Του Γιώργου Λαμπίρη
Διακυμάνσεις παρουσίασαν οι τιμές σε ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ, συγκρίνοντας τον Ιανουάριο του 2024 με τον Ιανουάριο του 2025. Όπως προκύπτει από στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς, Circana, η μέση τιμή για το λευκό γάλα τον Ιανουάριο του 2024 ήταν 1,48 ευρώ το λίτρο και τον Ιανουάριο του 2025, μειώθηκε οριακά στα 1,47 ευρώ. Η τιμή του γιαουρτιού από 4,22 ευρώ το κιλό από τα 4,22 ευρώ ένα χρόνο πριν, φέτος κατήλθε στα 4,20 ευρώ και η φέτα που πωλείται χύμα στον πάγκο των σούπερ μάρκετ από τα 11,13 ευρώ, βρέθηκε φέτος στα 10,77 ευρώ.
Εξετάζοντας άλλες κατηγορίες προϊόντων, το ρύζι από 2,68 ευρώ το κιλό τον Ιανουάριο του 2024, αυξήθηκε φέτος στα 2,89 ευρώ το κιλό, το ψωμί από τα 2,65 ευρώ έφτασε στα 2,72 ευρώ και τα κατεψυγμένα λαχανικά από τα 2,77 ευρώ τον πρώτο μήνα της περσινής χρονιάς, παρουσίασαν μείωση τιμής στα 2,75 ευρώ. Σε ό,τι αφορά τους συσκευασμένους χυμούς από 1,71 ευρώ που ήταν η μέση τιμή λίτρου τον Ιανουάριο του 2025, φέτος τον ίδιο μήνα αυξήθηκε αισθητά στα 1,86 ευρώ και τα μπισκότα από 6,87 ευρώ έφτασαν τα 7,13 ευρώ. Πτώση τιμής σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana παρουσιάζεται στα σαμπουάν από τα 7,61 ευρώ στα 7,53 ευρώ. Σε ό,τι αφορά τις βρεφικές πάνες η τιμή ανά τεμάχιο από 0,26 ευρώ που ήταν το 2024, μειώθηκε τον φετινό Ιανουάριο στα 0,24 ευρώ.
Πώς θα κινηθεί ο τζίρος στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα φέτος
Ως προς το τζίρο στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά η Circana έχει δημιουργήσει δύο σενάρια, για το πώς αναμένεται να κινηθούν σε πωλήσεις τα σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του 2025. Πιο συγκεκριμένα, με βάση το πρώτο σενάριο τα σούπερ μάρκετ αναμένεται ότι θα παρουσιάσουν ανάπτυξη των πωλήσεών τους σε αξία στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά κατά 3% εντός του 2025 εφόσον οι ανατιμήσεις περιοριστούν στα επίπεδα του 1,8%. Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με το δεύτερο σενάριο της Circana, εφόσον υλοποιηθούν ανατιμήσεις 2,9%, ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών θα αυξηθεί φέτος κατά 3,2%. Θυμίζουμε εδώ ότι ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών το 2024 ήταν 12,1 δισεκατομμύρια ευρώ, έναντι 11,8 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023.
Σε ό,τι αφορά το τζίρο της μεγαλύτερης κατηγορίας προϊόντων από πλευράς τζίρου και όγκου, που είναι τα τρόφιμα, το πρώτο σενάριο της Circana δείχνει ότι σε περίπτωση αύξησης τιμών κατά 3,3%, ο τζίρος τους θα αυξηθεί κατά 3,8% και το δεύτερο σενάριο ότι με αύξηση τιμών κατά 4,7%, ο τζίρος τους θα αυξηθεί κατά 4,1%.
Η αντίστοιχη πρόβλεψη για τη δεύτερη μεγάλη κατηγορία των προϊόντων ατομικής περιποίησης και ομορφιάς αναφέρει ότι σε περίπτωση αύξησης τιμών κατά 1,3% ο τζίρος θα μειωθεί κατά 2,9% και σε περίπτωση αύξησης τιμών ο τζίρος θα μειωθεί κατά 1,7%.
Τέλος για τα προϊόντα καθαριότητας και φροντίδας σπιτιού το πρώτο σενάριο αναφέρει ότι σε περίπτωση αύξησης τιμής κατά 1,6% η μείωση του τζίρου θα είναι 1,6% και σε περίπτωση αύξησης τιμής κατά 2,8% η μείωση του τζίρου θα είναι 1,4%.
Η πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο
Εξετάζοντας την αγορά στο σύνολό της, αυτό που προκύπτει από τα ίδια στοιχεία είναι η αύξηση πωλήσεων κατά 8,7%, με την οποία κινήθηκαν τον φετινό Ιανουάριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (FMCG) στα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Το ποσοστό αυτό παρ’ όλ’ αυτά αναμένεται να αλλάξει σημαντικά το επόμενο διάστημα (βαίνοντας μειούμενο) καθότι στην αποτύπωση του φετινού Ιανουαρίου περιλαμβάνονται η 30 η και η 31 η Δεκεμβρίου του 2024, δύο ημέρες με πολύ έντονη αγοραστική κίνηση ενόψει της Πρωτοχρονιάς που εκ των πραγμάτων επηρέασαν έντονα ανοδικά το τζίρο του Ιανουαρίου. Έτσι, ο συνολικός τζίρος στα ταχυκίνητα αγαθά τον Ιανουάριο του 2025 ανήλθε στα 966 εκατομμύρια ευρώ από 889 εκατομμύρια ευρώ που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2024.
Πηγή: capital.gr