Σε νέα θετική τροχιά η διασύνδεση Ελλάδας – Γερμανίας

Σε νέα θετική τροχιά η διασύνδεση Ελλάδας - Γερμανίας

του Χάρη Φλουδόπουλου

Ακόμα ένα μεγαλόπνοο project ηλεκτρικής διασύνδεσης, η περίφημη διασύνδεση Γερμανίας-Ελλάδας, γνωστό ως Green Aegean Interconnector, φαίνεται πως μπαίνει σε νέα θετική πορεία έπειτα από ένα διάστημα κατά το οποίο είχε επηρεαστεί από τη γενικότερη στασιμότητα στις ελληνογερμανικές οικονομικές σχέσεις.

Καθοριστική για τη βελτίωση του momentum σχετικά με το μεγάλο αυτό project ήταν η νίκη στις γερμανικές εκλογές του Φ. Μερτς, ο οποίος βλέπει με πιο θετική ματιά την προοπτική της ηλεκτρικής σύνδεσης της Γερμανίας με την Ελλάδα, στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη μείωση του ενεργειακού κόστους της ατμομηχανής της ευρωπαϊκής οικονομίας. Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, μετά τη διαφαινόμενη θετική εξέλιξη, καταγράφεται κινητικότητα σχετικά με τη δημιουργία ενός κονσόρτσιουμ για την κατασκευή του καλωδίου με τη συμμετοχή μεγάλων ελληνικών και γερμανικών εταιρειών, όπως της ΓΕΚ Τέρνα, του ομίλου Βιοχάλκο, της αυστριακής κατασκευαστικής εταιρείας Strabag και της γερμανικής θυγατρικής της, Züblin. 

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι σχετικές συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο, ωστόσο εκκινούν στη βάση των νέων δεδομένων που διαμορφώνονται στην ευρωπαϊκή αγορά και αφορούν τη διοχέτευση “πράσινης” ενέργειας προς τα μεγάλα ευρωπαϊκά κέντρα κατανάλωσης ενέργειας. 

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΑΔΜΗΕ, που έχει εμπνευστεί το έργο, έχει προχωρήσει σε μια σειρά επαφών όλο το προηγούμενο διάστημα με τους αντίστοιχους Γερμανούς Διαχειριστές. Επιπρόσθετα, έχει αναθέσει την εκπόνηση μελέτη κόστους-οφέλους στην εταιρεία Grant Thornton, με τα πρώτα αποτελέσματα να δείχνουν θετικό πρόσημο για τη βιωσιμότητα του έργου, ενώ εκκρεμούν να βγουν τα τελικά “νούμερα” που θα αποτελέσουν τη βάση για την περαιτέρω ωρίμανση του project. 

Σε κάθε περίπτωση, τα πρώτα απτά βήματα προς την κατεύθυνση της υλοποίησης του έργου αναμένονται μόλις σχηματιστεί η νέα γερμανική κυβέρνηση. 

Η “ταυτότητα” του project

Ο Green Aegean Interconnector θα διαθέτει συνολική δυναμικότητα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 3 GW, που με περαιτέρω ανάπτυξή του μπορεί να φτάσει έως τα 9 GW. 

Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται κατ’ ελάχιστον στα 8 δισεκατομμύρια ευρώ, με νεότερες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αύξηση στα 12 δισεκατομμύρια ευρώ, κάτι που θα εξαρτηθεί από τον εξοπλισμό που θα χρησιμοποιηθεί για την ασφαλή και ομαλή λειτουργία του καλωδίου. Το σχέδιο όδευσης του καλωδίου περιλαμβάνει υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής έως τη Σλοβενία και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία. 

Τα δεδομένα για το project μαρτυρούν σημαντικά οφέλη για τους Έλληνες καταναλωτές και τη χώρα, με βασικά την ενεργειακή ασφάλεια και τη μετατροπή της Ελλάδας σε πραγματικό κόμβο “πράσινης” ενέργειας για την περιοχή και την Ευρώπη συνολικότερα. Η ημερομηνία έναρξης για τη λειτουργία του καλωδίου έχει οριστεί εντός του 2035. 

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, η μελέτη σκοπιμότητας που διεξάγει η Grant Thornton θα εξετάσει εξίσου τα σενάρια η διασύνδεση να είναι “point-to-point” ή “multiterminal”, δηλαδή με τη δημιουργία σταθμών στις χώρες διέλευσης, γεγονός που θα επιτρέψει τη “διάχυση” του οφέλους στις οικείες χώρες πέραν της Γερμανίας και της Ελλάδας.

Διαδρομή

Πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ENTSO-E) δημοσιοποίησε τη διαδρομή του νέου έργου Green Aegean Interconnector, που έχει ως στόχο τη μεταφορά της πλεονάζουσας αιολικής ενέργειας από το Αιγαίο στα βιομηχανικά κέντρα της Κεντρικής Ευρώπης.

Η αρχική διαδρομή διέρχεται από την Αδριατική Θάλασσα, χωρίς να διακλαδίζεται προς τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων ή την Κροατία. Αφού φτάσει στη Σλοβενία, θα στραφεί προς τα βόρεια, προς την Αυστρία, και από εκεί στη Γερμανία και το Μόναχο.

Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν θα υπάρξουν μικρότερες γραμμές στην πορεία για να φτάσει τελικά σε αυτές τις άλλες βαλκανικές αγορές. 


 

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ