Ο ήχος των σφυριών και της συγκόλλησης γέμιζε τον αέρα στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά τον περασμένο μήνα, καθώς οι εργάτες επισκεύαζαν την πλώρη ενός μεγάλου δεξαμενόπλοιου, ενώ άλλα πλοία περίμεναν να επισκευαστούν λίγα μέτρα από εκεί.
Η δραστηριότητα σηματοδοτεί μια σημαντική ανάκαμψη για το ναυπηγείο: πριν από έναν χρόνο, μετά από δεκαετίες κρατικής ιδιοκτησίας, είχε μείνει πια άδειο, σύμβολο του μακροχρόνιου αντίκτυπου της καταστροφικής κρίσης χρέους της Ελλάδας το 2009-2018, τονίζει σε ρεπορτάζ του σχετικά με την αναγέννηση του ναυπηγικού κλάδου στην Ελλάδα το πρακτορείο Reuters.
“Τώρα υπάρχει και πάλι ζωντάνια”, anaf;erei ο Θεόδωρος Ευαγγέλου, ο οποίος καταπιάνεται με την αμμοβολή και το βάψιμο στο ναυπηγείο. “Δεν μπορούσα να βρω δουλειά πουθενά”.
Η μοίρα του ναυπηγείου Σκαραμαγκά, το οποίο πουλήθηκε από την κυβέρνηση στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου πέρυσι, είναι σημάδι της ευρύτερης ανάκαμψης της Ελλάδας από την κρίση που οδήγησε επίσης το κράτος να πωλήσει τα “μερίδια διάσωσης” που είχε αγοράσει σε τράπεζες και τις συμμετοχές του σε μεγάλα αεροδρόμια και αυτοκινητοδρόμους.
Η κεντροδεξιά κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει επίσης πουλήσει από το 2019 τις μετοχές της στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, σημειώνει το Reuters.
Η προσέλκυση πλοιοκτητών σημαίνει ότι μπορούν να δημιουργήσουν επιχειρήσεις επισκευάζοντας τα δικά τους πλοία στην Ελλάδα – αντί στην Τουρκία, την Ασία ή τη Ρουμανία.
Ενώ οι Έλληνες κατέχουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο με 5.500 πλοία, τα ναυπηγεία της χώρας έχουν χάσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών αλλού και μέχρι τώρα, οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης είχαν σταματήσει ή είχαν αποτύχει.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν επισκευάσει 37 πλοία τον περασμένο χρόνο και αναμένουν ο αριθμός να διπλασιαστεί το επόμενο έτος, δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Η άνοδος αντικατοπτρίζεται στον ευρύτερο κλάδο: οι επισκευές πλοίων στην Ελλάδα πλησίασαν τις 700 πέρυσι από 330 το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας.
“Επιστρέψαμε και είμαστε εδώ για να μείνουμε”, είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Σχέδια για επέκταση
Η αυξημένη δραστηριότητα έχει ήδη διπλασιάσει τη συνεισφορά των ναυπηγείων στο ΑΕΠ της χώρας στο 1,5%, δήλωσε ο Πάνος Ξενοκώστας, ιδιοκτήτης της ΟΝΕΧ που αγόρασε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου από το κράτος το 2020 και το 2018 αντίστοιχα. Θέλει να την αυξήσει στο 2,5% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Οι ετήσιες επισκευές στα δύο ναυπηγεία του έχουν εκτιναχθεί από μερικές δεκάδες την τελευταία δεκαετία σε 220 το 2024, είπε ο κ. Ξενοκώστας, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε ναυπήγηση πλοίων και πλατφόρμες γεώτρησης και να επισκευάζει εξειδικευμένους φορείς μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
“Η έκρηξη δραστηριότητας στα ναυπηγεία επαναφέρει την Ελλάδα στο παιχνίδι ως επισκευαστικό κόμβο στη Μεσόγειο”, δήλωσε ο ειδικός σε ζητήματα ναυτιλίας Γιώργος Ξηραδάκης. “Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα μεγάλα τουρκικά και ασιατικά ναυπηγεία, αλλά μπορούν να αποσπάσουν ένα σημαντικό μερίδιο δραστηριότητας”.
Η Ελλάδα κατασκεύαζε και επισκεύαζε εκατοντάδες πλοία τις δεκαετίες του 1960 και του 70, πριν μεγάλο μέρος της βιομηχανίας περάσει στα χέρια του κράτους κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής επιβράδυνσης τη δεκαετία του 1980.
Τα εργατικά δυτικά προάστια της Αθήνας, όπου λειτουργούν τα περισσότερα ναυπηγεία, βλέπουν επίσης ανάκαμψη.
Στο Πέραμα, δεκάδες εταιρείες λειτουργούν ως υπεργολάβοι για τα μεγάλα ναυπηγεία. Η ανεργία, στο 40% πριν από 10 χρόνια, έχει πέσει τόσο χαμηλά που οι εργολάβοι δεν μπορούν να βρουν αρκετούς εργάτες, δήλωσε ο δήμαρχος Γιάννης Λαγουδάκος.
“Τώρα χρειαζόμαστε περισσότερους δρόμους και θέσεις στάθμευσης για να αντιμετωπίσουμε την αυξημένη κίνηση”, είπε στο Reuters. “Η πόλη μας ανθίζει”.
Πηγή: capital.gr