Μέχρι το Πάσχα η τελική αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης

Επενδύσεις ύψους 136,2 εκατ. ευρώ σε Δυτική Μακεδονία και...

Του Τάσου Δασόπουλου

Μέχρι το Πάσχα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η τελική αναθεώρηση του εθνικού προγράμματος “Ελλάδα 2.0”, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε η χώρα να αξιοποιήσει πλήρως τα 36 δισ. ευρώ που της διατίθενται.  

Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών βρίσκεται σε έναν αγώνα δρόμου προς δύο κατευθύνσεις. Από τη μια, προσπαθεί να υλοποιήσει όσα περισσότερα από τα 240 ορόσημα και στόχους υπολείπονται για να εξασφαλιστούν τα 15,3 δισ. ευρώ που απομένουν για να εισπράξει η Ελλάδα το σύνολο των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Από την άλλη, επιχειρεί να κάνει τις απαραίτητες αλλαγές, ώστε να μην υπάρξει απώλεια πόρων από έργα που είναι καταδικασμένα να μην τελειώσουν ποτέ ή είναι επικίνδυνο να οδηγήσουν σε αστοχίες ή καθυστερήσεις. 

Πριν από το Πάσχα αναμένεται να εισπραχθεί η 5η δόση, ύψους 3,1 δισ. ευρώ, που έχει αιτηθεί η Ελλάδα από τον περασμένο Δεκέμβριο. Με τα χρήματα αυτά η χώρα θα έχει εισπράξει 21,4 από τα 36 δισ. ευρώ που δικαιούται από το ΤΑΑ. Από εκεί και πέρα, το ΥΠΕΘΟ θα μπει στη διαδικασία της διεκδίκησης της 6ης δόσης, ύψους 5 δισ., έχοντας εκπληρώσει άλλα 43 ορόσημα και στόχους που έχουν συμφωνηθεί με τις Βρυξέλλες.

Η διαδικασία της αναθεώρησης

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία της αναθεώρησης, έχουν ήδη εντοπιστεί τα πρώτα έργα τα οποία θα απενταχθούν οριστικά από τα κονδύλια του ΤΑΑ, καθώς και ποια εντάσσονται προκειμένου να μη χαθούν πόροι. 

Ειδικότερα, εξετάζεται η απένταξη των ηλεκτρικών ταξί από το πρόγραμμα, λόγω της χαμηλής ανταπόκρισης των ιδιοκτητών ταξί. Το πρόγραμμα “Πράσινα Ταξί”, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, αφορά την αντικατάσταση παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων ταξί με νέα, αμιγώς ηλεκτρικά. Οι ιδιοκτήτες ταξί επιδοτούνται με 22.500 ευρώ (17.500 ευρώ η επιδότηση για αγορά και 5.000 για την απόσυρση) και στόχος του υπουργείου είναι να καλυφθούν 1.770 ταξί. Παρ’ όλα αυτά, έχουν ανταποκριθεί μόνο 34, με τους ιδιοκτήτες ταξί να εμφανίζονται πολύ διστακτικοί.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα απενταχθεί επίσης ο αγωγός σύνδεσης του συστήματος δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στον Πρίνο. Το έργο προέβλεπε τη χρησιμοποίηση των παλιών κενών “πηγαδιών” εξόρυξης πετρελαίου του Πρίνου ως χώρου αποθήκευσης CO2, με ρυθμό αποθήκευσης έως 3 εκατομμυρίων τόνων CO2 ετησίως. Οι ρύποι θα προέρχονταν από σταθμούς παραγωγής ενέργειας, μονάδες καύσης αποβλήτων, διυλιστήρια, εγκαταστάσεις παραγωγής πλαστικών, λιπασμάτων, τσιμέντου κ.λπ.

Στον σχεδιασμό προβλέπεται και η απένταξη του έργου “Αρδευτικό Σύστημα Αλμωπαίου μέσω ΣΔΙΤ”, για το οποίο έχει ματαιωθεί η διαγωνιστική διαδικασία λόγω μη υποβολής προσφορών.

Στα έργα που θα ενταχθούν στις χρηματοδοτήσεις του ΤΑΑ περιλαμβάνεται η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, το οποίο θα χρησιμοποιεί νέες τεχνολογίες και δεδομένα από αεροφωτογραφίες υψηλής ανάλυσης με επανδρωμένα αεροσκάφη και UAV, καθώς και τα δεδομένα του Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη. Επίσης στις χρηματοδοτήσεις θα ενταχθεί το στέγαστρο Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο.

Όσον αφορά την αυθαίρετη δόμηση, στόχος είναι η ολιστική και αποτελεσματική αντιμετώπισή της μέσω της ενίσχυσης των αρμόδιων κρατικών αρχών με νέα εργαλεία και ψηφιακά μέσα, καθώς και η δημιουργία ενός μηχανισμού διασταύρωσης στοιχείων για πολεοδομικούς και φορολογικούς σκοπούς.

Οι στόχοι για τα κονδύλια 

Το μεγάλο ζητούμενο για το επόμενο διάστημα είναι να διασφαλιστεί η πλήρης απορρόφηση και η αξιοποίηση των 9,6 δισ. ευρώ των επιχορηγήσεων που περιμένει να πάρει η χώρα μέχρι και τα μέσα του επόμενου χρόνου.

Συνολικά, η Ελλάδα αναμένει για τους επόμενους 18 μήνες να εισπράξει από το ΤΑΑ άλλα 15,3 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και δάνεια. Μόνο για φέτος πρέπει να διεκδικήσει πόρους ύψους 9,4 δισ. μέσα από την 6η και την 7η δόση του προγράμματος, εκπληρώνοντας 74 ορόσημα και στόχους. Θα πρέπει όμως όλοι να εργαστούν σκληρά από τώρα και για το πρώτο εξάμηνο του 2026, στο οποίο θα χρειαστεί να εκπληρώσουν άλλα 164 ορόσημα και στόχους. Τούτο διότι, όσο λιγότερα ορόσημα μείνουν για το τέλος, τόσο πιο εύκολα θα ολοκληρωθούν έγκαιρα και η Ελλάδα θα καταφέρει να αξιοποιήσει το σύνολο των 36 δισ. ευρώ που δικαιούται από το πρόγραμμα.
 

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ