Του Δημήτρη Γκάτσιου
Στο σκηνικό της Ολομέλειας της Βουλής μεταφέρεται σήμερα και για τις επόμενες τουλάχιστον τέσσερις ημέρες η πολιτική αντιπαράθεση κυβέρνησης-κομμάτων της αντιπολίτευσης για το σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023.
Υπό το βάρος που δημιουργούν το πόρισμα-καταπέλτης του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Συγκοινωνιών, οι μαζικές συγκεντρώσεις της περασμένης Παρασκευής, αλλά και το παλλαϊκό αίτημα για “αλήθεια και δικαιοσύνη”, το Μέγαρο Μαξίμου συνεχίζει να βρίσκεται σε θέση άμυνας, αναζητώντας αφηγήματα και στρατηγικές, που θα έχουν ως στόχο τις απαντήσεις στις μαζικές αντιπολιτευτικές βολές και στις κατηγορίες περί “συγκάλυψης”. Η αντιπαράθεση σε κοινοβουλευτικό επίπεδο αναμένεται να είναι ιδιαίτερα έντονη, με πρώτο σημείο αναφοράς σε αυτόν τον…πολιτικό μαραθώνιο τη συζήτηση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τον Χρήστο Τριαντόπουλο.
Ξεκινούν οι διαδικασίες
Με τους επαναλαμβανόμενους κύκλους της πόλωσης και της οξύτητας γύρω από την εθνική τραγωδία στην κοιλάδα των Τεμπών, να αποτελούν τις τελευταίες εβδομάδες το σταθερό μοτίβο της ανταλλαγής εκατέρωθεν πυρών και την κυβέρνηση να βιώνει συνθήκες ασφυκτικής πίεσης και δημοσκοπικών…limit down, που είναι πρωτοφανείς για την εξαετή πορεία της, το πεδίο της συζήτησης για την προανακριτική είναι ένα ακόμα στάδιο επίσημων απαντήσεων στις αιτιάσεις σύσσωμης της αντιπολίτευσης.
“Κάνουμε αποδεκτή τη σύσταση προανακριτικής, γιατί δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε. Γιατί δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε”, σημειώνουν, τις τελευταίες ώρες, κυβερνητικά στελέχη, με το βλέμμα στην εντός της Ολομέλειας διαδικασία, η οποία σηκώνει αυλαία μετά τις εννέα το πρωί. Η κυβερνητική έδρα απορρίπτει την κατηγορία της αντιπολίτευσης για συγκάλυψη και απόκρυψη στοιχείων και συνεχίζει να προτάσσει τρία σημεία, μετά και τη δημοσιοποίηση του πορίσματος του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Συγκοινωνιών, που αποτελεί κόλαφο για τη λειτουργία του κράτους, αναδεικνύοντας παραλείψεις και παθογένειες στη λειτουργία, διαχείριση και συντήρηση του ελληνικού σιδηρόδρομου, αλλά και επιχειρησιακό χάος στις ώρες που ακολούθησαν το σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023:
-Την ίδια την ύπαρξη και στελέχωση αυτού του οργανισμού
– Την αναφορά στη σελίδα 116 του πορίσματος. Σύμφωνα με αυτή, “η κυβέρνηση ήταν παρούσα στον τόπο του ατυχήματος από τις πρώτες ώρες μετά το δυστύχημα με υπουργούς και γενικούς γραμματείς διαφόρων υπουργείων, αλλά όλοι λειτουργούσαν με ρόλο παρατηρητή, χωρίς κάποιον να ενεργεί με επίσημο τρόπο δίνοντας εντολές”.
– Το γεγονός ότι δεν υπάρχει στο πόρισμα αναφορά που να οδηγεί σε συγκεκριμένη εύφλεκτη ύλη, την οποία η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις κατηγορίες των κομμάτων της αντιπολίτευσης, συγκάλυψε. “Το πόρισμα προφανώς πρέπει να μας προβληματίσει όλους…Πέραν του ανθρώπινου λάθους, το οποίο περιγράφεται με μια σειρά από ενέργειες, αναλυτικά, και παραλείψεις, υπάρχει και η συνδρομή τραγικών, διαχρονικών παθογενειών του ελληνικού Κράτους…Περιγράφονται πολύ σοβαρές αδυναμίες του ελληνικού Κράτους. Πολύ σοβαρές ελλείψεις και υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση. Όμως, συγκάλυψη, γιατί αυτή είναι η πιο βαριά κατηγορία, αυτό είναι στο οποίο επιμένω και απαντάω κι εγώ και όλα τα κυβερνητικά στελέχη, δεν φαίνεται από κανένα σημείο του πορίσματος”, σχολιάζουν…γαλάζιοι αξιωματούχοι. Στα κυβερνητικά έδρανα, στη διάρκεια της σημερινής συζήτησης, η οποία αναμένεται να κινηθεί σε ιδιαίτερα υψηλούς τόνους, θα βρίσκονται ο υπουργός Επικρατείας, Μάκης Βορίδης και ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης. Τα βλέμματα, παράλληλα, είναι εστιασμένα στην αυριανή κοινοβουλευτική διαδικασία, που από πολλούς χαρακτηρίζεται ως η…μητέρα των μαχών για την τραγωδία στα Τέμπη. Την προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση, σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών, η οποία μένει να φανεί κατά πόσο θα ολοκληρωθεί ή θα διακοπεί από την κατάθεση πρότασης δυσπιστίας.
Ο κ. Μητσοτάκης, στην παρέμβασή του, αναμένεται ότι θα κινηθεί σε δύο μέτωπα:
– Το πρώτο μέτωπο περιλαμβάνει τις κυβερνητικές απαντήσεις στις επιθέσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, που έχουν στο στόχαστρό τους τον ίδιο, αλλά και συνολικά την κυβέρνηση.
– Το δεύτερο μέτωπο θα είναι εστιασμένο στους πολίτες, οι οποίοι έδωσαν μαζικό “παρών” στα δεκάδες συλλαλητήρια ανά την επικράτεια, με κυρίαρχη ατζέντα τις κινήσεις που θα ακολουθήσουν όχι μόνο στη λειτουργία του Κράτους, αλλά και των σιδηροδρόμων.
“Η Ελλάδα δεν μπορεί να λειτουργεί με ημίμετρα και αυτοσχεδιασμούς. Με ένα σύστημα που αντιδρά μόνο αφού έχει γίνει το κακό, που περιμένει τις κρίσεις για να κινητοποιηθεί. Η Πολιτεία έχει χρέος να προλαβαίνει, όχι να τρέχει πίσω από τις εξελίξεις. Μία ευθύνη συλλογική, όμως πριν απ’ όλα δική μου. Πρόκειται για μια αναμέτρηση που δίνω εδώ και 21 χρόνια στην πολιτική μου διαδρομή. Ξέρω ότι δεν θα κερδίσω κάθε μάχη. Όμως, είμαι αποφασισμένος να κερδίσουμε τον πόλεμο…To νέο σύμβολο αυτής της μάχης πρέπει να γίνουν οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι. Με σωστές υποδομές, νέους συρμούς, αυστηρούς κανόνες ασφαλείας που θα τηρούνται ευλαβικά. Θα χρειαστεί κάποιος χρόνος μέχρι το κυβερνητικό σχέδιο που ήδη ξεκίνησε να ολοκληρωθεί. Σίγουρα, όμως, ο πρώτος σταθμός του θα είναι μία άρτια και ασφαλής γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη έως το 2027. Και αυτό αποτελεί προσωπική δέσμευση”, ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, στην κυριακάτικη ανάρτησή του, δίνοντας μία…πρώτη γεύση των μηνυμάτων που θα εκπέμψει από το βήμα της Ολομέλειας.
Πηγή: capital.gr