Του Γιώργου Σκορδίλη
Τα λιμάνια της Ανατολικής Περιφέρειας της Σαουδικής Αραβίας, κυρίως τα λιμάνια Dammam και Jubail, εντείνουν τις δραστηριότητές τους για να ανταποκριθούν στην αυξημένη κυκλοφορία εμπορικών πλοίων.
Οι πρόσφατες γεωπολιτικές εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, που κλιμακώθηκαν λόγω των αμερικανικών επιθέσεων στην Υεμένη, έχουν ωθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν πορεία, αποφεύγοντας το στενό Bab al-Mandab.
Καθώς η παγκόσμια προσοχή μετατοπίζεται, τα λιμάνια του Κόλπου αναδεικνύονται ως στρατηγικές εναλλακτικές λύσεις έναντι των λιμανιών στην Ερυθρά Θάλασσα, λόγω της ανησυχίας για πιθανά αντίποινα εναντίον εμπορικών πλοίων.
Ο Rakan Al-Atishan, Πρόεδρος της Επιτροπής Logistics στο Επιμελητήριο Asharqia, ανέφερε ότι τα λιμάνια της Σαουδικής Αραβίας έχουν διαχειριστεί αποτελεσματικά την κλιμακούμενη κρίση, διατηρώντας ανεμπόδιστες τις αλυσίδες εφοδιασμού, χάρη στις ισχυρές υποδομές στα λιμάνια Dammam και Jubail, τα οποία έχουν αναβαθμιστεί για να ανταποκριθούν σε τέτοιες προκλήσεις.
Ο Al-Atishan τόνισε τη σημασία των πρόσφατων υλικοτεχνικών προσαρμογών, όπως η εκτροπή σημαντικών αποστολών στο λιμάνι Jubail και η ενσωμάτωση των λιμενικών λειτουργιών με τη Σαουδική Σιδηροδρομική Εταιρεία (SAR), η οποία μείωσε την πίεση στις εταιρείες και εξασφάλισε τη συνέχιση των ομαλών λειτουργιών εφοδιαστικής. Αναγνώρισε επίσης τον κρίσιμο ρόλο του τομέα των χερσαίων μεταφορών στη διαχείριση του αυξημένου όγκου αγαθών χωρίς διαταραχές στη διανομή.
Ο Nashmi Al-Harbi, ειδικός στις μεταφορές, ανέφερε μια αξιοσημείωτη πτώση 42% στη θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του Σουέζ τους τελευταίους δύο μήνες, σύμφωνα με έκθεση της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD).
Αυτή η μετατόπιση έχει ωφελήσει λιμάνια του Κόλπου, όπως το Dammam και το Jubail, λόγω της υψηλής ικανότητας χειρισμού τους, αν και το λιμάνι της Τζέντα συνεχίζει να παίζει κρίσιμο ρόλο στο εμπορικό δίκτυο της Σαουδικής Αραβίας.
Ωστόσο, ο Al-Harbi προειδοποίησε ότι το αυξανόμενο κόστος αποστολής που προκύπτει από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αρχίζει να επηρεάζει τις τιμές της τοπικής αγοράς, ειδικά καθώς πλησιάζει η περίοδος των διακοπών του Eid al-Fitr.
Εκθέσεις δείχνουν αύξηση άνω του 300% στις τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη από την αρχή της κρίσης, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος των εισαγωγών και επηρεάζοντας τις τιμές των καταναλωτικών αγαθών.
Σε μια κίνηση για ενίσχυση της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας, η Αρχή Λιμένων της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε πρόσφατα την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής ενοποίησης μεταξύ του λιμανιού King Abdulaziz στο Dammam και του Riyadh Dry Port, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα στις προσπάθειες ψηφιακού μετασχηματισμού για την πιο ομαλή ροή φορτίου.
Αυτή η στρατηγική πρωτοβουλία είναι μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της αποτελεσματικότητας των λιμενικών δραστηριοτήτων της Σαουδικής Αραβίας εν μέσω των συνεχιζόμενων περιφερειακών εντάσεων και των αλλαγών στο παγκόσμιο εμπόριο.
Πηγή: capital.gr