Ο Charles ‘Bud’ Darr, που ανέλαβε πρόσφατα την ηγεσία της CLIA μετά τη θητεία του στην MSC Group, δηλώνει σίγουρος ότι η βιομηχανία της κρουαζιέρας μπορεί να ξεπεράσει τις προκλήσεις του υπερτουρισμού και να επιτύχει τον φιλόδοξο στόχο της ουδετερότητας άνθρακα μέχρι το 2050.
Επίσης, μιλώντας σε webcast του Travel Weekly, τόνισε ότι η συνεργασία με τους προορισμούς θα αποτελέσει βασικό πυλώνα της στρατηγικής της CLIA.
“Θα μπορέσω να βοηθήσω τα μέλη μας σε αυτή την ιδιαίτερα απαιτητική διαδρομή να φτάσουμε στο net zero έως το 2050 και να διασφαλίσουμε ότι οι τοπικές κοινωνίες συνεργάζονται στενά μαζί μας, ώστε να είμαστε υπεύθυνοι εταιρικοί φορείς και να βοηθούμε στη διαχείριση των τουριστικών ροών.
Αυτό είναι κρίσιμο για τη βιωσιμότητα του κλάδου μακροπρόθεσμα, και πιστεύω πως είναι εφικτό”.
Με προϋπηρεσία ως Αντιπρόεδρος Τεχνικών και Ρυθμιστικών Θεμάτων της CLIA (2010-2017), ο Darr σημείωσε πως η κρουαζιέρα στοχοποιείται συχνά άδικα στις συζητήσεις περί υπερτουρισμού. Ωστόσο, υπογράμμισε ότι ο κλάδος οφείλει να είναι “μέρος της λύσης και όχι απλώς να διαμαρτύρεται”.
Αναφερόμενος στους τουριστικούς φόρους, παραδέχτηκε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις είναι αναγκαίοι, αλλά τους χαρακτήρισε “προβληματικούς” λόγω του κόστους που επιβαρύνει τους ταξιδιώτες.
Όταν ρωτήθηκε αν οι εταιρείες κρουαζιέρας θα τροποποιούσαν τα δρομολόγιά τους λόγω αυτών των επιβαρύνσεων, απάντησε πως “πολλές κοινότητες μπορεί να φτάσουν σε ένα σημείο όπου αυτοί οι φόροι να καταστούν αντιπαραγωγικοί”.
Όσον αφορά τη βιωσιμότητα, ο Darr ανέδειξε το μεθάνιο και τη μεθανόλη (είτε σε βιολογική είτε σε συνθετική μορφή) ως τις πιθανότερες μελλοντικές εναλλακτικές καύσιμες ύλες για τα πλοία. Ωστόσο, τόνισε ότι η μετάβαση σε μια πιο πράσινη κρουαζιέρα απαιτεί πολλά ενδιάμεσα βήματα και στενή συνεργασία με τους νομοθέτες και τους παρόχους ενέργειας.
“Η προθυμία του κλάδου να υιοθετήσει νέες τεχνολογίες νωρίς θα είναι καθοριστική”, υπογράμμισε, προσθέτοντας: “Βλέπω έναν εξαιρετικά υψηλό βαθμό δέσμευσης στον κλάδο των κρουαζιέρων για την επίτευξη αυτού του στόχου”.
Οι αντιδράσεις ευρωπαϊκών πόλεων στον υπερτουρισμό των κρουαζιερόπλοιων
Παρά την αισιοδοξία του Darr, πολλές ευρωπαϊκές πόλεις εντείνουν τις αντιδράσεις τους κατά του υπερτουρισμού που προκαλούν τα κρουαζιερόπλοια.
Το 2024, η Βαρκελώνη ανακοίνωσε την πρόθεσή της να περιορίσει τον αριθμό των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, λόγω της επιβάρυνσης που προκαλούν στο ιστορικό κέντρο και στην τοπική κοινωνία. Αντίστοιχα, η Βενετία έχει ήδη απαγορεύσει τη διέλευση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων από το κέντρο της πόλης, προκειμένου να προστατεύσει την πολιτιστική της κληρονομιά και το εύθραυστο οικοσύστημα της.
Στο Άμστερνταμ, η δημοτική αρχή αποφάσισε το 2024 να κλείσει το βασικό terminal κρουαζιέρων της πόλης, στο πλαίσιο ευρύτερης προσπάθειας περιορισμού του μαζικού τουρισμού. Αντίστοιχα, η Μαγιόρκα και άλλοι δημοφιλείς προορισμοί στις Βαλεαρίδες Νήσους πιέζουν για αυστηρότερα όρια στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, καθώς οι τοπικές κοινότητες διαμαρτύρονται για τον κορεσμό και την αύξηση του κόστους ζωής.
Οι κινήσεις αυτές δείχνουν ότι, παρά τη δέσμευση της CLIA για συνεργασία και βιωσιμότητα, ο κλάδος θα πρέπει να κάνει ακόμα μεγαλύτερα βήματα για να διασφαλίσει την αποδοχή του από τις τοπικές κοινωνίες.
Η αναφορά του σε “αντιπαραγωγικούς” φόρους που θα επηρεάσουν κάποιες πόλεις – προορισμούς, όπως προκύπτει από τις αντιδράσεις, μάλλον είναι δευτερεύουσας σημασίας ή δεν φαίνεται να επηρεάζουν τις τελικές αποφάσεις των πόλων στον βαθμό που εκτιμά η CLIA.
Γιώργος Σ. Σκορδίλης
Πηγή: capital.gr