Post Politics: Η πολιτική βιτρίνα των social media

Post Politics: Η πολιτική βιτρίνα των social media

Και ο πιο αδαής πολιτικός πλέον έχει κατανοήσει την αξία που έχουν τα social media στην επικοινωνία και την επαφή με την κοινωνία ή έστω με το κομμάτι των ψηφοφόρων που τον αφορά. Η χρήση τους όμως δεν συνεπάγεται αυτονόητα θετικά αποτελέσματα.

Υπάρχουν πολιτικοί που κάνουν «καριέρα» σε αυτά και έχουν σχεδόν καθημερινή παρουσία με δυναμική μεγαλύτερη ακόμα και από αρχηγούς κομμάτων. Φαινομενικά προστατευμένο περιβάλλον για τους πολιτικούς γιατί δεν έχουν αντίλογο, αλλά εύκολα μετατρέπεται σε καφενείο ή αρένα με ολέθρια αποτελέσματα. Στο ψηφιακό κοινό συνυπάρχουν ψηφοφόροι, εν δυνάμει ψηφοφόροι, αλλά και πολιτικοί αντίπαλοι.

Η επαγγελματική διαχείριση

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘300x250_m1’); });

Σήμερα, η διαχείριση των social media συνήθως ανατίθεται σε ειδικούς. Οι επαγγελματικοί λογαριασμοί, όπως των πολιτικών, δεν είναι απλώς μια ανάρτηση. Είναι η συνολική εικόνα, τεχνικά χαρακτηριστικά, ανάλυση δεδομένων, διαφημιστικές καμπάνιες… Ενας ζωντανός οργανισμός που ανταποκρίνεται στον ρυθμό του κατόχου.

Συζητώντας με ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από εξειδικευμένες διαφημιστικές, μας αναφέρουν ότι όλοι οι πολιτικοί «πρώτης γραμμής» έχουν καταλάβει την αναγκαιότητα όχι μόνο της ύπαρξης, αλλά και της διαχείρισής τους από επαγγελματίες της επικοινωνίας, τόσο σε επίπεδο περιεχομένου, όσο και σε επίπεδο ανάλυσης και εξαγωγής συμπερασμάτων από τα στατιστικά και άλλα δεδομένα που παρέχονται.

Γι’ αυτό και η κάθε πλατφόρμα έχει τους δικούς της κανόνες επικοινωνίας, που σχετίζονται κάθε φορά με την ανάλογη στόχευση σε ηλικίες, οικονομικό προφίλ, γεωγραφική τοποθεσία κ.λπ. Είναι ενδεικτικό ότι ο λογαριασμός του Πρωθυπουργού στο Facebook αναγράφει «Kyriakos Mitsotakis», ενώ στο Instagram εμφανίζεται – πιο νεανικά – ως «Kyriakos_».

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘300x250_m2’); });

Τα ποσά και τα μεγέθη

Το 2019, λένε οι επαγγελματίες του χώρου, ήταν η χρονιά (λόγω των εκλογών) κατά την οποία τα ποσά που δαπανήθηκαν για τη διαφήμιση στα social media παρουσίασαν εντυπωσιακή άνοδο. Φυσικά, η ανοδική πορεία των δαπανών για τους προσωπικούς λογαριασμούς συνεχίζεται.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘300x250_middle_2’); });

Οι περισσότεροι από τους βουλευτές ξοδεύουν τον χρόνο από 15 έως 30 χιλιάδες ευρώ για τη διαχείριση των λογαριασμών τους, αλλά και τις επικοινωνιακές καμπάνιες που κάνουν μέσω αυτών, σε μη εκλογική περίοδο. Κατά τις εκλογικές περιόδους τα ποσά αυτά εκτοξεύονται.

Οι υπουργοί ξοδεύουν περισσότερα από 30 χιλιάδες ευρώ ετησίως. Σε κάποιες περιπτώσεις, λένε οι ειδικοί, ξοδεύουν περισσότερα από 100 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο για να διατηρούν και να τροφοδοτούν τους λογαριασμούς τους σε Facebook, Instagram και X, αφού τους αντιλαμβάνονται ως μακροχρόνια «επένδυση» που θα τους αποφέρει την απαραίτητη δημοφιλία που χρειάζεται την ώρα της κάλπης.

Από τις βουλευτικές εκλογές του 2023 έχει μπει δυναμικά στο παιχνίδι και το TikTok, με ξεκάθαρη στόχευση κυρίως σε ηλικίες κάτω των 30 και σε ψηφοφόρους που πάνε στις κάλπες (βουλευτικές, ευρωεκλογές ή αυτοδιοικητικές) για πρώτη φορά. Τον τελευταίο χρόνο επίσης φαίνεται να κερδίζει σημαντικό έδαφος το Threads, ύστερα και από την πτώση του Χ (πρώην Twitter).

Οσο ένα καλό σπίτι

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα πολιτικού που για το 2024 (χρονιά ευρωεκλογών) δαπάνησε σχεδόν 300 χιλιάδες ευρώ για την παραγωγή περιεχομένου, τη διαχείριση και τη διαφήμιση των λογαριασμών του. Σύντομα, λένε αυτοί που διαχειρίζονται τέτοιους λογαριασμούς, τα έξοδα για τα social media θα είναι η Νο 1 δαπάνη στις ατομικές πολιτικές καμπάνιες.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘300x250_middle_3’); });

Εκτός από τον προφανή στόχο, θα πρέπει να βάλουμε στο τραπέζι και τη ματαιοδοξία, επισημαίνουν οι διαχειριστές. Το «ψώνιο» του εκάστοτε πολιτικού που θέλει να βλέπει το πρόσωπό του στα βίντεο, πλασάροντας μαζί με τις απόψεις του και τον ναρκισσισμό του. Αυτό εξηγεί σε κάποιο βαθμό και το γιατί συχνά ενεργούν με όρους influencer, πέρα από τις συμβουλές των επικοινωνιολόγων.

Τι διαφηµίζεται

Οι πιο ενεργοί επικοινωνιακά δεν περιμένουν τις εκλογές για να προχωρήσουν σε χορηγούμενες αναρτήσεις. Εκπονούν ένα πλάνο καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Οι λογαριασμοί για να αναπτύσσονται πρέπει να τροφοδοτούνται τακτικά με περιεχόμενο. Αυτά που κυρίως διαφημίζουν μέσω των λογαριασμών τους είναι: οι θέσεις, το έργο, η γενικότερη δραστηριότητά τους.

Την πρωτοκαθεδρία στις χορηγούμενες αναρτήσεις έχουν οι εμφανίσεις στα κανάλια, οι συνεντεύξεις σε ραδιόφωνα και οι τοποθετήσεις τους στη Βουλή για θέματα που είναι στην επικαιρότητα. Σημαντική μερίδα στις αναρτήσεις έχουν και οι προσωπικές απαντήσεις ή αντιδικίες με τους πολιτικούς αντιπάλους και φυσικά ταχέως ανερχόμενη είναι η παραγωγή πολύ σύντομων βίντεο κυρίως για το ΤikΤok και το Instagram.

Η επικοινωνιακή ανεξαρτησία

Ενα άλλο στοιχείο που θεωρούν σημαντικό είναι η επικοινωνιακή ανεξαρτησία. Μέσα από τα προφίλ τους επικοινωνούν τα μηνύματά τους χωρίς μιντιακούς διαμεσολαβητές, που μπορεί να μη τους δίνουν τον χώρο και τον χρόνο που θέλουν, και αυτό τους διευκολύνει στο να αποφεύγουν δύσκολες ερωτήσεις ή άβολα για εκείνους τηλεοπτικά πάνελ.

Πηγή: tanea.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ