Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος

Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές - Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος

Σε ένα διαρκή αγώνα για την διατήρηση της ασφάλειας, την επιβολή της νομιμότητας, αλλά και την εξυπηρέτηση των πολιτών έχει εξελιχθεί το ζήτημα της ακτοπλοΐας. Τα παιχνίδια που παίζονται στην ακτοπλοΐα έχουν βάλει αρκετές φορές το Υπουργείο Ναυτιλίας στο στόχαστρο και έχουν δημιουργήσει σοβαρά ζητήματα στη διασύνδεση των νησιών, με την Αττική.

Πλέον πρόσφατο παράδειγμα η επιδοτούμενη γραμμή Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος, η μόνη γραμμή που συνέδεε τα νησιά της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου με την Αττική.

Η SeaJets

Η γραμμή Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος εξυπηρετήθηκε μέχρι και την 31/10/2024, ήτοι μέχρι και την ολοκλήρωση της εν λόγω δρομολογιακής περιόδου σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με την εταιρεία ΤΖΑΜΠΟ ΤΖΕΤ Ν.Ε. και το Ε/Γ-Ο/Γ «ΑΚΟΥΑ ΜΠΛΟΥ» Ν.Π. 12393.

Να σημειωθεί ότι η ΤΖΑΜΠΟ ΤΖΕΤ Ν.Ε. ανήκει στην SeaJets του Μάριου Ηλιόπουλου.

Πρόσκληση χωρίς ενδιαφέρον

Κατά την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο 2024-2025, και λόγω της μη δυνατότητας παράτασης της σύμβασης, για την δρομολογιακή γραμμή α) «ΛΑΥΡΙΟ – ΑΓΙΟΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ– ΛΗΜΝΟΣ και επιστροφή» και β) «ΛΑΥΡΙΟ – ΜΕΣΤΑ ΧΙΟΥ – ΑΓΙΟΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ– ΛΗΜΝΟΣ, το Υπουργείο σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, εξέδωσε την υπ’ αριθ.πρωτ.: 2252.1.1/76490/24/24-10-2024 πρόσκληση σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας.

Επί της πρόσκλησης δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για την εξυπηρέτησή της επίμαχης γραμμής, ούτε από την εταιρεία SEA JETS. Η εν λόγω εταιρείας που εξυπηρετούσε τη γραμμή κατά τις προηγούμενες δρομολογιακές περιόδους, ούτε κάποια άλλη πλοιοκτήτρια εταιρεία εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Με όσους παρακολουθούν τις εξελίξεις στην ακτοπλοΐα να σημειώνουν την μη εκδήλωση ενδιαφέροντος από την SEA JETS ως μία προσπάθεια να δημιουργήσει πρόβλημα στο υπουργείο.

Επείγουσα ανάγκη για Λήμνο – Άγιο Ευστράτιο

Το Υπουργείο Ναυτιλίας, λαμβάνοντας υπόψη τις επείγουσες συγκοινωνιακές ανάγκες που προέκυψαν από την διακοπή της σύνδεσης της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου με την Αττική ενεργοποίησε τη διάταξη του άρθρου 13 του ν. 4948/2022 για σύγκληση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Στόχος να γνωμοδοτήσει το Συμβούλιο για την αναγκαιότητα κάλυψης της γραμμής με τυχόν εναλλακτικά δρομολόγια.

Ως προς την αναγκαιότητα κάλυψης της γραμμής υπενθυμίζεται ότι αυτή είναι η μόνη που συνδέει τα νησιά της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου με την Αττική.

Και ο κίνδυνος διακοπής των δρομολογίων θα επηρέαζε σημαντικά την συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών.

Ένας κίνδυνος που έγινε αιτία και για διαμαρτυρίες όλων των τοπικών φορέων προκειμένου το Υπουργείο να εξαντλήσει κάθε περιθώριο που επιτρέπει η νομοθεσία για τη διατήρηση της γραμμής.

Η απόφαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών

Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών συγκλήθηκε στις 08-11-2024 και γνωμοδότησε θετικά για την έκδοση πρόσκλησης με τροποποιημένους όρους.

Και σε αυτό το πλαίσιο έδωσε εναλλακτικά τη δυνατότητα κάλυψης της γραμμής χωρίς προσέγγιση στο νησί του Αγίου Ευστρατίου, σε περίπτωση που δεν υπήρχε διάθεση πλοίου με τεχνικά χαρακτηριστικά που να επιτρέπουν την ασφαλή προσέγγιση σε λιμένα του Αγίου Ευστρατίου.

Εναλλακτική χωρίς τον Άγιο Ευστράτιο

Η εναλλακτική γραμμή χωρίς τον Άγιο Ευστράτιο, ενισχύει την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση, τόσο της Λήμνου, άμεσα, αφού σε διαφορετική περίπτωση το νησί θα έμενε αποκομμένο από την Αττική προκαλώντας τεράστιο συγκοινωνιακό και εφοδιαστικό πρόβλημα. Την ίδια στιγμή ωστόσο εξυπηρετεί και τον Άγιο Ευστράτιο έμμεσα, καθώς λειτουργεί προσθετικά ως ανταπόκριση με την υφιστάμενη τοπική γραμμή Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος, έξι φορές την εβδομάδα από το Ε/Γ-O/Γ ΑΙΟΛΙΣ Ν.Μ. 32.

Αρμόδιες πηγές δε υπογράμμιζαν πως ο ισχυρισμός ότι η Λήμνος συνδέεται με τον Πειραιά με άλλο δρομολόγιο είναι φαιδρή, αφού το δρομολόγιο που επικαλούνται είναι απόληξη της γραμμής ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΣΑΜΟΣ – ΙΚΑΡΙΑ – ΧΙΟΣ – ΜΥΤΙΛΗΝΗ και μετά ΛΗΜΝΟΣ. Κάτι που για τον επιβάτη μεταφράζεται σε άφιξη στη Λήμνο από τον Πειραιά μετά από 19 ώρες ταξίδι.

Μετά την απόφαση του Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, δημοσιεύθηκε νέα πρόσκληση για την εξυπηρέτηση της επίμαχης γραμμής με τροποποιημένους όρους, σύμφωνα με τα παραπάνω.
Επί της εν λόγω πρόσκλησης εκδηλώθηκε ενδιαφέρον μόνο από την εταιρεία «ΧΕΛΛΕΝΙΚ ΣΗΓΟΥΕΪΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ν.Ε.» με το Ε/Γ-Ο/Γ «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» Ν. Ρεθύμνου 06.

Να σημειωθεί ότι η εταιρεία SEA JETS είχε κάθε δικαίωμα να εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για την εξυπηρέτηση της παραπάνω δρομολογιακής γραμμής, τόσο στην αρχική πρόσκληση η οποία συμπεριλάμβανε υποχρεωτικά την προσέγγιση στον Άγιο Ευστράτιο, όσο και στη δεύτερη, που εναλλακτικά δεν συμπεριλάμβανε την προσέγγιση στον Άγιο Ευστράτιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι διέθετε πλοίο που πληροί τα ελάχιστα απαιτούμενα χαρακτηριστικά της προκήρυξης για την εξυπηρέτηση της γραμμής.

Η σύμβαση

Ελλείψει εκδήλωσης ενδιαφέροντας εταιρείας με πλοίο το οποίο είχε δυνατότητα προσέγγισης στο λιμένα του Αγίου Ευστρατίου έγινε η σύμβαση με καταληκτική ημερομηνία την 07-02-2025 για τρεις μήνες όπως προβλέπει η νομοθεσία.

Αρμόδιες πηγές σημείωναν στο in ως «κερασάκι στη τούρτα» το γεγονός ότι επί της διαδικασίας που ακολουθήθηκε για τη σύναψη της επίμαχης σύμβασης με την ΧΕΛΛΕΝΙΚ ΣΗΓΟΥΕΪΣ, πραγματοποιήθηκε έλεγχος νομιμότητας από την Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και εκδόθηκε η υπ’ αριθ. 41/2024 πράξη. Σύμφωνα με αυτήν η προαναφερόμενη σύμβαση συνάφθηκε νόμιμα. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να δημιουργούνται εντυπώσεις για κατασπατάληση δημοσίου χρήματος.

Η εμφάνιση Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη

Αξίζει να σημειωθεί ότι ως προσπάθεια για άσκηση πίεσης στην κυβέρνηση, σε σχέση με τις επιδοτούμενες γραμμές ερμήνευσαν αρκετοί και την εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη, κατά την έκτακτη επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στο νησί, το πρωί του Σαββάτου 8 Φεβρουαρίου.

Ο κ. Ηλιόπουλος ο οποίος έφτασε χωρίς να έχει προσκληθεί στη Σαντορίνη, υπενθυμίζεται ότι είχε πάρει μαζί του και τους δημάρχους Σύρου, Τήνου και Μυκόνου, με αποτέλεσμα να τους εκθέσει δημιουργώντας εύλογα ερωτήματα για τυχόν εξαρτητικές σχέσεις που έχει αναπτύξει με τοπικούς άρχοντες σε νησιά που δραστηριοποιείται η ακτοπλοϊκή του εταιρεία.

Η απάντηση του ότι έφτασε στο νησί σε ένδειξη αλληλεγγύης, έδειξε να μην πείθει, αφού τοπικοί παράγοντες που γνωρίζουν πρόσωπα και καταστάσεις έλεγαν ότι αυτή ήταν άλλη μια κίνηση του ακτοπλόου να ασκήσει πίεση στην κυβέρνηση, μεταξύ άλλων – προκειμένου να πάρει τις επιδοτήσεις του υπουργείου Ναυτιλίας για τα δρομολόγια της ακτοπλοϊκής Seajets στα νησιά του Αιγαίου.

Πηγή: in.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ