Πριν από έναν χρόνο, οι Χούθι ήταν απασχοληµένοι µε την εσωτερική σύγκρουση στην Υεµένη και αποτελούσαν απειλή για τους γείτονές τους. Σταδιακά, η κατάσταση εξελίχθηκε και οι Χούθι έγιναν µέρος της διεθνούς σύγκρουσης. Ισως στην αρχή αυτό δεν ήταν σχεδιασµένο, αλλά η γεωγραφία έπαιξε καθοριστικό ρόλο, λόγω της στρατηγικής θέσης της Υεµένης στα Στενά του Μπαµπ ελ Μαντέµπ. Ετσι, οι Χούθι µετατράπηκαν σε µείζονα απειλή για τη ναυσιπλοΐα και το διεθνές θαλάσσιο εµπόριο, το οποίο συνδέει την Ανατολή µε τη Δύση, ειδικά µέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Οι Χούθι κατάφεραν να αλλάξουν τις θαλάσσιες µεταφορές από και προς την Ευρώπη και την Αµερική, επιτιθέµενοι σε περισσότερα από εκατό πλοία. Αυτό προκάλεσε µια άνευ προηγουµένου κρίση, ακόµα µεγαλύτερη από την εποχή των σοµαλών πειρατών, µε το διεθνές θαλάσσιο εµπόριο να υποφέρει από υψηλότερα κόστη και παρακάµψεις µέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Τα πλοία που ακολουθούν αυτή τη διαδροµή ταξιδεύουν επιπλέον 6.000 χιλιόµετρα και καταβάλλουν ασφάλιστρα έως και 20 φορές υψηλότερα από ό,τι πριν. Η Αίγυπτος ήταν µεταξύ των πιο πληγεισών χωρών, χάνοντας περίπου 7 δισεκατοµµύρια δολάρια από τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ το περασµένο έτος – ποσό που ισοδυναµεί µε το διπλάσιο της ετήσιας κρατικής επιδότησης για το ψωµί. Η εξέλιξη των γεγονότων έβαλε τους Χούθι στο επίκεντρο της διεθνούς αντιπαράθεσης, ενώ οι µεγάλοι ωφεληµένοι ήταν τα κινεζικά και ρωσικά πλοία, που πλέον διασχίζουν την περιοχή µε ασφάλεια και χωρίς επιπλέον θαλάσσια κόστη. Το ίδιο ισχύει και για τα ρωσικά πετρελαιοφόρα που µεταφέρουν µεγάλες ποσότητες πετρελαίου µέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Αυτή η κατάσταση οδήγησε τους Αµερικανούς να υποστηρίζουν ότι οι Χούθι δεν λειτουργούν µόνο ως αντιπρόσωποι του Ιράν, αλλά και άλλων µεγάλων ανταγωνιστικών δυνάµεων. Ωστόσο, δεν υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία που να επιβεβαιώνουν αυτόν τον ισχυρισµό. Τώρα, µε το τέλος του πολέµου στη Γάζα, τίθεται το ερώτηµα: Θα σταµατήσουν οι Χούθι τις εχθρικές τους ενέργειες στη Νότια Ερυθρά Θάλασσα; Παρόλο που ανακοίνωσαν τη διακοπή των επιθέσεων εναντίον εµπορικών πλοίων, η δήλωσή τους αντιµετωπίστηκε µε έντονο σκεπτικισµό.
Οι αναλυτές εκτιµούν ότι η στρατιωτική απειλή των Χούθι για τη διεθνή ναυτιλία παραµένει πηγή ανησυχίας, καθώς πιθανότατα θα συνεχίσουν να χρησιµοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαµπ ελ Μαντέµπ ως στρατηγικά σηµεία για να επιβάλλουν την ισχύ τους και να επηρεάζουν περιφερειακές συγκρούσεις. Οι Χούθι υποστηρίζουν ότι δεν σκοπεύουν να επιτεθούν σε άλλα ξένα πλοία, αλλά µόνο σε ισραηλινά. Στην πραγµατικότητα, όµως, δεν έχουν πλήξει πλοία υπό ισραηλινή σηµαία, καθώς το εµπόριο του Ισραήλ πραγµατοποιείται κυρίως µε σηµαίες άλλων χωρών.
Ο πόλεµος της Ερυθράς Θάλασσας που εξαπέλυσαν οι Χούθι άλλαξε την αντίληψη της Δύσης για αυτούς. Παλαιότερα, θεωρούνταν απλώς µια τοπική ένοπλη οµάδα. Οµως, οι επιθέσεις τους από τον Φεβρουάριο του περασµένου έτους ανέτρεψαν αυτή την άποψη. Είναι πιθανό η πολιτοφυλακή των Χούθι να συνεχίσει να απειλεί τη διεθνή ναυσιπλοΐα, επικαλούµενη διάφορες αιτίες, όχι µόνο το Ισραήλ, αλλά και πιέσεις για την άρση των κυρώσεων. Παρά τις πολυάριθµες αεροπορικές επιδροµές των Ηνωµένων Πολιτειών και του Ηνωµένου Βασιλείου εναντίον στρατιωτικών θέσεων των Χούθι στην Υεµένη, καθώς και την επιχείρηση «Ασπίδα» της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την προστασία των πλοίων στην περιοχή, οι Χούθι εξακολουθούν να διαθέτουν ένα εξελιγµένο οπλοστάσιο, συµπεριλαµβανοµένων βαλλιστικών πυραύλων, πυραύλων Κρουζ και επιθετικών µη επανδρωµένων αεροσκαφών µεγάλης εµβέλειας, πολλά από τα οποία προµηθεύτηκαν ή ανέπτυξαν µε τη βοήθεια του Ιράν. Το πρόβληµα των Χούθι είναι µεγάλο, αλλά οι ίδιοι παραµένουν µικροί παίκτες. Αν και αποτελούν µόλις το 7% του πληθυσµού της Υεµένης, έχουν εξελιχθεί σε µια διασυνοριακή ιδεολογική οργάνωση. Η σύγκρουση που άνοιξαν µε το Ισραήλ και οι επιθέσεις τους στα δυτικά πλοία ενδέχεται να παρατείνουν την κρίση και να παρασύρουν ολόκληρη την Υεµένη σε ακόµα µεγαλύτερη αστάθεια.
Ο Μπαρακάτ Αµπντελσατάρ είναι ο ανταποκριτής της αιγυπτιακής εφηµερίδας «Al Ahram» στην Αθήνα
Πηγή: tanea.gr