του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Αντιμέτωπη με νέες πολιτικές, που σκοπό έχουν να περιορίσουν την κυριαρχία της Κίνας στον τομέα της ναυτιλίας, της εφοδιαστικής και της ναυπηγικής βιομηχανίας, η BIMCO (Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών και Διαχειριστών Ναυτιλίας) εξέφρασε τις ανησυχίες της σχετικά με τις προτεινόμενες ενέργειες της αμερικανικής κυβέρνησης.
Σύμφωνα με την διεθνή ένωση, οι προτεινόμενοι φόροι στα λιμάνια των ΗΠΑ για τα πλοία κινεζικής κατασκευής θα επιφέρουν σοβαρές συνέπειες στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και στην οικονομία των ΗΠΑ.
Να σημειωθεί ότι η BIMCO, εκπροσωπεί σχεδόν 2.100 μέλη, που κατέχουν το 63% της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας. Τα μέλη της προέρχονται από 130 χώρες και περιλαμβάνουν μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες και φορείς που διαχειρίζονται ή ναυλώνουν πλοία διαφόρων τύπων και μεγεθών.
Η Αντίδραση της BIMCO στην Πρόταση
Σύμφωνα με επιστολή που αποστάλθηκε στον Αμερικανό Αντιπρόσωπο Εμπορίου, Jamieson Greer, η BIMCO εκφράζει έντονες επιφυλάξεις για την επιβολή τελών λιμένων για τα πλοία κινεζικής προέλευσης, προειδοποιώντας για αυξημένα κόστη στον τομέα της ναυτιλίας και τις ευρύτερες οικονομικές συνέπειες.
Επίσης, επισημαίνει ότι η Κίνα έχει καταστεί σημαντικός παράγοντας στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, με τα κινεζικά ναυπηγεία να κατασκευάζουν ένα αυξανόμενο ποσοστό του παγκόσμιου στόλου. Στην τελευταία δεκαετία, τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν καταλάβει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, με την κατασκευή πλοίων λιγότερο πολύπλοκης τεχνολογίας αρχικά, ακολουθούμενα από πιο σύνθετα σκάφη.
Οι Οικονομικές Επιπτώσεις για τις ΗΠΑ
Εξάλλου, η BIMCO προειδοποιεί ότι η επιβολή τελών σε πλοία που καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια, λόγω της κινεζικής προέλευσης των πλοίων ή των κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών που τα λειτουργούν, θα έχει αρνητικές συνέπειες για το αμερικανικό εμπόριο.
Οι επιβαρύνσεις αυτές θα οδηγήσουν σε αύξηση του κόστους για τις αμερικανικές εισαγωγές και εξαγωγές, αφού τα τέλη θα μετακυλιστούν στην αλυσίδα εφοδιασμού και τελικά στους Αμερικανούς καταναλωτές.
Συγκεκριμένα, τονίζει ότι τα προτεινόμενα τέλη, τα οποία ενδέχεται να φτάσουν τα 1.000 δολάρια ανά καθαρό τόνο, θα μπορούσαν να επιφέρουν εξαιρετικά υψηλό κόστος για τις εταιρείες που διατηρούν πλοία κινεζικής προέλευσης.
Ενδεικτικά, αναφέρει ότι για ένα τάνκερ 300.000 DWT, το τέλος μπορεί να ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια δολάρια ανά επίσκεψη σε λιμάνι των ΗΠΑ.
Αντίκτυπος στη Ναυτιλιακή Αγορά
Η BIMCO προβλέπει ότι οι διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να αποφύγουν τα τέλη, θα αναγκαστούν να προσαρμοστούν στρατηγικά. Κάποιες εταιρείες ενδέχεται να αποφύγουν να έχουν πλοία κινεζικής προέλευσης στον στόλο τους, προκειμένου να μειώσουν τα κόστη στις αμερικανικές αγορές, ενώ άλλες ενδέχεται να αυξήσουν το ποσοστό των κινεζικών πλοίων τους και να απομακρυνθούν από την αμερικανική αγορά.
Στην περίπτωση αυτή, η παγκόσμια αγορά ναυτιλίας δεν θα αλλάξει σημαντικά, αλλά το κόστος του εμπορίου θα αυξηθεί λόγω της μειωμένης ανταγωνιστικότητας στην αμερικανική αγορά.
Τονίζει επίσης ότι η αντοχή του αμερικανικού ναυτιλιακού τομέα θα επηρεαστεί από την αδυναμία αύξησης της παραγωγής πλοίων με αμερικανική σημαία και κατασκευή, που αποτελούν κρίσιμη παράμετρο για την εκπλήρωση των απαιτήσεων εξαγωγών.
Η αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία, η οποία δεν είναι ανταγωνιστική, έχει μειωμένη ικανότητα να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις, και συνεπώς η ανάγκη για περισσότερα πλοία αμερικανικής κατασκευής θα οδηγήσει σε αυξημένα κόστη μεταφοράς, πλήττοντας την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών.
Η Κατάσταση για τον Αμερικανικό Εξαγωγικό Τομέα
Αναφορικά με τις αμερικανικές εξαγωγές, η BIMCO επισημαίνει ότι η απαίτηση μεταφοράς των εξαγωγών από πλοία αμερικανικής κατασκευής και σημαίας θα περιορίσει την ικανότητα των ΗΠΑ να ανταγωνιστούν στις παγκόσμιες αγορές, ειδικά για προϊόντα χαμηλής αξίας, όπως το σιτάρι και η σόγια.
Η απουσία πλοίων LNG αμερικανικής κατασκευής καθιστά την εξαγωγή φυσικού αερίου αδύνατη, περιορίζοντας τη δυνατότητα της χώρας να ανταγωνιστεί στην παγκόσμια αγορά ενέργειας.
Τέλος, η BIMCO προειδοποιεί ότι οι προτεινόμενες ενέργειες μπορεί να οδηγήσουν σε απομόνωση της αμερικανικής ναυτιλιακής αγοράς, αυξάνοντας τα κόστη μεταφοράς για τις ΗΠΑ, με αρνητικές συνέπειες για την αμερικανική οικονομία και το παγκόσμιο εμπόριο.
Αν και οι πολιτικές αποφυγής μπορεί να εφαρμοστούν, η αναδιάρθρωση της ναυτιλιακής βιομηχανίας ενδέχεται να φέρει μικρότερα κέρδη στην προσπάθεια περιορισμού της κινεζικής επιρροής, με τις οικονομικές συνέπειες να είναι δυσανάλογες για την αμερικανική αγορά.
Η εφαρμογή αυτών των πολιτικών προϋποθέτει στρατηγικό σχεδιασμό και συνεργασία με τις ναυτιλιακές βιομηχανίες, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι αρνητικές συνέπειες και να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του εμπορίου για τις ΗΠΑ, το οποίο θα διαμορφώσει το μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου στην επόμενη δεκαετία.
Πηγή: capital.gr