Το γαλάζιο αφήγημα για «νέο κράτος» είναι και πάλι εδώ – μαζί με εκείνο της σταθερότητας. Από τότε που ο Κυριάκος Μητσοτάκης όριζε ως στόχο της δεύτερης τετραετίας «να μπούμε στα βαθιά με τομές στο κράτος» μεσολάβησαν πολλά που έφεραν σε δυσχερή θέση το Μαξίμου και πλέον, υπό την πίεση της κοινωνικής αντιπολίτευσης, της συνεχιζόμενης δημοσκοπικής φθοράς και της αντιπολιτευτικής ομοβροντίας για τους κυβερνητικούς χειρισμούς στα Τέμπη, ο Πρωθυπουργός προσπάθησε να θέσει πλαίσιο επόμενης ημέρας: να πείσει δηλαδή ότι υπάρχει αναθεωρημένος οδικός χάρτης, ο οποίος θα ξεδιπλωθεί σταδιακά περιλαμβάνοντας σειρά πολιτικών αποφάσεων. Την ανάγκη αυτή υπηρέτησαν οι ανακοινώσεις για τη δημόσια διοίκηση και τον σιδηρόδρομο, ενόσω, πέρα από τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες, καταγράφηκαν η σκληρή επίθεση στην αντιπολίτευση, τα μηνύματα ενίσχυσης του γαλάζιου ηθικού, οι παραδοχές λαθών, παρότι συγκρατημένες («Ο ρυθμός του εκσυγχρονισμού των τρένων ήταν πράγματι πίσω από τις ανάγκες (…) Δεν πείσαμε την κοινωνία ότι η ανάταξη των τρένων αποτέλεσε προτεραιότητα»).
Ο Μητσοτάκης έσπευσε σε ανακοινώσεις – δεν τις κράτησε για την Παρασκευή στη λήξη της τριήμερης διαδικασίας επί της πρότασης δυσπιστίας: προανήγγειλε ότι στη συνταγματικήì αναθεώρηση η ΝΔ θα εισηγηθεί να κατοχυρωθεί θεσμικαì η αξιολοìγηση στο Δημοìσιο, ενώ τους επόμενους μήνες ξεκινά αξιολόγηση δημόσιων υπηρεσιών «και από τους πολίτες». Οσον αφορά τον σιδηρόδρομο, που μετατρέπεται σε στοίχημα ανάλογο με εκείνο της δημόσιας υγείας, όπως μεταφέρουν κυβερνητικοί παράγοντες, ορίστηκαν δύο προτεραιότητες: υποστήριξη και συντήρηση των υποδομών με διακρατική συμφωνία, ανανέωση του τροχαίου υλικού έως το 2027.
Μετωπική με την αντιπολίτευση
Σε αμιγώς πολιτικό επίπεδο, κόντρα στις αποστροφές του Νίκου Ανδρουλάκη «είστε ένοχοι και άχρηστοι», ο Μητσοτάκης χαρακτήρισε τα κόμματα που συνυπέγραψαν την πρόταση δυσπιστίας (ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Αριστερά, Πλεύση Ελευθερίας) ως «συμμαχία των προθύμων» και «του μηδενισμού». Εκανε όμως και ένα βήμα παραπέρα αφού, καρφώνοντας ονομαστικά τον Ανδρουλάκη («είστε ουρά» της Κωνσταντοπούλου, του Φάμελλου, του Χαρίτση), διερωτήθηκε με νόημα εάν αυτό «το ενδιαφέρον προηγούμενο» αποτελεί πρόκριμα μελλοντικής κυβερνητικής συνεργασίας.
Αυτή η κατηγορία περί «ετερόκλητης συμμαχίας» και ουσιαστικά περί μιας δυνητικά ασταθούς συγκυβέρνησης εντάχθηκε επίσημα στην ευρύτερη στρατηγική του Μαξίμου να επαναφέρει το διακύβευμα της «ομαλής πορείας του τόπου». Δεδομένου ότι η κυβέρνηση έχει ανάγκη να βελτιώσει το γρηγορότερο την τραυματισμένη εικόνα της και να επανασυνδεθεί με ψηφοφόρους της, εξελίσσεται επιχείρηση ενεργοποίησης αντανακλαστικών όχι μόνο στο δεξιό αλλά επιπλέον και στο κεντρώο ακροατήριο, που αποστασιοποιούνται από τη ΝΔ ήδη από τις ευρωεκλογές. Ετσι εξηγείται η προσπάθεια του Μητσοτάκη αρχικά να απευθυνθεί στα μετριοπαθέστερα κοινά – στην «πλειοψηφία», όπως είπε, που «δεν θέλει τη χώρα σε περιπέτειες». Και έπειτα ήταν εμφανής η ανάγκη του να τονώσει τον κομματικό πατριωτισμό με φράσεις όπως «δεν θα το βάλουμε κάτω (…) Δεν θα μιλάτε υποτιμητικά γι’ αυτή την παράταξη (…) Που τόσο λοιδορήθηκε (…) Η μόνη πολιτική δύναμη με σχέδιο για το αύριο (…) 51 χρόνια υπηρετεί αυτόν τον τόπο».
Στο ίδιο πλαίσιο, χάραξε ορίζοντα 2027 για τις εκλογές. Η κυβερνητική παράταξη περιμένει να βγει συσπειρωμένη και πάντως όχι πληγωμένη από την κοινοβουλευτική διαδικασία, τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, ενόσω οι βουλευτές ελπίζουν σε συσπείρωση και της κομματικής βάσης, όχι απλώς της Κοινοβουλευτικής Ομάδας. Και προφανώς αναμένουν τις επόμενες πρωτοβουλίες Μητσοτάκη, με πρώτο τον κυβερνητικό ανασχηματισμό, ο οποίος βρίσκεται προ των πυλών, σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες. Ειλημμένη απόφαση είναι η αναβάθμιση του χαρτοφυλακίου των Μεταφορών. Το σενάριο σπασίματος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεν φαίνεται να προχωράει ούτε αυτή τη φορά. Επικρατέστερος είναι ο ορισμός αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών – μοντέλο που έχει ακολουθήσει ο Μητσοτάκης στο παρελθόν σε άλλα υπουργεία. Σημείο – κλειδί για την έκταση των παρεμβάσεων παραμένει το αν ο Μητσοτάκης πατήσει τώρα, και όχι σε δεύτερο χρόνο, το κουμπί των ανατροπών και εντός του Μαξίμου.
Πηγή: tanea.gr