Ακρίβεια: Ρούχα και παπούτσια από λαϊκές και καταστήματα μεταχειρισμένων –

Ακρίβεια: Ρούχα και παπούτσια από λαϊκές και καταστήματα μεταχειρισμένων - Οικονομικός Ταχυδρόμος

Στα μεταχειρισμένα είδη και στις αγορές ρούχων, παπουτσιών και ειδών οικιακού εξοπλισμού από τις λαϊκές αγορές φαίνεται ότι αναζητά μια μεγάλη μερίδα των νοικοκυριών τη λύση για την ακρίβεια, αν και για τους νεαρότερους καταναλωτές οι αγορές «από δεύτερο χέρι» έχουν πλέον και ιδεολογικά χαρακτηριστικά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2024, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το λιανικό εμπόριο εκτός καυσίμων, τροφίμων και οχημάτων παρουσίασε μια πρωτόγνωρη εικόνα: οι κατηγορίες «Άλλα είδη σε υπαίθριους πάγκους και αγορές» και «Μεταχειρισμένα είδη σε καταστήματα» βρέθηκαν στη 2η και 3η θέση στο top4 με τις καλύτερες επιδόσεις σε όρους ποσοστιαίων μεταβολών.

Την ίδια ώρα, επίσης με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος από τις πωλήσεις ρούχων και παπουτσιών σε λαϊκές αγορές, πανηγύρια και παζάρια εκτοξεύτηκε.

Ρούχα και παπούτσια από τους πάγκους των λαϊκών

Βέβαια το shopping στις λαϊκές δεν είναι νέο… φρούτο. Ήδη από το 2010, στις αρχές οικονομικής κρίσης, οι πιο ευάλωτοι καταναλωτές άρχισαν δειλά – δειλά να ανακαλύπτουν τις «μπουτίκ» των λαϊκών, αγοράζοντας ρούχα και παπούτσια σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές.

Σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ όσον αφορά την εξέλιξη του τζίρου στο λιανικό εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενδυμάτων και υποδημάτων σε υπαίθριους πάγκους και αγορές είναι εντυπωσιακά.

Μέσα σε στην πενταετία 2020 – 2024 ο ετήσιος κύκλος εργασιών στην εν λόγω κατηγορία κατέγραψε άνοδο της τάξης του 200%! Δηλαδή στην ουσία τριπλασιάστηκε από 4,88 εκατ. ευρώ το 2020 στα 14,36 εκατ. ευρώ το 2024.

Αναμφίβολα η αποκάλυψη πολλών «μαύρων» συναλλαγών μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εν λόγω ποσοστιαία αύξηση, αλλά ακόμη και έτσι τα νούμερα αποτυπώνουν την ανοδική τάση.

Ας σημειωθεί ότι ο ετήσιος κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενδυμάτων και υποδημάτων σε υπαίθριους πάγκους και αγορές εμφάνισε στο σύνολο των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή το 2024, καταγράφοντας αύξηση 35,2%.

Μάλιστα αν τα στοιχεία αυτά συνδυαστούν με τη διαχρονική άνοδο που εμφανίζουν οι λιανικές πωλήσεις αφενός των μεταχειρισμένων ειδών, μια κατηγορία που εμφανίστηκε και επίσημα στις μετρήσεις το 2024, και αφετέρου των άλλων προϊόντων, ήτοι χαλιά, βιβλία, παιχνίδια, οικιακές συσκευές και ηλεκτρονικά είδη κ.ά., τα οποία διατίθενται σε υπαίθριους πάγκους και αγορές, δείχνουν τη σταδιακή αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες ως απότοκο της γενικευμένης ακρίβειας.

Πωλήσεις από δεύτερο χέρι

Παρότι για την ελληνική αγορά μεταχειρισμένων ειδών δεν υπάρχουν πλήρη στοιχεία, καθώς λείπουν από τον «λογαριασμό» οι διαδικτυακές πωλήσεις, η πορεία του τζίρου στην κατηγορία «Λιανικό εμπόριο μεταχειρισμένων ειδών σε καταστήματα» δίνει μια εικόνα της τάσης.

Μέσα σε μια πενταετία ο κύκλος εργασιών της συγκεκριμένης δραστηριότητας σχεδόν τετραπλασιάστηκε, φτάνοντας, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τα 41,60 εκατ. ευρώ το 2024 από 9,099 εκατ. ευρώ το 2020.

Βεβαίως πρόκειται (ακόμη;) για μικρά ποσά, καθώς αρκεί να πούμε ότι οι Βρετανοί ξοδεύουν περί τα 5,92 δισεκατομμύρια λίρες σε αγορές μεταχειρισμένων προϊόντων.

Γιατί τα μεταχειρισμένα είδη κερδίζουν καρδιές και πορτοφόλια

Πέραν των περιορισμών που θέτει η ακρίβεια, υπάρχει και το trend της βιωσιμότητας ειδικά για τις νεότερες γενιές, που αυξάνει τις πωλήσεις μεταχειρισμένων ειδών, που δεν περιλαμβάνουν μόνο ρούχα και παπούτσια, αλλά και ηλεκτρονικά είδη, από κινητά, laptop και desktop μέχρι προϊόντα της κατηγορίας gaming, καθώς και είδη οικιακού εξοπλισμού, διακόσμησης και έπιπλα.

Κι αυτό γιατί επεκτείνοντας τον κύκλο ζωής των προϊόντων, μειώνεται η συνολική ζήτηση για νέα παραγωγή –ή τουλάχιστον αυτός είναι ο ευγενής στόχος- και συνεπώς μειώνονται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις που συνδέονται με την κατασκευή και τη μεταφορά.

Μειώθηκε η πραγματική κατανάλωση σε ρούχα και παπούτσια

Εξετάζοντας πάντως τη μεγάλη εικόνα, οι λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων και υποδημάτων το 2024 στην εγχώρια αγορά αυξήθηκαν κατά 2,5%, ποσοστό χαμηλότερο του πληθωρισμού ο οποίος το 2024 ήταν στα επίπεδα του 2,7%, κάτι που σημαίνει ότι μειώθηκε η πραγματική κατανάλωση σε ποσότητα προϊόντων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής – Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), σε αξία οι λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων το 2024 ξεπέρασαν τα 3,65 δισ. ευρώ για τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικά βιβλία. Αντίστοιχα οι λιανικές πωλήσεις υποδημάτων και δερμάτινων ειδών ανήλθαν σε 600 εκατ. ευρώ και των κλωστοϋφαντουργικών ειδών σε 403 εκατ. ευρώ.

Συνολικά οι λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων – υποδημάτων και κλωστοϋφαντουργικών στην ελληνική αγορά το 2024 άγγιξαν τα 4,65 δισ. ευρώ και αντιστοιχούσαν στο 6,5% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων της χώρας.

Ας σημειωθεί ότι οι πωλήσεις ενδυμάτων αποτελούν την πέμπτη σημαντικότερη κατηγορία στο λιανικό εμπόριο μετά τα τρόφιμα, τα καύσιμα, τα αυτοκίνητα και τα φαρμακευτικά είδη.

Πηγή: ot.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ