσωπικού (σταθμαρχών, μηχανοδηγών, κλειδούχων κλπ),
– καταργώντας τις διπλές νυχτερινές βάρδιες, τη λειτουργία ΚΕΚ Λάρισας, τη Λειτουργία Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας στην Καρόλου, την ύπαρξη Προϊσταμένου στις αμαξοστοιχίες,
– διατηρώντας τα παλιάς τεχνολογίας τρένα αντί αυτά να αντικατασταθούν με σύγχρονα τρένα που να πληρούν τα πρωτόκολλα ασφαλείας και τις προδιαγραφές πυρασφάλειας κ.α.
– μη υλοποιώντας την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας
Είναι δεδομένο ότι η σύγκρουση θα είχε αποφευχθεί εάν ήταν σε πλήρη λειτουργία τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, Τηλεδιοίκησης, ETCS και GSM-R. Παρά τα ανθρώπινα λάθη που έγιναν με την παραβίαση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας εάν λειτουργούσε έστω το σύστημα αυτόματης πέδησης των συρμών (ETCS) τα τρένα θα ακινητοποιούνταν αυτόματα και έγκαιρα.
Ταυτόχρονα, το αστικό κράτος και όλες οι αστικές κυβερνήσεις των τελευταίων 30 ετών (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ), από κοινού και προκειμένου να προχωρήσει η “απελευθέρωση” προώθησαν από την περίοδο ακόμα που ήταν πλήρως κρατική ιδιοκτησία οι σιδηροδρομικές μεταφορές την κατεύθυνση διάσπασης και τεμαχισμού του ΟΣΕ, την αποψίλωση του έμπειρου και εξειδικευμένου προσωπικού και την υποστελέχωση, ενώ στη συνέχεια προώθησαν την ιδιωτικοποίηση του κερδοφόρου τμήματος των μεταφορών. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά, ότι τόσο με αμιγώς κρατική καπιταλιστική ιδιοκτησία όσο και με μικτή, μέσα από την προώθηση της “απελευθέρωσης”, οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες αντιμετωπίζονται ως πεδίο κερδοφορίας και ανταγωνισμού μεταξύ των διαφόρων επιχειρηματικών ομίλων, ενώ η πραγματική ασφάλεια δρομολογίων και επιβατών ως κόστος.
4. Βαρύτατες είναι οι ευθύνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού η “απελευθέρωση” των μεταφορών είναι στρατηγική επιλογή της. Είναι χαρακτηριστικό ότι με την σφραγίδα της Ε.Ε. επιτρέπεται να κυκλοφορούν τρένα με διαφορετικές προδιαγραφές ασφαλείας ανάλογα με το έτος κυκλοφορίας τους όπως δηλαδή συνέβη και στο έγκλημα των Τεμπών: η Ε.Ε. είχε χορηγήσει πιστοποιητικό ασφαλείας στην Hellenic Train (EU102 0220295 και EU102 0230024) παρότι τα τρένα της δεν πληρούσαν τις σύγχρονες προδιαγραφές πυρασφάλειας αλλά εκείνες του έτους που κατασκευάστηκαν. Ενώ, οι κατευθύνσεις για την τοποθέτηση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και τη διαλειτουργικότητα εκ προοιμίου περιορίζεται στους βασικούς άξονες και όχι σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο κάθε χώρας, με απώτερο στόχο την αύξηση του όγκου της εμπορευματικής κυκλοφορίας, και μάλιστα από το 2030 και έπειτα(!). Υπενθυμίζουμε ότι μόνο το 13% των διαδρομών του κεντρικού δικτύου της ΕΕ λειτουργεί σήμερα με συστήματα που ελαχιστοποιούν τις πιθανότητες για ανθρώπινο λάθος, επειδή η ασφάλεια υπακούει στον κανόνα του κόστους – οφέλους για τους μετόχους και διαχειριστές του σιδηρόδρομου.
5. Οι δεδομένες πολιτικές ευθύνες επισύρουν συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων υπουργών. Και μάλιστα σε βάθος 15ετίας, οπότε και με ακόμα πιο γρήγορους ρυθμούς ξετυλίγεται από όλες τις κυβερνήσεις η συγκεκριμένη πολιτική στις σιδηροδρομικές μεταφορές που προκάλεσε το έγκλημα στα Τέμπη.
Πιο συγκεκριμένα εκτός από τον αρμόδιο υπουργό της κυβέρνησης της ΝΔ Κ. Καραμανλή, προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 – 2023 για το κακουργηματικό αδίκημα της δια παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων.
Τη συγκάλυψη ευθυνών διευκολύνει το ίδιο το νομοθετικό συνταγματικό πλαίσιο, όπως για παράδειγμα με το σημερινό καθεστώς των εξεταστικών επιτροπών και κυρίως με την ειδική ποινική μεταχείριση των μελών της εκάστοτε κυβέρνησης που επιφυλάσσει το Σύνταγμα και φυλάττουν ως κόρη οφθαλμού όλα τα άλλα κόμματα. Μόνο το ΚΚΕ σταθερά σε κάθε συνταγματική αναθεώρηση απαιτεί την κατάργηση του άρθρου 86 του Συντάγματος και τους εκτελεστικούς νόμους (νόμος περί ευθύνης υπουργών).
6. Τέλος σοβαρά ζητήματα και ποινικές ευθύνες εγείρονται και από την αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος λίγες ημέρες μόλις μετά το συμβάν κατόπιν εντολών στελεχών της κυβέρνησης και της Περιφέρειας Θεσσαλίας, αναδεικνύοντας και ευθύνες για τα αρμόδια πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται όπως, μεταξύ άλλων, οι Κ. Αγοραστός, τέως Περιφερειάρχης Θεσσαλίας και Χ. Τριαντόπουλος.
Αντίστοιχα, ευθύνες προκύπτουν και για το γεγονός της ισχυρότατης έκρηξης και της πυρκαγιάς που προήλθε από την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών η οποία και αποτέλεσε την βασική αιτία για τον θάνατο δια απανθρακώσεως και ασφυξίας πολλών εκ των 57 επιβατών. Δυο χρόνια μετά το έγκλημα δεν έχει επιβεβαιωθεί τι πραγματικά μεταφερόταν στην εμπορική αμαξοστοιχία, και, όπως φαίνεται, συνδέεται με το εσπευσμένο της υπερκάλυψης με φερτά υλικά και αλλοίωσης του τόπου του εγκλήματος.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητάμε να διεξαχθεί άμεσα στη Βουλή προ ημερησίας διάταξης συζήτηση, σύμφωνα με το άρθρο 143, παράγραφος 2, του Κανονισμού της Βουλής, με αντικείμενο το έγκλημα των Τεμπών και τις ευθύνες συγκάλυψής του.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας
και Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ
Κουτσούμπας Δημήτριος
Πηγή: capital.gr