Σε ιστορικό υψηλό ο στόλος των Ελλήνων με 4.221 πλοία

Σε ιστορικό υψηλό ο στόλος των Ελλήνων με 4.221 πλοία

Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Στο ιστορικό υψηλό των 4.221 εμπορικών πλοίων, διαφόρων τύπων, άνω των 1.000 κόρων, βρέθηκε να αριθμεί στις 3 Μαρτίου 2025 ο Ελληνόκτητος εμπορικός στόλος σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η S&P Global Market Intelligence, για λογαριασμό της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).  

Αυτά τα 4.221 εμπορικά πλοία είχαν συνολική χωρητικότητα 354.092.466 DWT και 208.010.850 GT. Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος 2024, καταγράφεται μια αύξηση σε μονάδες κατά 9 πλοία, αλλά μείωση κατά 1.117.034 DWT και 241.738 GT.

Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν περιλαμβάνονται 456 πλοία υπό παραγγελία από ναυπηγεία, συνολικής χωρητικότητας 43.186.564 DWT και 27.035.837 GT. Το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε κατά 23%, κάτι που καταδεικνύει το έντονο ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για πλοία νέας τεχνολογίας.

Μικρή μείωση του ελληνικού νηολογίου

Τα πλοία που είναι νηολογημένα υπό Ελληνική σημαία μειώθηκαν ελαφρώς, παραμένοντας στα 480. Αυτό αντικατοπτρίζει την ανάγκη για λιγότερη γραφειοκρατία και μεγαλύτερη ευελιξία στο Ελληνικό νηολόγιο.

Παράλληλα, παρατηρείται μια μικρή μείωση στη συνολική χωρητικότητα, που πλέον ανέρχεται σε 29.551.538 GT και 48.717.807 DWT, έναντι 30.759.394 GT και 51.694.269 DWT το προηγούμενο έτος.

Σημαντικές μετακινήσεις πλοίων μεταξύ σημαιών

Ο Ελληνόκτητος στόλος είναι καταγεγραμμένος σε 29 διαφορετικά νηολόγια. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στην Πορτογαλία (+62 πλοία), τη Μάλτα (+51 πλοία), την Κύπρο (+19 πλοία) και τις Βερμούδες (+1 πλοίο). Αντίθετα, οι Νήσοι Μάρσαλ, ο Παναμάς, οι Μπαχάμες, η Λιβερία και το Isle of Man κατέγραψαν μικρές μειώσεις.

Η Ελληνική σημαία κατέγραψε μείωση κατά 16 πλοία, ενώ η χωρητικότητα μειώθηκε κατά 2.976.462 DWT και 1.207.856 GT. Παρά τη μείωση, το ελληνικό νηολόγιο παραμένει στην 4η θέση παγκοσμίως με 480 πλοία και αντιπροσωπεύει το 13,8% της συνολικής DWT του Ελληνόκτητου στόλου.

Οι κύριες σημαίες του Ελληνόκτητου στόλου

Οι σημαίες της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ εξακολουθούν να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στον Ελληνόκτητο στόλο, με 1.149 και 1.036 πλοία αντίστοιχα. Σε όρους χωρητικότητας, η Λιβερία αντιπροσωπεύει το 29,1% της συνολικής DWT του Ελληνόκτητου στόλου, οι Νήσοι Μάρσαλ το 23,1% και η Μάλτα το 15,1%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των Ελληνόκτητων πλοίων που φέρουν σημαίες της Ε.Ε. αυξήθηκε σε 1.414, που αντιστοιχεί στο 33,5% του στόλου, έναντι 1.278 πλοίων (30,3%) το προηγούμενο έτος.

Τάσεις ανά τύπο πλοίου

Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, οι μεγαλύτερες αυξομειώσεις στα πλοία και τη χωρητικότητά τους καταγράφηκαν ως εξής:

– Δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου: -26 πλοία, -4.614.065 DWT
– Χημικά και δεξαμενόπλοια προϊόντων: -17 πλοία, -819.214 DWT
– Πλοία LNG: -6 πλοία, +11.741 DWT
– Φορτηγά χύδην φορτίου: +41 πλοία, +2.972.456 DWT
– Πλοία εμπορευματοκιβωτίων: +14 πλοία, +1.267.857 DWT
– Φορτηγά πλοία γενικού φορτίου: +4 πλοία, +238.679 DWT

Στο βιβλίο παραγγελιών, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν σε εξέλιξη παραγγελίες για:

– 157 δεξαμενόπλοια
– 66 χημικά και δεξαμενόπλοια προϊόντων
– 54 LNG carriers
– 132 φορτηγά χύδην φορτίου
– 23 πλοία εμπορευματοκιβωτίων
– 10 φορτηγά πλοία γενικού φορτίου

Η θέση της Ελληνόκτητης ναυτιλίας παγκοσμίως

Οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να διατηρούν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία, καθώς ελέγχουν:

– Το 22,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων.
– Το 15,8% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών χύδην φορτίου.
– Το 9,4% του παγκόσμιου στόλου LNG carriers.

Συνολικά, η Ελληνόκτητη ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 6,5% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, το 12,3% σε GT και το 14,5% σε DWT.

Αντίστοιχα, ο Ελληνικός νηολογημένος στόλος αντιπροσωπεύει μόλις το 0,7% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, το 1,8% σε GT και το 2,0% σε DWT. Ωστόσο, στα δεξαμενόπλοια, η Ελληνική σημαία αντιπροσωπεύει το 5,1% του παγκόσμιου στόλου, το 5,6% της χωρητικότητας GT και το 5,7% της χωρητικότητας DWT.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ